Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Hei! Laget en tidligere tråd angående hjelp til trening og kcal. Nå lurer jeg på om jeg spiser for lite.

En vanlig dag for meg ser ca slik ut:

Frokost: Havregryn med lettmelk samt en type frukt.

Lunsj: 3 rugsprø knekkebrød med cottage cheese og skinke, av og til frukt og.

Middag: Varierer veldig da det ikke er jeg som lager den. Men fisk 2-3 ganger i uken, ellers kjøtt og kylling med poteter eller ris til.

Kvelds: 1 skive og 1 knekkebrød (eller 2 skiver/ 2 knekkebrød, varierer litt alt ettersom hvor sulten jeg er).

Kvelds 2: Frukt.

Jeg jobber en del skift, så de dagene jeg jobber sent, spiser jeg ikke lunsj da jeg har frokost så sent som 12, og middag i fire - tiden.

Jeg jobber i dagligvarebutikk, men sitter aldri i kassen. Enten står jeg, eller så går jeg rundt og gjør diverse arbeid som f.eks å ta på plass varer og frukt. Hjemme har jeg hund, så går alt i fra 45 - 90 min med den, spørs hvor mye jeg har jobbet. Nå har jeg i det små begynt å trene på treningsstudio. Har bare trent én gang der, 30 min middels jogging og 30 min sykling. I dag skal jeg ta litt styrketrening samt 60 min zumba.

Spiser jeg for lite? Tips og råd tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiser jeg for lite? Tips og råd tas imot med stor takk :)

Heilt umogeleg for andre å uttala seg her, både av di folk har ulik forbrenning, og av di du ikkje oppgjev korkje vekt eller kor mykje du et av så ymse gjennom dagen. Men generelt: Vekta avslører slikt ganske fort, både opp og ned.

Derimot tykte eg dette såg ut til å vera noko lite proteiner og noko mykje kolhydrat. Kanskje litt mindre gryn og mjølvarer, og i staden meir ost, egg og kjøt/fisk (i REIN vare!)?

Lenke til kommentar

Jeg er jente, 153 cm høy og veier 48 kg. Høres kanskje lite ut, men jeg har gått ned mange kg på overkroppen samt bryster, jeg har fremdeles rumpe og lår. Jeg har bevisst holdt meg unna ost, da folk har sagt at det bør man ikke spise i en slankeperiode. Har så smått begynt med det igjen. Snakker da om vanlig Norvegiaost, spiser ikke lettprodukter da jeg ikke føler det har noe som helst smak.

Lenke til kommentar

Jeg er jente, 153 cm høy og veier 48 kg. Høres kanskje lite ut, men jeg har gått ned mange kg på overkroppen samt bryster, jeg har fremdeles rumpe og lår. Jeg har bevisst holdt meg unna ost, da folk har sagt at det bør man ikke spise i en slankeperiode. Har så smått begynt med det igjen. Snakker da om vanlig Norvegiaost, spiser ikke lettprodukter da jeg ikke føler det har noe som helst smak.

Røysla er liten kva gjeld vaksne, sidan alle fire som er utvaksne eller i nærleiken hjå oss er langt større, men tykkjer intuitivt vekt/høgd høyrest heilt grei ut. Altså skulle det korkje tilseia for mykje eller for lite kaloriinntak om ikkje vekta syner aukande/minkande tendens (utover to veker, for slikt skuldast noko så uskuldig som ulik vassprosent i kroppen).

Det er ingen grunn til å unngå ost, sjølv om ein slankar seg. Ost er kalorik mat, ja, men ost er og PROPPFULL av protein - ein finn vel knapt meir konsentrert proteinmengd i noko slag vanleg daglegmat (måtte då vera egga som kan konkurrera her). Diverre inneheld ost og ein del feitt (serleg velsmakande ost ;(), og ein må taka omsyn til slikt og, men det er på ingen måte slik at du skal unngå alt som heiter feitt! Det er beint fram farleg, for nokre vitaminer (A og D) er FETTløyste og forsvinn altså frå næringsinntaket saman med feittet. (D kan nok erstattast av store nok mengder naturleg solljos, om du berre finn DET i Noreg i november, men A er uerstatteleg på anann måte enn som fett.) Derimot skal du syna måtehald med feitt, som med alt anna du et.

Sjølv har eg tru for ein kost kor kring 1/3 av næringa kjem frå protein, 1/3 frå karbohydrat og 1/3 frå feitt, sjølv om dette er ganske langt frå ernæringsrådet sitt syn. Så lenge eg har opplevd dette gjer godt for eigen kropp og så lenge eg har råd til slik kost (det er, og har alltid vore, klårt rimelegare å næra seg på karbohydrater og simpelt fett enn på protein og sunnare fett), ignorerer eg alle "offisielle næringsråd" for eigen del. Det same gjer hine hjå oss, og difor gjer me (fire personar i matfatet no) og ende på 40-50 (store) egg pr veke og minst halvannan kg ost pr veke. Veit nokre i Noreg steiler av slikt, men me er sunne og friske på alle måtar...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes selv jeg ga deg et svar i den forrige tråden som gir deg muligheten til å finne ut hvor mye du trenger. Næringsinnholdet til matvarer finner du på f.eks diett.no, vektklubben.no etc.

En vanlig jente vil produsere 1500-1800 kalorier pr.dag.

Så det er bare å regne sammen hva du spiser hverdag og se om du ligger under eller over.

ps. det finnes også en app til telefonen din du kan laste ned. Næringsinnhold:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...