Gå til innhold

[Løst] Strøyk på oppkjørringa..

~Xaakoh~

Anbefalte innlegg

Hei,vet ikke helt om dette er riktig tråd men trur det er her denne hører hjemme..

ja..jeg strøyk idag(bil), veldig surt, fikk det fordi jeg hadde brudd på vikeplikten. der jeg kjørte fram og stoppa litt "seint" og han stoppa også, han sto der i 3sek uten å reagere/kjøre, så jeg kjørte,dette var i ett lyskryss ved trafikkstasjonen ved skien.RIKTIG er at han skulle kjøre, og jeg vike, noe jeg gjorde litt seint men gjorde det, og han reagerte ikke(han kunne kjørte føre meg) ville dere trudd jeg kan klage på det? det å stryke nå passa meg veldig dårlig. ellers gikk det helt plettfritt, alt var bra bortsett fra dette,grunlag jeg fikk på lappen(fra sensor) var bare pga denne situasjonen, hva ville du gjort? alt av svar tas imot med ett takk.Dette var da i ett lyskryss, hvor jeg fikk grønt og han fikk grønt, og jeg skulle stoppa for han, noe jeg gjorde men det ble "for seint" og da ble det brudd på vikeplikten min,så jeg stoppa og han hadde vel akkurat nok plass til å komme forbi men kjørte ikke, så da måtte jeg kjøre for å "flyt" i trafikken,jeg kan også si at jeg hadde en eldre mann som sensor, var veldig streng!

Så jeg har lyst til å klage, men som sagt, hva ville du gjort? ville du klaget? dette frister hværtfall!

Endret av Haakonc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste hadde nok vært om du hadde tatt det på slutten av oppkjøringen, og forklart hva som skjedde og hvorfor du gjorde det du gjorde.

Det å klage senere vil nok være litt vanskelig.

Om grunnlaget for stryk er godt nok, vet jeg lite om. Men slik du forklarer det så brøyt du vikeplikten. Det skal så vidt jeg vet, være grunn nok. Ikke det at du kjørte når den andre bilisten ikke gjorde det, men at den andre bilisten måtte stoppe, fordi du kom "mot" ham.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvem som har rett her, men jeg regner med atproblemer er at du kjørte ut når du ikke skulle kjørt ut, ikke at du kjørte fordi han stod rolig.

Du sier det var akkurat plass til bilisten med forkjørsrett forran deg når du stoppet, du sperrer med andre ord litt.

Du brøt altså vikeplikten, og det i ett lyskryss der du har tid til å se hvem som står hvor og antagelig hvem som skal hvor også.

Du skulle sett bilisten som har forkjørsrett og vist at du skulle stoppe for han lenge før du fikk grønt...

Lenke til kommentar

Han skulle ikke ha trengt å stoppe. Så selv om du stoppet brøt du vikeplikten da vikeplikt ikke betyr stoppeplikt. Du hindret altså en bil med forkjørsrett.

Om dette burde være nok til å stryke eller ikke skal ikke jeg blande meg opp i, men jeg kan si at jeg har hørt om mange som har strøket på samme måten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da hadde jeg oppkjøring idag, etter å klarte å få flyttet den fra nov til okt.

Jeg klarte å stryke igjen..

Først og fremst hadde jeg en vanskelig rute med masse variert,by, tettbygd,E18 osv.

mens mange som fikk lappen hadde en rundtur i byen og bare landevei.

Arket fra sensor med hva som står av feil:

- fart forbi buss på holdeplass(fartgrense på stedet var 50-60km/t, jeg husker jeg holdt ca 5km/t under..)

- 70km/t i 80 sone på E18 (jeg hadde ingen biler bak eller foran meg)

- hadde noen ganger plassering mer ut mot den gule stripen (er nok riktig det sensor sier)

- og ett brudd på høyreregelen ved tettbygd strøk(som erfart er det grunn nok, men situasjonen er litt annerledes, jeg viste jeg hadde vikeplikt der, og venta at jeg skulle vike for en på høyre side.. han kom ikke så da kjørte jeg videre, når jeg var midt i krysset kom han, jeg påstår jeg hadde biler bak så vis jeg hadde bremst(bråbremst) hadde det gått ut over de bak og meg, så jeg ville ikke rekket å stoppe for han, så derfor kjørte jeg videre.

Kjører læreren sier jeg er god nok for å bestå og mener at dette er i overkant strengt! jeg hadde personlig ett stor press på meg også, så var litt "små" nervøs, jeg tenkt å klage på dette, å sende de ett ordentlig brev med å forklare situasjonen min og hendelsene og vedlegge arkene fra sensor (oppkj 1 & 2)

men grunnen til at jeg poster denne, hva tenker dere? hva ville dere gjort?

Endret av Haakonc
Lenke til kommentar

Prøvd igjen senere.

Det er vanskelig å klage på noe bare du og sensor erfarer, med mindre det er helt klart at du har rett.

Prøv heller å lær av feilene du begikk og prøv igjen. Jeg personlig vil heller at det skal være i overkant strengt, enn at vi har folk som ikke kan kjøre på veiene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner, du sier noe der, er bare så sykt surt! hadde liksom 3 kjøretimer og det var nok sa kjørelærer, så regelverket sitter føler, er bare at det plutselig kommer opp situasjoner.

Ikke for å være kjip eller noe, men sånn er bilkjøring; det dukker plutselig opp situasjoner. Det som er din oppgave er å tenke så langt frem i tid at du kan forutse hvilke situasjoner som kan oppstå, og på det grunnlaget tilpasse kjøringen din.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Skjønner, du sier noe der, er bare så sykt surt! hadde liksom 3 kjøretimer og det var nok sa kjørelærer, så regelverket sitter føler, er bare at det plutselig kommer opp situasjoner.

Ikke for å være kjip eller noe, men sånn er bilkjøring; det dukker plutselig opp situasjoner. Det som er din oppgave er å tenke så langt frem i tid at du kan forutse hvilke situasjoner som kan oppstå, og på det grunnlaget tilpasse kjøringen din.

Ja, helt riktig det du sier der, men mente det mere sånn at "det er surt det skulle komme på oppkj'a"

Lenke til kommentar

Strøk tre ganger selv, men bare en gang var vikepliktsbrudd(nerver og feilvurdering).

Det jeg gjorde for å skjerpe meg, var å øvelseskjøre mye i de områdene jeg slet med.

For meg var det fartstilpasning på landevei og inn mot kryss jeg øvde på.

Lykke til neste gang, da går det bra! :thumbup:

EDIT: Og det med fart forbi buss, her må du passe mye mer på! Du har vikeplikt for bussen hvis den skal ut av bussholdeplass hvis fartsgrensa er <60km/t. Du må nok ned i hvertfall 40km/t der ja :yes:

Endret av Athey
Lenke til kommentar

Strøk tre ganger selv, men bare en gang var vikepliktsbrudd(nerver og feilvurdering).

Det jeg gjorde for å skjerpe meg, var å øvelseskjøre mye i de områdene jeg slet med.

EDIT: Og det med fart forbi buss, her må du passe mye mer på! Du har vikeplikt for bussen hvis den skal ut av bussholdeplass hvis fartsgrensa er <60km/t. Du må nok ned i hvertfall 40km/t der ja :yes:

Takk :)

Skal øve på endel fremover nå! :D

Lenke til kommentar

Takk :)

Skal øve på endel fremover nå! :D

Husk at hvis du har vikeplikt, skal du uansett stå bom rolig til bilen fra høyre har kjørt, selv om han vinker deg over.

En kompis brant seg på nesten det samme; En barnehage var på tur, og kompisen min stoppa opp foran gangfeltet og vinket dem over, da vinket de han videre, men han stod rolig helt til de vinka han videre igjen, da kjørte han, og strøk på grunn av det. :nei:

Lenke til kommentar

Vikeplikten er viktig altså! så gjelder det å være "sikker/bestemt" i sånne situasjoner da..

men ang at barnehagen folka slapp han forbi kan jo være man grunner for, f.eks samle opp barna føre gangfeltet=tar tid..

men vil si på førerprøven skal det fokuseres hele tiden! ingen glipper! :p

Lenke til kommentar

Ja vet, var klar over det men bussen blinka seg ikke ut, men sant så sant..

Akkurat..lett å begå sånne småfeil assa, j*vla surt!

har egentlig igjen fått svar på dette, tenker ikke jeg går lenger frem med dette, bare klage på neste oppkj dato kan som regel få opptil 1mnd føre! fikk jeg forje gang! (y)

ved å sende de ett ordentlig brev hvor jeg forklarer alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...