Gå til innhold

Windows 8 RTM - Diskusjon, testing og meninger

Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå prøvd Windows 8 på tre pcer, én privat og to i jobbsammenheng. Og det er merkelige bugs som irriterer vettet av meg.

F. eks Live tiles, som ikke oppdaterer seg. Microsoft har vært smarte å brukt Libraries som grunnlag for hva som vises i Photos app'en. Det er jo forsåvidt greit. Men kanskje det er kurant om selve app'en klarer å oppdatere innholdet på riktig måte?

En annen ting er App Store som fungerer veldig ymse. På to av pcene finner jeg alt av apps. Mens på den siste så finner jeg knapt noenting. Og klarer ikke se noen særlig sammenheng heller. Tenkte kanskje at det var noe typisk "Microsoft", så jeg sjekket språk-innstillinger på den det fungerte på. Og så at det var både Engelsk (USA) og Norsk som språk. Så jeg la til Engelsk på den andre også, og vips så kom det litt flere apps der. Men likevel ikke like mye.

I tillegg har vi dette med synking mot MIcrosoft-kontoer. Man MÅ logge på med en Microsoft-konto for å kunne bruke Mail-appen. Noe som er helt bak mål dersom man melder pcen inn i et domene. Man kan da ikke forvente at alle har en privat Microsoft-konto.

Jeg hadde selv tilfeldigvis en Microsoft-konto som jeg har hatt i mange år. Logget inn med denne og fikk beskjed om at jeg måtte klarere pcen for bruk av sync av passord etc. Kom deretter inn og måtte bekrefte hvilken e-postadresse som skulle brukes som sikkerhet, i tilfelle jeg glemte passord etc. Her lå det selvfølgelig en gammel mailadresse. No prob! Bare å ta bort denne og oppdater :) Bortsett fra at oppdateringen tar en mnd!! Ja, seriøst, én måned! ...

Så langt har ikke det nye grensesnittet brydd meg nevneverdig. Synes det er veldig intuitivt, bortsett fra at det har veldig mange mangler. Vi trenger flere valg i menyene, flere muligheter. Hjelper ikke å åpne Settings via Charms bar når det ligger bare et knappe innstillinger der..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig verdt og oppgradere, tenker litt på det siden det er såpass billig nå i starten?

Har ikke satt meg noe særlig inn i Windows 8 konseptet, men av det jeg har lest virker det litt rotete og mer egnet til nettbrett (?). Men det jeg bruker denne maskinen til er i egentlig alt - Spill, film osv osv.. Så hva er mest fornuftig, beholde Windows 7, eller oppdragere for kun 250,-.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Kjøp nå pga. tilbudet, og oppgrader senere når alle dine programmer, spill og drivere er kompatibelt.

Selv oppgraderte jeg på dag 1, men hadde da allerede kjørt RTM i flere uker. Jeg bruker for det meste skrivebordet og det funker som før, bare enda bedre (syns jeg). Jeg spiller lite, men både AMD og nVIDIA har drivere for Windows 8 og Steam fungerer også. Jeg bare kopierte over mappen fra Windows 7, startet steam.exe og alt var som før :)

Office 2010, uTorrent, Spotify, osv. fungerer like bra som i Windows 7.

Lenke til kommentar

Kjøp nå pga. tilbudet, og oppgrader senere når alle dine programmer, spill og drivere er kompatibelt.

Selv oppgraderte jeg på dag 1, men hadde da allerede kjørt RTM i flere uker. Jeg bruker for det meste skrivebordet og det funker som før, bare enda bedre (syns jeg). Jeg spiller lite, men både AMD og nVIDIA har drivere for Windows 8 og Steam fungerer også. Jeg bare kopierte over mappen fra Windows 7, startet steam.exe og alt var som før :)

Office 2010, uTorrent, Spotify, osv. fungerer like bra som i Windows 7.

Så jeg kan kjøpe nå for kr 249 og vente med og oppgradere - Jeg får altså da bare en produktnøkkel og en iso fil da eller?

Lenke til kommentar

Så jeg kan kjøpe nå for kr 249 og vente med og oppgradere - Jeg får altså da bare en produktnøkkel og en iso fil da eller?

Jepp! (Jeg har gjort det).

Merk at ISO-filen er laget for oppdatering, ikke for clean install. Lett å fikse med en workaround, men i utgangspunktet må du oppgradere fra Win7.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Merk at ISO-filen er laget for oppdatering, ikke for clean install. Lett å fikse med en workaround, men i utgangspunktet må du oppgradere fra Win7.

Korrekt :) Man kan kjøpe inntil 5 produktnøkler (lisenser) på denne måten.

Lenke til kommentar

Korrekt :) Man kan kjøpe inntil 5 produktnøkler (lisenser) på denne måten.

Ikke dårlig, da får jeg jeg vel kjøpe nå jeg også og vente en liten stund med og eventuelt oppgradere etterhvert. Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt en laptop med W8 på.. Kunne tenke meg å sette inn en SSD disk og kjøre W8 på denne. Er det noen som vet hvor jeg kan få lastet ned iso filen så jeg kan få installert det via en usb pinne?

Edit: Prøver å gå inn på windows.microsoft.com for å laste det ned derfra, men når jeg går videre i oppgraderingsassistenten, så sier den bare at dette ikke er tilgjengelig i det området eller landet jeg er?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Last ned Windows8-Setup.exe og legg inn din produktnøkkel. Den finner du med ProduKey eller se etter klistremerke på maskinen. Så lastes filene ned, sjekkes og til slutt får du muligheten til å lage både ISO og minnepenn.

post-4862-0-17808300-1351919198_thumb.pngpost-4862-0-30693700-1351919199_thumb.pngpost-4862-0-78498200-1351919199_thumb.png

Mange takk. Men jeg har ingen klistrelapp under maskinen med en produktnøkkel, bare et Windows 8 klistremerke. Og når jeg prøver ProdKey og limer nøkkelen til Windows 8 inn i installasjonsprogrammet, så får jeg bare at "Produktnøkkelen virket ikke. Prøv en gang til". Det er snakk om en Asus N56VZ som ble bestilt via Komplett, da med Windows 8 ferdig installert. Hvis jeg går inn på charm > innstillinger > pc informasjon > vis detaljer i Windows-aktivering så får jeg bare opp ******-xxxxx, jeg ser den nøkkelen slutter på noe annet enn den nøkkelen jeg får på ProduKey gjør. Er det mulighet for å få vist hele nøkkelen? :hm: Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Se gjennom all dokumentasjon som fulgte med maskinen. Tidligere har produktnøkkelen enten vært klistret på maskinen eller ligget sammen med dokumentasjonen. Det stemmer også at produktnøkkelen du finner med ProduKey er forskjellig fra denne, da produsentene har en fellesnøkkel for forhåndsaktivering, men også må gi hver kunde sin egen unike.

Lenke til kommentar

Jeg fant nå en nøkkel som gikk gjennom første stadie av linken du postet. Men når den "kobler opp mot internett" får jeg igjen vite at Windows 8 ikke er tilgjengelig i det området eller landet jeg befinner meg i. Kan det være Sunnmøre er ekskludert fra lanseringen av W8? :p

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Kan noen guide meg i riktig retning for hvor jeg selv kan skrive inn min xbox live konto?

Nå kan jeg bare velge en bruker som kaller seg for 'MunicipalSine6' som er noe jeg overhode ikke har skrevet inn selv.

Og min login på W8 er ikke den samme epostadressen som XBL kontoen min.

Hmmm, kanskje jeg bare burde lage en egen tråd om mitt lille irriterende problem.

Lenke til kommentar

Et par spørsmål.

Nå er det jo på en måte blitt 2 hjemmeskjermen, den vanlige og Metro.

Jeg har fjernet nesten alt fra Metro og lagt til bla Chrome og Windows Explorer.

Når jeg åpner feks Chrome, så åpnes det i fullscreen, altså jeg ser ikke den grå linja nede med klokka osv. Åpner jeg Windows Explorer så får jeg den grå linja under, hvorfor er det forskjell på disse 2?

Lenke til kommentar

Jeg koblet min Windows live konto opp mot Windows 8. Og da logget den automatisk inn på Xbox games eller hva den heter, og den logger også automatisk inn på for eksempel Pinball. Er det noen måte å fjerne så dette ikke skjer på?

Lenke til kommentar

Jeg vet dette sikkert er dumt å spørre om men w/e.

Er windows 8 et nytt operativsystem, sånn som windows 7 f.eks? Kommer det til å bli sånn etterhvert at skal man kjøpe ny pc er det automatisk med windows 8. Nå er det jo windows 7 på det fleste pcen man kjøper, ser ikke så mye til vista lenger.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...