Venerable Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Har hørt rykter om en artikkel i Illustrert Vitenskap som visstnok påsto at europeere og afrikanere ikke er etterkommerne av den samme ape-typen/arten, men to forskjellige... Et eller annet i den duren i hvert fall. Dette må jo være en misforståelse. Greit nok at IV er litt tabloid-aktig, men for fucks sake. Kjenner noen til denne saken og kan forklare hva artikkelen egentlig handlet om? Edit: Kan og nevne at grunnlaget for denne påstanden var de store DNA forskjellene mellom folkeslagene... Endret 13. september 2011 av Venerable Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har sluttet å lese IV pga deres unøyaktighet og tabloid/sensasjons vinklinger. Det jeg derimot tror det er snakk om her er at Europeere har krysset seg med Neandertalerene og det har ikke Afrikanere gjort. Dog må jeg tilføye at innslaget av Neandertaler DNA i Europeere er svært beskjeden og det er ikke tilstrekkelig til å utgjøre noen stor forskjell på en fra Europa og en fra Afrika Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Aner ikke hvor jeg hørte dette, men pga Neandertalerkryssningen har europeere et "bedre" immunforsvar arvet fra neandertalerne. Eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Aner ikke hvor jeg hørte dette, men pga Neandertalerkryssningen har europeere et "bedre" immunforsvar arvet fra neandertalerne. Eller er jeg helt på bærtur? Det har jeg aldri vært borti. Egentlig høres det svært så merkelig ut. Jeg ser ikke bort fra at du trenger bærplukker Endret 15. september 2011 av netroM Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Link Fant ikke hvor jeg leste det sist gang (muligens i IV), men fant denne linken og noen til. ^^ Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hvis dette skal stemme, må avkom av krysning mellom europeer og afrikaner kalles hybrider med dårlig forplantningsevne. Slik er det jo som kjent ikke. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Link Fant ikke hvor jeg leste det sist gang (muligens i IV), men fant denne linken og noen til. ^^ Takk, jeg tar tilbake dette med bærtur Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hvis vi ikke avstammer fra samme ape er vi jo to forskjellige arter. To forskjellige arter som har utviklet seg til å bli intelligente og som kan krysses og videreformeres høres usannsynlig ut. At vi derimot bærer et gen fra en annen art er plausibelt uten at man kan si at afrikanere og europeere er to forskjellige primater. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Europeere har mellom 1 til 4% neandertal-gener i seg, mens Afrikanere ikke har noe som helst. Forskjellen er ikke stor nok til å gjøre oss til forskjellige raser, men stor nok til å ha påvirkning innenfor medisinske og andre genetiske felt. Dessuten stammer vi ikke fra "apene". Apene og menneskene har samme stamfar, er mer korrekt å si. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Stemmer med, men jeg kaller en spade for en spade. Det må jo være riktig å kalle forfaren til mennesket for en ape, ettersom det definitivt har vært et apelignende primat med lavere intelligens og kommunikasjonsevner enn vår. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg synes vel man bør ha mer enn bare rykter om en slik artikkel før man blir sinna Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Dessuten stammer vi ikke fra "apene". Apene og menneskene har samme stamfar, er mer korrekt å si. Nei det er heller ikke noe godt uttrykk. Fordi da antyder du at vi er annerledes enn apene. Men homo sapiens er jo en art innenfor underordren haplorhini, og dermed definert som en ape. Endret 21. september 2011 av Venerable Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå