Fredriao Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hei, håper noen kan hjelpe meg å finne en fornuftig løsning. Har til nå hatt en QNAP NAS på lokalnettet til bilder (dokumentasjon). Vurderer en annen løsning der jeg har tilgang til bildene også utenfor kontoret. (Litt problemer med vpn e.l. inn til kontor) Vil at alle ansatte skal ha tilgang til bildene, men ingen andre må få tilgang til de. Heller ikke alle brukere skal kunne slette eller legge til bilder. Også er det jo bra at bildene lastes opp i full kvalitet, men at det automatisk genereres thumbnails så lastetiden blir bra, samt mulighet til å tagge bilder etc. Det skal være enklest mulig å laste ned et foto til bruk i presentasjoner. (Et stort pluss hvis man da kan velge et par ulike størrelser på bildet, avhengig av hva man skal bruke det til.) Brukere på både pc og mac. Er f.eks Picasa, Flickr, ACDSee eller liknende løsninger egnet til dette? Bør jeg gå for en serverløsning? Det er vel snakk om rundt 40 GB bilder for øyeblikket. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Fredriao Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Skal teste ut Dropbox til dette.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Picasa er det enkleste. Der kan du sette sikkerheten slik at bare de som har den originale linken, som må sendes fra Picasa albumets e-mail funksjon til hver enkelt bruker. Linken kan ikke deles med andre f.eks. (kraftigste sikkerhet), nivå 2 kan du dele linken via normal e-mail som kan deles med flere. Ingen som kan komme inn på den åpne delen av albumet kan se de bildene som er blokkert med de to andre sikkerhets nivåene. Lenke til kommentar
Fredriao Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Picasa er det enkleste. Der kan du sette sikkerheten slik at bare de som har den originale linken, som må sendes fra Picasa albumets e-mail funksjon til hver enkelt bruker. Linken kan ikke deles med andre f.eks. (kraftigste sikkerhet), nivå 2 kan du dele linken via normal e-mail som kan deles med flere. Ingen som kan komme inn på den åpne delen av albumet kan se de bildene som er blokkert med de to andre sikkerhets nivåene. Så vidt jeg har lest meg til, er det ca det samme med DropBox og Picasa når det kommer til å dele album. Linken er i utgangspunktet public, men den er praktisk talt umulig å gjette seg til. Jeg skal ikke bruke det til superhemmelige bilder, det er ikke verdens undergang om bildene kommer på avveie (ingen andre har noe særlig interesse av de). Hvordan er det med Picasa varianten, hvis du deler linken, kan man se albumet uten å logge inn? Lenke til kommentar
skrim Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Sett dette http://www.idg.no/pcworld/article220549.ece Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 På Dropbox kan vel alle slette filene? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg på Dropbox? Lenke til kommentar
Fredriao Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 På Dropbox kan vel alle slette filene? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg på Dropbox? Ja, de man deler mappen med kan vel det. Men man kan dele "public link", så de som går inn via den kan kun se - ikke slette. Men, jeg er ikke akkurat overbevist om at dropbox var løsningen.. Får teste litt mer Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Er det ikke mulig å kjøre et webgalleri fra NASen? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) slettet Endret 21. oktober 2011 av Kubin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå