Gå til innhold

Parkering. 5 meter fra vegkryss

Bearar

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk en bot som jeg er uenig i.

Jeg er klar over at det er 5 meter fra der vegkrysset begynner å runde, men gjelder dette også på andre siden av veien?

Håper illustrasjonsbildet forklarer bedre enn jeg gjør.

4Hm2K.png

Jeg har den røde bilen. Som dere ser er ikke jeg til hinder for sikt, og gatekryssets krumming er på andre siden av veien. Det vil altså si at både den blå og grønne bilen foran meg også skal få bot? Noe de ikke gjorde, da det er tydelig oppmerkede parkeringsplasser her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kan parkere mot kjøreretningen

Det neste viktige punktet er parkering på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder. Femmetersregelen gjelder også foran planovergang.

Husk her, som Leif N. Olsen minner om i vår videoreportasje, at det er greit å parkere "mot kjøreretningen", det vil si på motsatt side av veien, inntil det samme fortgjengerfeltet."

http://www.klikk.no/motor/bil/article399729.ece

Slik som jeg leser det er at, det er lov til å parkere mindre enn 5m fra fotgjengerfeltet så lenge det er mot kjøreretningen? Og ut ifra bilde så ser jo man at den røde bilen er mot kjøreretningen.

Endret av Catoa
Lenke til kommentar

Slik som jeg leser det er at, det er lov til å parkere mindre enn 5m fra fotgjengerfeltet så lenge det er mot kjøreretningen? Og ut ifra bilde så ser jo man at den røde bilen er mot kjøreretningen.

Du er selvsagt ikke mot kjøreretningen selv om du snur bilen, poenget med regelen er at det skal være 5m fri sikt foran fotgjengerovergangen når du kommer kjørende i kjøreretning, mens hvis du kommer kjørende og krysser veien er du "mot kjøreretningen" og kan parkere inntil forgjengerovergangen (du vil da altså stå "etter" den)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det står avkrysset i boten på:

"I vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortauskant, kantlinje eller vegkant begynner å runde".

Det er altså ikke krysset av i punkt D : "på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder".

Søk gjerne på Jernbanealleen 11, Sandefjord, i Google Maps hvis dere vil se vegkrysset "irl".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...