Titten Tei Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Har tatt en del fotballbilder og har da endt opp med å ta bildene i sport og så eventuelt tatt og fikset de litt i Picasa. Bildene har stort sett vårt brukbare de, men jeg håper å kunne lære enda mer ved å bruke ”de andre knappene” på mitt EOS 450d kamera.Av objektiv har jeg blant annet canon 70-200 f/4 og Sigma 50-150 f/2.8 Det hadde derfor vært fint om jeg kunne få noen tips og råd å gå utifra. Starter enkelt med å spørre hvilke innstillinger er greit å starte med på under følgende forhold: 1. Sol 2. Overskyet Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det som har fungert best for min del er å sette kamera på AV funksjonen, så skru ned til laveste tall på blenderen og sette på AI Servo. Så justerer jeg litt på iso alt ettersom og på WB og. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Sett kameraet i Tv så du selv velger lukkertid. Velg passende lukkertid så du "fryser" bevegelsene til spillerne. Sett ISO så du får blendertall opp mot største blender i lyset som er der akkurat da. Dette kan du bruke i stort sett alt lys, og er noe du har fått tips om før. Sett følgefokus ("AI Servo") hvis du liker å bruke følgefokus. Det er ikke prinsipielt så veldig stor forskjell på om det er flomlys, overskyet, sol eller hva pokker. Lysmåleren på kameraet ditt justerer automatisk etter lyset. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) 1/250 er vel minimum hastighet for å fryse bilder (om spillerne går på banen) , men bør ha mellom 1/500 og 1/1000 for å fryse skikkelig og få bra skarphet, selv når små unger spiller… Dette går ut over ISO og dybdeskarphet pga liten blender åpning. På canon'en din er dette f/4 og på Sigmaen f/2.8. Vil vel anbefale Sigmaen din på overskyet dagen da 450 ikke tåler så altfor høy ISO. Du vil miste litt skarphet iforhold til Canon sin linse, som jeg antar er L versjonen? Endret 13. september 2011 av picatta Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Når jeg tar bilder på Bislett (Skeid-kamper) så pleier jeg å veksle mellom Av og manuell. Nå har jeg hatt 50D og eier nå et 7D, men jeg kjører opp isoen så jeg får eksponert ca riktig på f/2.8 - f/3.5. Pleier å sette lukkerhastigheten over 1/500. ISO endrer jeg som det passer seg. Anbefaler at du sjekker hva vi har snakket om i Sportsbildetråden. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Holder på som det samme som Azathosk men lært at det er laget LSK man skal ta bilder av. Kjører som oftest manuell med lukker 1250 og blender 3.2-3.5 setter ISO på auto da jeg vet at 7D leverer god nok kvalitet på de iso verdiene jeg vil få. Følger også med på lysmåler og sjekker over hvis kamera bommer på ISO, kan som oftest velge meg iso 1000. Ellers så er jo AI servo og seriebilder også viktig å huske på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå