Gå til innhold

Hvordan setter man opp vannkjøling??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man setter egentlig opp et vannkjølingssett ettersom hvordan man vil ha det. Det vanligste er vel en pumpe nedsenket i en tank, som kjører vann til en radiator, videre til cpu-blokka og deretter innom evt. andre kjøle-elementer eller direkte tilbake til tanken igjen. Selv har jeg planlagt å utvide med en radiator til etter cpu-blokka for å få optimal kjøling på GPU og northbridge, men i første omgang kjører jeg med "standard"-oppsettet. :)

Lenke til kommentar

I morgen får jeg DangerDen blokker og blackice-extreme radiator pluss at jeg har en sicce-micra pumpe fra før av, alt i 1/2" dimensjon. Hvis du gir meg mailadressen din kan jeg maile deg noen resultater og inntrykk jeg får etterhvert som jeg tester oppsettet. :)

Lenke til kommentar

FEILPOSTET!

Lære dere at man ikke skal svare på poster som er tydelig feilplassert.

Det gjør at man får en thread som blir ufullstendig når moderatorern kommer å stenger den, og brukeren må starte på nytt, og får kanskje ikke samme hjelpen.

Lenke til kommentar
FEILPOSTET!

Det gjør at man får en thread som blir ufullstendig når moderatorern kommer å stenger den, og brukeren må starte på nytt, og får kanskje ikke samme hjelpen.

moderator kan vel flytte den i stedenfor å stenge den. men uansett har du et godt poeng.

Lenke til kommentar
FEILPOSTET!

Woops, det la jeg ikke merke til! Sorry... :oops:

Lenke til kommentar
Det vanligste er vel en pumpe nedsenket i en tank

Det nekter jeg å tro i hvert fall. Det er vel heller et fåtall som faktisk har senket pumpa ned i en tank. De fleste har egen tank.

Kanskje, med dagens ferdig-pakker og annet tøv ( ;) ) så blir separat tank det enkleste. Men jeg har sett mange nedsenka pumper også, så du trenger ikke være så krass... :cry:

Lenke til kommentar
Det vanligste er vel en pumpe nedsenket i en tank

Det nekter jeg å tro i hvert fall. Det er vel heller et fåtall som faktisk har senket pumpa ned i en tank. De fleste har egen tank.

Kanskje, med dagens ferdig-pakker og annet tøv ( ;) ) så blir separat tank det enkleste. Men jeg har sett mange nedsenka pumper også, så du trenger ikke være så krass... :cry:

Jeg er helt enig med zimen. De fleste folk jeg har sett har IKKE pumpa senket ned i vann.

Vill ikke en pumpe senket ned i vann varme opp vannet litt?

Når jeg kjøpte vannkjøling for en uke siden, så kjøpte jeg ikke Waterchill. Jeg var nybegynner, men jeg kan ikke si det var vanskelig å sette opp en komponentvannkjøling. Dessuten er det mer morro og sette noe sammen selv.

Lenke til kommentar

Setter sammen kittet mitt selv, men jeg bruker pumpa nedsenket i tank av den enkle grunn at det bare er èn slangenippel på den. Tror nok jeg blir å kjøpe større pumpe (har Sicce Micra nå), for 400l/h og 60cm maks løftehøyde blir litt i slappeste laget når jeg skal kjøre cpu, gpu og nb kjøling med to radiatorer (en for cpu og en for gpu/nb)... Tipper vannstrømmen senkes til sånn ca 60l/h i følge grafene på pumpe-eska. :(

Edit: Btw, forslag til beholdere jeg kan bruke som tank når pumpa skal senkes ned ? Isboks? Trenger en stødig beholder med lokk da jeg blir å transportere maskinen på LAN mer enn èn gang (kommer til å silikon-isolere tanken for å hindre lekkasjer).

Lenke til kommentar

Varme tilført vannet av pumpen er 3-4w kan jeg tenke meg. Alså ingenting å bry seg om. Man får derimot er litt tryggere system siden koblingene på pumpen da er under vann, og en lekasje her ikke er systemets undergang. En annen fordel er at mange pumper blir HELT stille når de senkes ned i vann. Jeg klarer faktisk ikke å høre min i det hele tatt. Om jeg legger øra inntil tanken så kanskje.. men poenget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...