Gå til innhold

Multibryter med forrigling

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ordne et fiktivt signal (som i jernbanesignal) med forskjellige signalbilder som kan vises. Jeg tenkte jeg skulle ordne det slik at hvert signalbilde har sin egen bryter, og at bare ett bilde kan vises til enhver tid. Jeg er på leting etter et brytersett med tre brytere (minst én må være dobbeltbryter). Jeg vil at de andre bryterne skal åpne seg dersom en bryter trykkes inn. Det må være "toggle" brytere (altså at de holder seg inne når etter at de er trykket inn).

Kan hende slike brytere har et spesielt navn. Jeg har begrenset erfaring med installasjonutstyr. Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva han tenker på, men å finne tak i slike tror jeg blir vanskelig.

Jeg vil gjette på "button rack/stack" elns på engelsk. Uten å vite den nøyaktige terminologien så er det vanskelig å søke etter.

Knapperader på gamle radioer er ofte satt sammen av grupper (2-8) med knapper som er mekanisk koblet slik at kun én av knappene i denne gruppa kan være trykket inn samtidig.

I tillegg til dette har ofte hver knapp mange tilkoblingspunkter.

Hver knapp kan som oftest sees på som en gruppe med tilkoblingspunkter. Hver gruppe har da 3 punkter. Et "common" og to tilkoblingspunkter, der "common" har forbindelse til étt av de to tilkoblingspunktene, avhengig av om knappen er inne eller ute.

Selve bryteren er en veldig enkel konstruksjon. Hvis du ser den i funksjon så skal det godt gjøres å ikke forstå virkemåten.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva han tenker på, men å finne tak i slike tror jeg blir vanskelig.

Jeg vil gjette på "button rack/stack" elns på engelsk. Uten å vite den nøyaktige terminologien så er det vanskelig å søke etter.

Knapperader på gamle radioer er ofte satt sammen av grupper (2-8) med knapper som er mekanisk koblet slik at kun én av knappene i denne gruppa kan være trykket inn samtidig.

I tillegg til dette har ofte hver knapp mange tilkoblingspunkter.

Hver knapp kan som oftest sees på som en gruppe med tilkoblingspunkter. Hver gruppe har da 3 punkter. Et "common" og to tilkoblingspunkter, der "common" har forbindelse til étt av de to tilkoblingspunktene, avhengig av om knappen er inne eller ute.

Selve bryteren er en veldig enkel konstruksjon. Hvis du ser den i funksjon så skal det godt gjøres å ikke forstå virkemåten.

Her traff du spikeren på hodet. Jeg tenkte at slike brytere var vanlig blant installasjonsmateriell, men det spørs om jeg tar feil.

Er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men innen automasjon "bygges" brytere i modul etter behov.....

Tenker du på PLS? Det blir på en måte overkill, da dette bare er et lite prosjekt jeg holder på med via jobben. Skal helst ikke bruke for mye penger på det.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men innen automasjon "bygges" brytere i modul etter behov.....

Tenker du på PLS? Det blir på en måte overkill, da dette bare er et lite prosjekt jeg holder på med via jobben. Skal helst ikke bruke for mye penger på det.

Nei, tenkte ikke på selve PLSen, men fysiske brytere man setter sammen. Er litt usikker hva delene kalles. Man har en ramme hvor man setter inn kontaktenheter i, og så kan man velge type "betjeningsorgan" på andre siden, f.eks vribryter.

Lenke til kommentar

Jeg antar det er analoge signaler du snakker om.

Før jeg går videre så vil jeg bare påpeke at det finnes analoge muxer (en del av 4000 -familien av logiske kretser).

Alternativt vil opamper koblet som spenningsfølgere enkelt kunne utstyres med resistans-nettverk slik at et utsignal reflekterer kun én (av flere) innganger om gangen.

Dersom du skal bruke brytere til dette formålet så tror jeg du bør søke etter "rotary switches". Her er det et utall varianter og typer.

Eller du kan koble mange enkeltbrytere sammen. Men da må du kanskje omstille mer enn én bryter - alt etter hvilken løsning du ønsker.

Lenke til kommentar

De der kambryterne kan ikke monteres i de der boksene. De festes ved fire skruer i hvert hjørne samt en mutter i midta om jeg ikke husker helt feil. Så du kan bruke hvilken som helst boks med helt lokk og som er dyp nok for å passe for brytermodulene. Tar bare å merker på og borer hull selv i lokket.

http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navoption=6&navid=25483&grouprowid=100897

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...