bandreas Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hei Flyttet inn i ny leilighet 04. september. Skrev kontrakt hvor relevant punkt er pkt. 1: "Utleieren bortleier til leierne et delvis møblert hus, + hageareal." og pkt. 3: "... Husleien omfatter kabel-tv leie (ikke NRK lisens) og trådløst ADSL...". Får å gi dette beinet litt kjøtt så er det snakk om et hus med 5 soverom, hvor kjøleskap var på plass og annonsen sa at alle hvitevarer var inkludert (Kjøl, komfyr, vaskemaskin og oppvaskmaskin). Oppvaskmaskin, vaskemaskin var ikke på plass ved innflytting, men huseier lovet både før, under og etter kontraktskrivingen at dette ville komme snarest. Det ble også på samme tidspunkt lovet en vedovn for oppvarming. Han sa også at abb. fra Canal Digital var bestilt og skulle komme fredag 9. eller lørdag 10. september. Han sa også at han skulle kontakte oss ang. strøm abb og depositumskonto. Så over til sakens kjerne. Det har nå gått 15 dager siden vi først var i kontakt med utleier, og 8 dager siden vi skrev kontrakten med han. Vaskemaskin har ikke kommet. Oppvaskmaskinen vi ble gitt var defekt og det ble utleier informert om samme dag den kom. Internett har fått "ny" dato fire ganger allerede. Lovnader fra han virker med andre ord som tomme ord akkurat nå. Vedovnen har vi heller ikke sett noe til. Det har ikke blitt gjort noe ovenfor det med strøm abb. eller depositumskonto. Og dette har vi purret på. Nå har også en av de andre jeg bor med, som renskrev kontrakten (utleier hadde en dårlig kontrakt fra et gammelt studenthybel-kollektiv som ikke passet huset vi leier), satt feil dato på hele greia. (Ja, dette burde jeg ha sjekket med en gang, men jeg tok det for gitt at å skrive riktig dato på en kontrakt er en selvfølgelighet.) Kort fortalt ønsker jeg og en annen som leier her å komme oss ut. Dette er pga. misstillit til utleier allerede, manglende oppfyllelser av kontrakten fra utleiers side + èn av de 3 resterende vi bor er for å si det mildt, blottet for sosiale egenskaper. Renskrivingen fjernet også oppsigelsestiden, men hvis jeg husker riktig så er vel dette 2 mnd når depositum er satt til 2x husleie? Jeg er ikke interessert i å bo i et hus hvor huseiern virker litt sta, treig og vanskelig. Men jeg er ikke ute etter å stikke av uten å betale for meg. Men jeg er interessert i å flytte ut før oktober uten å måtte betale for oppsigelsestid på 2 mnd for et hus hvor det mangler mer enn faktisk er ting i (Mao. betale for september, men thats it). Noen som har noen synpunkter på det hele, sånn for å gjøre saksgangen i dette så ryddig som mulig? Har jo sett for meg det meste av hva jeg skal si, men et par ekstra synsvinkler skader ikke Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg er ikke interessert i å bo i et hus hvor huseiern virker litt sta, treig og vanskelig. Velkommen til leiemarkedet. Unntak finnes, men de fleste utleiere leier ut for å tjene penger. Naturlig nok. Og i en uenighet vil de aller fleste utleier fremstå som sta, treig og vanskelig. Konkret så bør du foreta all kommunikasjon skriftlig. Og legg frem alle klager/krav skriftlig. Men når dere er såpass mange som leier, er det dere i fellesskap som leier huset eller har hver og en av dere hver deres leiekontrakt med utleier? Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Er fullt klar over at markedet kan være slik Men det å f.eks. ikke gi oss vaskemaskin er jo bare barnslig i mine øyne. Hver enkelt som leier individuelt. Dvs. vi har alle en forholdsvis lik kontrakt hvor hver enkelt skal betale leien inn på avtalt konto. Så ingen fells kontrakt sånn sett. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Metoden for mangler ved boligen er i utgangspunktet å holde tilbake leie tilsvarende den reduserte verdien på boligen. Deponer mellomlegget dersom utleier ønsker det. Hvis det ikke holder kan du ordne opp selv og så holde tilbake det det kostet deg. Oppsigelsesfristen er dekket av husleieloven § 9-6: § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6 Den er altså enten 1 eller 3 måneder, avhengig av detaljene i avtalen. Vanligvis 3. Depositumet har ikke noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Ok, takk Ståle Og jeg har jo holdt tilbake leie av den enkle grunn av at han ikke har gitt oss alt det nevnte over. Men det har han også blitt informert om, og blitt referert til loven (husker ikke pkt/paragraf for øyeblikket). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå