Heatsink Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Historie: Jeg har lenge vært plaget av regelmessig hodepine. Jeg er nå 22 år gammel, og problemene jeg beskriver har vart i minst 2-3 år, men kan faktisk ha vart i så mye som 10 år. Jeg hadde alltid lett for å ha vondt i hodet i oppveksten, men det ble aldri sett på som noe mer enn akkurat det. I niende klasse (8 år siden) hadde jeg en del samtaler med helsesøster på skolen om hodepine, men jeg ble aldri henvist til lege og hodepinene ble bare ansett som bagateller grunnet lite søvn, dårlig luftkvalitet og at jeg gikk med lue inne(lol?). På videregående tror jeg hodepinene ble verre, men her kunne jeg som regel binde hodepinene til en trigger, som oftest for lite søvn da jeg måtte stå opp svært tidlig for å rekke bussen. Andre triggere jeg har bundet det til er at jeg drikker for lite vann, går for lenge mellom måltider eller at det er varmt og dårlig luftkvalitet. Etter en stund på høgskolen er det jeg begynner å skjønne at ting ikke er helt riktig. Frekvensen på hodepinene tror jeg at er hyppigere, den er i hvertfall hyppigere enn den var på ungdomskolen, men jeg har ikke akkurat ført en logg over smerte gjennom alle disse årene. Jeg vet ikke om jeg har et problem som har blitt verre med årene, eller om jeg bare hadde ”lett for å få vondt i hodet” da jeg var yngre og at jeg har utviklet et annet problem i det senere. Triggerne til hodepine som jeg skyldt på før har jeg nå forkastet. Listen over triggere har blitt for lang og jeg har ofte vondt i hodet selv om jeg ikke har brutt noen trigger-regler. Hvordan Hodepinene utarter seg: Jeg skiller mellom to typer hodepine: Det jeg kaller syrehodepine og konstant hodepine. Syrehodepinen kaller jeg nettopp det fordi den kjennes ut som det ligger syre på hodet mitt. Hodepinen vi som regel ha senter litt mot høyresiden av pannen, og deretter spre seg utover avhengig av hvor stor hodepinen er. Denne hodepinen har det høyeste smertenivået (7-10). Denne hodepinen har som regel en forutsigbar kurve. Det vanligste er at jeg våkner med hodepine om morgenen, den verre i de første timene jeg er våken for deretter å forholde seg på et konstant nivå i en ubestemt periode før den daler ned. Ofte vil den dale ganske brått i forbindelse med at jeg sover litt eller spiser et godt måltid, men jeg prøver dette hver gang og det funger langt i fra så ofte. Frekvensen varier fra omtrent to ganger i uken til så lite som en gang eller to i måneden. Den konstante hodepinen er den jeg har hver eneste dag. Smertenivået kan variere fra at jeg må ”kjenne etter” om jeg har vondt i hodet, til at det er nokså smertefullt og reduserer arbeids- og konsentrasjonsevnen min. Denne hodepinen vil jeg ofte kjenne ganske godt når jeg våkner om morgenen, for at den deretter blir bedre etter jeg har vært oppe en liten stund. Noen dager vil hodepinen ha en veldig typisk kurve som stiger, synker ut over kvelden eller har en topp midt på dagen. Andre dager, og dette har kanskje blitt mer tydelig i det siste, så varier hodepinen veldig gjennom dagen fra time til time (smerteområde 0-7). Jeg klarer ikke å se klare trender med sammenheng mellom hva jeg gjør og hvordan hodepinen føles. Når jeg har vondt i hodet vil jeg ofte også føle meg litt svimmel, omtrent som om når jeg har gått for lenge uten å spise. Jeg vil også føle meg litt lys-sensitiv. Det er ikke så ille at jeg må trekke for alle gardiner og skru av alle lys, men jeg vil føle at lyset fra en dataskjerm er ubehagelig. Kvalme er noe jeg aldri føler i forbindelse med hodepine. Hodepinene kan også varie i perioder. Det kan gå uker hvor det er ingen dager med skikkelig hodepine, og jeg kan gå gjennom uker hvor plagsomt vondt hver eneste dag. Her klarer jeg heller ikke å se noen sammenhenger mellom hva jeg gjør og hodetReseptfrie smertestillende fungerer svært dårlig. Ibux kan hjelpe på hodepiner opp til smertenivå 7-8, men jeg må gå ganske langt over anbefalt dose. Lege, behandlig: Jeg gikk til min fastlege for ett og et halvt år siden med problemene mine. Han diagnoserte meg med tensjonshodepine og migrene. Jeg har prøvd ut medikamentene Relpax, Imigran og Maxalt, alle migrene medisiner, mot de såkalte syrehodepinene mine. Jeg hadde først inntrykk av at Maxalt fungerte ganske bra mot disse, men i det senere har det nok gått opp for meg at siden effekten av pillene nesten kan ses på som at det er tilfeldig de gangene jeg tror de fungerer. Det er omtrent en tredel sansynlighet om pillene gir god effekt, liten effekt eller ingen effekt. Min beskrivelse av smertene ved syrehodepinene er også heller ikke helt typiske for migrene, men nå vet jeg også at migrene kan utarte seg forskjellig fra person til person. Migrene kunne uansett ikke forklare de daglige hodepinene, og jeg ble derfor sendt til en fysioterapeut med mål om å kurere en mulig tensjonshodepine. Fysioterapeuten undersøkte meg ved flere annledninger, og han sa at jeg ikke hadde noen tegn til tensjonshodepine. Jeg hadde også en fleksibel og bevegelig rygg, men jeg hadde svake ryggmuskler og såkalt ”dårlig holdning”. Jeg ble satt på et treningsprogram for å bedre ryggmusklene, men fysioterapeuten trodde ikke det ville ha særlig innvirkning på hodet, og det har det heller ikke hatt da jeg har trent ryggen i flere måneder uten bedring. Legen sendte meg også på MR-undersøkelse for hodet for å se etter problemer, men undersøkelsen fant ikke noe unormalt. Forslag?: Jeg har tenkt meg til legen igjen snart, og vil derfor ha forslag til andre diagnoser og eventuelt behandlinger. Både ting jeg kan gjøre på egenhånd og ting jeg kan konfrontere min lege med. Jeg begynner å blir veldig lei, og jeg setter pris på alle svar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Jeg har hatt en person i min krets som har slitt med hodepine lenge. Kontakt med lege resulterte i ingenting, og det endte desverre med en hjerneblødning. Hodepinen i dette tilfellet skyldtes (ble det slått fast i ettertid) utposing i en blodåre som lå utapå hjernen. Personen overlever heldigvis fordi sykehuset har utstyr til å stoppe en hjerneblødning. De går opp gjennom lysken og derfra får de påsatt såkalte "klyper" som hindrer utposing av blodårer. Nå er det ikke nødvendigvis slik at alle som har vont i hodet får hjerneblødning, eller at alle tilfeller av utposing fører til dette (da ville vel de fleste av oss vært utryddet forlengst?). Men jeg ville ha fått sjekket opp dette med utposing var jeg deg. Lykke til. [edit] Du sa du var på MR kontroll. Så de da etter utposing? Ble det foretatt MR samtidig mens du hadde denne "syre-hodepinen"? Endret 13. september 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Jeg vil tro at noe så alvorlig som hjerneblødning vil slå seg ut katastrofalt etter en kortere periode enn det jeg har slitt. Vil også tro at dette ville bli avdekket på MR. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Høres fryktelig kjent ut det der. Spesielt det med at hodepinen opptrer i to former; underliggende langvarig og variabel, som av og til blir skikkelig ille. Det som har fungert for meg er Indocid. Gjør virkelig utslag på den "konstante" hodepinen. Må bestilles med resept og godkjenningsfritak, men det kan være verdt å prøve. Ingenting av de reseptfrie tablettene fungerer for meg, men Indocid virker godt nok til at hverdagen blir lettere. Jeg har gang på gang opplevd å ikke bli tatt seriøst. Det virker nesten som om det er for lett for helsevesenet å avfeie hodepine som stressrelatert uten å ta seg bryet med å finne ut hva som virkelig er galt. Postet av anonym: 779e4882a489403a9f57b2a784bba7f3 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Høres fryktelig kjent ut det der. Spesielt det med at hodepinen opptrer i to former; underliggende langvarig og variabel, som av og til blir skikkelig ille. Det som har fungert for meg er Indocid. Gjør virkelig utslag på den "konstante" hodepinen. Må bestilles med resept og godkjenningsfritak, men det kan være verdt å prøve. Ingenting av de reseptfrie tablettene fungerer for meg, men Indocid virker godt nok til at hverdagen blir lettere. Jeg har gang på gang opplevd å ikke bli tatt seriøst. Det virker nesten som om det er for lett for helsevesenet å avfeie hodepine som stressrelatert uten å ta seg bryet med å finne ut hva som virkelig er galt. Postet av anonym: 779e4882a489403a9f57b2a784bba7f3 Det er få som ønsker å tilstå en avmaktsfølelse, så derfor skyves problemet over på pasienten igjen og man ender opp mer eller mindre som kasteball med full ansvarsfraskrivelse. Indocid er på mange måter ren symptombehandling fordi det er et syntetisk legemiddel som mer eller mindre "kortslutter" betennelse i kroppen. Da må det være lov å spørre seg hvorfor det oppstår betennelse og å gjøre noe med roten til det. Jeg mener Indocid ikke er noe annet enn en midlertig løsning som gir deg tid til å finne de virkelige underliggende årsakene, for det å gå på legemiddler over tid har som regel sin pris utover det du betaler for tablettene. Endret 15. september 2011 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå