Gå til innhold

Windows 8 RTM - Diskusjon, testing og meninger

Gavekort

Anbefalte innlegg

Fint for deg at du har 24GB med minne, men mye minne spiser batteri og windows 8 skal brukes i ledtog med ikke bare stasjonære pc'er men også bærbare og tablets. Microsoft har gjort ett godt stykke arbeid med windows 8, jeg tror ikke du du kan forvente ett helt nytt operativsystem hver gang en ny versjon lanseres. Bakoverkompabiliteten er ett av de sterkeste sidene til Windows.

Tips til deg som vil ha start menyen tilbake:

http://windows8beta.com/2012/03/enable-start-orb-and-start-menu-on-windows-8-consumer-preview

Endret av Blåbær
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Win 8 en stund nå, og jeg får opp et valg før den automatisk logger seg inn på Win8 om jeg heller vil starte opp Win7, rimelig snasent...

+ Mye kortere oppstartstid

+ Å flytte filer fra en mappe til en annen går raskere

+ Installere OSet går fortere

+ Installere programmer går fortere

+ Avinstallere programmer går fortere (når du finner ut av hvordan du avinstallerer programmer)

+ Aero (for de som bruker det) er mye smidigere

- Forferdelig brukergrensesnitt, jeg synes det er forferdelig ihvertfall. Det ser greit ut når man har "desktop" som i Windows 7, men når jeg trykker Windows-tasten (aka flagget nede i venstre hjørne) må den opp i metro

- Like mye farger som.. ja, gud vet hva

- Vanskelig å lokalisere ting

- Søkefunksjonen funker ikke alltid

- Jævlig mye buffring i media playern

Lenke til kommentar

Har prøvd Windows 8 som main os på min berbare. Synest det ikkje er så grufullt, bare litt vanskeleg å komme seg rundt om kring i metro (søke, kontrollpanel...)

Men win8 ga "nytt" liv til min berbare, alt er blitt raskare.

Win8 brukte viss mindre minne, så nå kan eg i alle fall hoste minecraft server.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det blir noen Windows 8 Consumer Preview på den stasjonære da Intel Rapid Storage Enterprise driverne til Asus Rampage IV Extreme krasjer hele oppstarten av installasjonen med en "DPC WATCHDOG VIOLATION" BSOD og forsøker jeg å deaktivere RAID og bare kjøre AHCI så stopper installasjonen fullstendig opp på "Almost done installing Windows", her står den i evigheter og tvinger jeg en omstart så får jeg bare beskjed om at det er umulig å boote fra disken og må starte installasjonen forfra hvor jeg ender opp med å komme nøyaktig like langt på neste forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte W8 på min laptop, og har et problem med å innstallere Office 2010. Får bare kompabilitetserror hver gang jeg prøver å kjøre .exe fila som følger med prøveversjonen.

Har googla uten å finne noe løsning på problemet, men har sett at andre også har opplevd det samme. Var forsåvidt samme problemet med Previewen som kom i fjor høst, da installeren kræsja.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det blir noen Windows 8 Consumer Preview på den stasjonære da Intel Rapid Storage Enterprise driverne til Asus Rampage IV Extreme krasjer hele oppstarten av installasjonen med en "DPC WATCHDOG VIOLATION" BSOD og forsøker jeg å deaktivere RAID og bare kjøre AHCI så stopper installasjonen fullstendig opp på "Almost done installing Windows", her står den i evigheter og tvinger jeg en omstart så får jeg bare beskjed om at det er umulig å boote fra disken og må starte installasjonen forfra hvor jeg ender opp med å komme nøyaktig like langt på neste forsøk.

Da må du vel gjøre det 1 dårligere og installere i en virtuell maskin. Funker fint i VirtualBox og VMWare.

Lenke til kommentar

64bit office på 32bit windows? hvis ikke kan du vel tvinge den inn ved å deaktivere uac, kjøre i compability modus eller noe sånt vil jeg tro...

Jeg har prøvd å deaktivere UAC og kjørt kompabilitetsmodus. Ingen funker. Og jeg er ganske sikker på at jeg har 32bit office. Det er downloaderen til Office på 2Mb som ikke fungerer.. Så jeg får ikke lastet ned installasjonsfilene.

Lenke til kommentar

Noen som aner hvordan man skifter språk i programmene ? I både mail programmet, kalender er det plutselig blitt tysk språk.

Finner ingen mulighet for å bytte tilbake heller.

Edit:

Løst. Hadde fjernet engelsk som andre språk, og da ble tysk valgt som standard. Installerte engelsk igjen og alt tilbake til det normale

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Da er min korte testing av Windows 8 Consumer Preview over for denne gang, ble alt for mange tilfeldige "DPC WATCHDOG VIOLATION" blåskjermer til at jeg orket å holde meg til det.

Jeg må si at jeg liker det nye grensesnittet i Windows 8 veldig, veldig godt. Det er jo ikke store forandringen fra Windows 7, men for meg fungerer skarpe og litt mer minimalistiske kanter langt bedre enn mer avrundede og tykkere kanter som vi har i Windows 7. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om Metro, men om brukergrensesnittet i desktop biten.

Kan nok fint venne meg til å bruke Metro for søking også, det føles fremdeles noe unødvendig at søkeresultatene skal vises over hele skjermen og ikke bare et fint lite vindu nederst i venstre hjørnet, men det må man tydeligvis bare leve med. En positiv ting er jo at når jeg søker opp ting med flere resultater så er det enklere å finne frem mellom de forskjellige alternativene i Metro kontra søkefeltet i Windows 7. En ting jeg ikke liker er at søkeresultatet plasseres i kategorier, jeg ser poenget men for meg går det raskere å bare få opp samtlige resultater i en liste uten filtreting, og spesielt når Metro går over hele skjermen uansett så det er uendelig med plass til diverse resultater og det er banalt enkelt å skille mellom alternativene må såpass store ikoner og stor tekst så blir poenget og nødvendigheten av underkategorier for søk enda mindre nødvendig for min del. I de fleste tilfeller hvor jeg søker så søker jeg etter ting som ikke havner i første (hoved) kategorien og da føles det faktisk mer knotete og kronglete å endre kategori. Ved første øyekast så får du jo inntrykk av at søket ditt ikke gir noen treff ettersom søk automatisk søker i hovedkategorien og selv om det ikke blir noen treff der så går den jo ikke automatisk over til en av de andre kategorien som faktisk har treff, en noe snodig løsning om du spør meg.

Sist men ikke minst så virker det som Microsoft faktisk bevisst har filtrert ut et par ting fra søkefeltet, jeg kan for eksempel ikke se ut til å kunne søke frem blant annet "Computer Management", da må jeg først søke "Control Panel", navigere til administrative verktøy og åpne det derfra. Dette er jo langt mer knotete enn med Windows 7 hvor jeg bare skrev "Comp" i søkefeltet og vips var Computer Management alternativ nr2 på lista.

Virker som USB-stack og overføring har fått seg en overhaling, jeg har hvertfall endel raskere kommunikasjon med eksterne USB2.0 og FireWire 400 og 800 disker med Windows 8 enn med Windows7, selv med diverse drivere fra disk-produsenter som skal bedre ytelsen i Windows 7 installert. Noe som er veldig positivt! Det at vi endelig kan pause og starte overføringer er også kjærkomment. Det var dog mye problemer med min Windows 8 installasjon og formatering av harddisker, dette tok uhorvelig lang tid og fra tid til annet gikk det ikke i det hele tatt, verken igjennom høyreklikking på de aktuelle diskene ei heller igjennom computer management, eller diskpart via CMD.

Oppstartstiden trenger vell ingen ytterlig kommentar, her går ting FORT! Og det samme gjelder avslutning og sleep for den sakens skyld, og et STORT PLUSS for meg på bærbare maskiner med Windows 8 er at nettverkstilkoblingen er på plass på en, to, tre. Den kobles opp selv før du faktisk logger inn så jeg slipper at alle Skype, Live Messenger og alt jeg måtte kjøre skal sinke hele maskinen på grunn av jeg må vente alt fra 20sek til 1.5min på at nettverkstilkoblingen skal stable seg på beina når jeg vekker bærbare maskiner fra sleep som med Windows 7.

Så det er mange mindre forbedringer som jeg setter veldig stor pris på og nå som jeg er tilbake på Windows 7 så føles grensesnittet kjipere enn noengang.. Men det er jo en ting jeg fremdeles ikke helt forstår meg på, og det er og blir Metro. Tenkte jeg skulle gi det en sjanse og bruke det som et slags "oversiktvindu" hvor jeg raskt kunne se om jeg har mottatt e-post, om noen har fått noen meldinger på Live Messenger osv osv.. Her kan det kanskje ha et snev av potensiale og det mest reelle jeg faktisk kan bruke det til på en desktop maskin. Men her støter jeg bare på enda flere snodige løsninger fra Microsoft sin side som jeg rett og slett ikke forstår meg på (?).

For det første så er det jo helt tydelig at det er absolutt null og niks kommunikasjon mellom Metro og desktop biten, så Metro kjører jo nærmest som et eget liten virtuelt operativsystem oppå alt det andre? Det er jo null synkronisering eller noe som helst mellom Internet Explorer 10 i Metro og Internet Explorer 10 under desktop biten (!) som for meg gir null mening. Og dette går igjen i alt annet som er i Metro dessverre. Tenkte jo som sagt jeg skulle bruke Metro for å se om jeg hadde mottatt ny e-post, og det i seg selv fungerer jo greit men det er jo igjen null kommunikasjon eller synkronisering med e-post klienter i desktop biten så jeg må faktisk behandle e-posten i Metro og det fungerte jo mildt sagt håpløst.. Hvorfor er det ikke mulig å i det minste sette opp Windows Mail / Windows Live Mail på desktop til å kommunisere med e-post klienten i Metro så jeg kan bruke den som et oversiktvindu men bruke desktop klienten for behandling. Og hva som verre er at når jeg kjørte Windows Live Messenger så fikk jeg samtidig meldinger i messages i Metro (!). Dette kan da umulig være meningen, men det understreker jo bare det faktum at Metro er en helt egen greie som egentlig bare gjør det enda mer snodig for meg at det skal tvinges på desktop brukere når det overhode ikke integreres mot desktop biten av Windows 8 overhode.

Lenke til kommentar

Installerte Win 8 CP på dagen og jeg må si jeg virkelig liker det.

Var litt rart i starten hvordan det styres på. Men så fort jeg oppdaget menyene på venstre og høyre side, pluss høyreklikkingsmuligheten nede i venstre hjørne var jeg overbevist.

Nå som jeg er vant med Win 8 synes jeg det er raskere og letter å komme seg rundt enn i Win 7, og det er spesielt mye letter å få tak i avanserte menyer som Enhetsbehandling osv.

I går kveld erfarte jeg en ting som er litt idiotisk. Man kan ikke kjøre metro app i 50-50 splitscreen. Noe som kunne vært meget nyttig.

Jeg ble sendt en PDF fil i går mens jeg drev å så på en serie, når jeg åpnet den brukte jo Windows sin egen metro PDF leser. Om jeg skulle kunne ha oppe serien og samtidig se PDf fila ble enten fila alt for liten til å lese eller jeg fikk ikke sett noe av filmen i det hele tatt.

Jeg installerte Adobe Reader for å omgå akkurat den situasjonen, men skulle gjerne hatt muligheten til å kjøre en metro app og desktop i 50-50 spliscreen

Hører mange som klager på spesielt en ting og det er at man ikke har den standard startmenyen hvor man fant apps før med søk.

AKkurat det samme funker jo i Win 8. Men trykker på Windows tasten og begynner å skrive. Enkelt og greit.

Det eneste jeg kan forstå er litt irriterende er at startmenyen er jo fullscreen så man mister på en måte fokuset fra hva man har oppe på desktop i noen sekunder, men sånt blir man fort vant med

Lenke til kommentar

Kan nok fint venne meg til å bruke Metro for søking også, det føles fremdeles noe unødvendig at søkeresultatene skal vises over hele skjermen og ikke bare et fint lite vindu nederst i venstre hjørnet, men det må man tydeligvis bare leve med.

Grunnen til dette er vel at de vil ha samme versjon både på desktop og tablet, og at desktop er mer som en "virtualiserings app" i metro-Windows å regne. Personlig liker jeg fullskjermsøket siden man kan søke i apps og få opp resultatene i fullskjerm på venstresiden, om du ikke har prøvd det kan du f.eks. laste ned Icookbook, trykk start > skriv "chicken" > velg Icookbook i den høyre margen. Men er enig i at det ikke passer helt inn om man utelukkende bruker desktop-mode

En positiv ting er jo at når jeg søker opp ting med flere resultater så er det enklere å finne frem mellom de forskjellige alternativene i Metro kontra søkefeltet i Windows 7. En ting jeg ikke liker er at søkeresultatet plasseres i kategorier, jeg ser poenget men for meg går det raskere å bare få opp samtlige resultater i en liste uten filtreting, og spesielt når Metro går over hele skjermen uansett så det er uendelig med plass til diverse resultater og det er banalt enkelt å skille mellom alternativene må såpass store ikoner og stor tekst så blir poenget og nødvendigheten av underkategorier for søk enda mindre nødvendig for min del. I de fleste tilfeller hvor jeg søker så søker jeg etter ting som ikke havner i første (hoved) kategorien og da føles det faktisk mer knotete og kronglete å endre kategori. Ved første øyekast så får du jo inntrykk av at søket ditt ikke gir noen treff ettersom søk automatisk søker i hovedkategorien og selv om det ikke blir noen treff der så går den jo ikke automatisk over til en av de andre kategorien som faktisk har treff, en noe snodig løsning om du spør meg.

Dette er nok for å forhindre at folk som ikke er like datakyndige som de som de av oss som frekventerer disse forumene å skille ting. Og når man etter hvert får titalls og hundretalls apps så vil det også være greit å kunne skille mellom disse.

Er enig i at den burde hoppe til første kategori med resultater.

Sist men ikke minst så virker det som Microsoft faktisk bevisst har filtrert ut et par ting fra søkefeltet, jeg kan for eksempel ikke se ut til å kunne søke frem blant annet "Computer Management", da må jeg først søke "Control Panel", navigere til administrative verktøy og åpne det derfra. Dette er jo langt mer knotete enn med Windows 7 hvor jeg bare skrev "Comp" i søkefeltet og vips var Computer Management alternativ nr2 på lista.

Hmm, når jeg søker etter "comp" får jeg opp Xbox Compantion, Computer Management, Computer, Component Services. Disse resultatene tyder for øvrig på at resultatene sorteres etter hvor mange ganger de er åpnet, noe som er bra.

Virker som USB-stack og overføring har fått seg en overhaling, jeg har hvertfall endel raskere kommunikasjon med eksterne USB2.0 og FireWire 400 og 800 disker med Windows 8 enn med Windows7, selv med diverse drivere fra disk-produsenter som skal bedre ytelsen i Windows 7 installert. Noe som er veldig positivt! Det at vi endelig kan pause og starte overføringer er også kjærkomment. Det var dog mye problemer med min Windows 8 installasjon og formatering av harddisker, dette tok uhorvelig lang tid og fra tid til annet gikk det ikke i det hele tatt, verken igjennom høyreklikking på de aktuelle diskene ei heller igjennom computer management, eller diskpart via CMD.

Har ikke merket noe på USB-enheter, men har merket forbedringer på WiFi på rundt 75%.

For det første så er det jo helt tydelig at det er absolutt null og niks kommunikasjon mellom Metro og desktop biten, så Metro kjører jo nærmest som et eget liten virtuelt operativsystem oppå alt det andre? Det er jo null synkronisering eller noe som helst mellom Internet Explorer 10 i Metro og Internet Explorer 10 under desktop biten (!) som for meg gir null mening. Og dette går igjen i alt annet som er i Metro dessverre. Tenkte jo som sagt jeg skulle bruke Metro for å se om jeg hadde mottatt ny e-post, og det i seg selv fungerer jo greit men det er jo igjen null kommunikasjon eller synkronisering med e-post klienter i desktop biten så jeg må faktisk behandle e-posten i Metro og det fungerte jo mildt sagt håpløst.. Hvorfor er det ikke mulig å i det minste sette opp Windows Mail / Windows Live Mail på desktop til å kommunisere med e-post klienten i Metro så jeg kan bruke den som et oversiktvindu men bruke desktop klienten for behandling. Og hva som verre er at når jeg kjørte Windows Live Messenger så fikk jeg samtidig meldinger i messages i Metro (!). Dette kan da umulig være meningen, men det understreker jo bare det faktum at Metro er en helt egen greie som egentlig bare gjør det enda mer snodig for meg at det skal tvinges på desktop brukere når det overhode ikke integreres mot desktop biten av Windows 8 overhode.

Det er mer omvendt, Metro lastes først, og desktop lastes ikke før du ber om det, så desktop er mer en VM for desktop, men det stemmer ikke helt det heller siden det ikke er virtualisert, men det er to sidestilte "OS".

E-postproblemene dine er nok linket til det faktum "Mail" er en metroapp og that's it. Men det vil nok være mulig for 3. parts utviklere å lage en mail-app som har samme backend, men en frontend for desktop og en for Metro. Men ser ikke helt poenget med dette heler.

Ellers er det jo slik at dette er "app previews" og Live Messenger og Live Mail som du bruker er utviklet for Windows 7, og er ikke tilpasset Windows 8. Kan jo hende at dette fikses frem mot launch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...