micjj Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hei, Er det noen her inne som har erfaring fra E&Y eller liknende konsulentselskap som kan si noe om sine erfaringer og om de har vært fornøyd med sitt valg? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Jeg startet selv som konsulent i ett av Big4 selskapene og kjenner flere i E&Y. Kjempefine selskaper å starte karrieren i, de er vant til å ta inn nyutdannede og har gode programmer for å få deg opp å gå raskt. Som konsulent lærer du utrolig mye på kort tid, og du blir eksponert for mange forskjellige selskaper og utfordringer. Du finner utrolig mange dyktige mennesker disse stedene, og du vokser raskt inn i større roller hvis du er "up for it". Du må være forberedt på å kunne trå til når det gjelder (les, jobb overtid nå det trengs) da man er i en veldig leveransekultur. Man gjør det som trengs for å levere til kunden, men det vil ikke si at man jobber rævva av seg hele tiden. None innspill til deg. Bare spør hvis du lurer på noe mer konkret. Hvilket selskap du skal velge avhenger litt av fagområde, og hva du ønsker å jobbe med. De store konsulenthusene har hver sine styrker. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Mange omtaler seg som konsulenter i disse selskapene, men revisor nok er en mer presis tittel. Forrige taler skrev mye klokt, et par tillegg: (i) en del mennesker liker revisjon, andre finner det drepende kjedelig. (ii) du er nødt til å føre opp hva du bruker timene dine på (gjelder konsulentbransjen generelt). (iii) til konsulentbeslektet virksomhet å være har disse større selskapene nokså rigid byråkrati. Lenke til kommentar
Payung Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Revisor og rådgiver(konsulent) er ulike stillinger i E&Y, men det er ofte slik at du bør ha jobbet litt som revisor før du får bli rådgiver. Rett og slett av den grunn at rådgivningen bygger på kompetansen du skal ha som revisor. Å bli revisor i et av de store selskapene er ingen dum karrierestart, til og med hvis du ikke har planer om å være revisor resten av livet ditt. Du lærer utrolig mye, kommer i kontakt med veldig mange spennende bransjer (potensielle arbeidsgivere?) og andre selskaper vet godt hva de får når de ansetter en som tidligere har jobbet hos f.eks E&Y. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Som Payung sier så er konsulent og revisor to forskjellige stillinger i alle disse selskapene. Rådgivning og Revisjon er to separate forretningsområder. Noen som går fra revisjon til rådgivning også, men mitt inntrykk er at det ikke er så vanlig. Da jeg jobbet i konsulentavdelingen, var det et fåtall av de ansattte som hadde erfaring fra revisjon. Lenke til kommentar
micjj Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Takk for svar! Jeg har fått tilbud om en konsulentstilling innen rådgivning/advisory, mao ikke innen revisjon. Jeg har bakgrunn fra petroleumsteknologi og fikk et inntrykk av at de hadde en sterk avdeling på dette dit jeg søkte meg (Stavanger). Det er også derfor jeg vurderer å takke ja. Jeg har i tillegg blitt innkalt til Deloitte, PWC og Statoil. Vet noen om det er store forskjeller mellom E&Y, Deloitte og PWC? Jeg har jobbet i Statoil de siste tre sommerene og vet hva jeg går til der. Jobben i Statoil er mest sannsynlig bedre betalt i starten, men jeg ser for meg bedre- og flere karrieremuligheter etter et par år dersom jeg starter som rådgivende konsulent. Noen som har tanker om dette? Lenke til kommentar
micjj Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Anyone? Lenke til kommentar
Payung Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Mitt inntrykk er at EY har den beste konsulentavdelingen, med Deloitte på andre og PWC på tredje. Det betyr ikke at det er veldig store forskjeller dem i mellom. Jeg vet at Deloitte satser tungt i årene fremover, med høye vekstmål både hva gjelder omsetning og ansatte, samt nytt hovedkontor på Bjørvika i Oslo. Alle selskapene er store og gir deg masse muligheter. Selv ville jeg valgt en konsulentjobb fremfor Statoil dersom jeg ville hatt store karrieremuligheter. Du får jobbe med masse ulike bedrifter og bransjer dersom du ønsker det, og finner på den måten ut av hva du vil og ikke vil gjøre, samt at du knytter deg opp en del kontakter med bedrifter. EY, PWC og Deloitte har alle tre mange utskiftninger hvert eneste år, en stor grunn til dette er ikke fordi folk mistrives der, men fordi de får veldig mange jobbtilbud fra bedrifter som fort kan være et steg oppover karrierestigen. Hva gjelder lønnsnivå så kan jeg fortelle at EY, PWC og Deloitte ligger på 385++" i grunnlønn som nyutdannet med mastergrad, men jobber du litt overtid gjennom året og tar dette ut i lønn så ender du fort godt over 500" i ditt første arbeidsår. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 "Hva gjelder lønnsnivå så kan jeg fortelle at EY, PWC og Deloitte ligger på 385++" i grunnlønn som nyutdannet med mastergrad, men jobber du litt overtid gjennom året og tar dette ut i lønn så ender du fort godt over 500" i ditt første arbeidsår. " 400+ stemmer nok mer, hadde 400K i begynnerlønn i 2008 (Deloitte), så antar det har økt litt. Men du har rett mtp. 500K. Hvis du ønsker å jobbe mye så er det som oftest mulig (i gode tider) og da kan man legge på ganske mye. Ellers kan jeg ikke si så mye om forskjellene siden du søker i Stavanger, jeg vet lite om virksomheten der. Deloitte har vokst en del i Stavanger gjennom oppkjøp i det siste, og satser hardt i alle fall. Lenke til kommentar
micjj Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 Takk for alle svarene. Jeg skal tenke nøye etter, så får jeg se hva jeg går for til slutt. Lenke til kommentar
Kaudervelsk Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Ser at tråden er gammel. Lurer også på å utdanne meg til revisor, har egentlig bacheleor i økonomi og administrasjon med 3 års erfaring som controller. I forhold til den lønna jeg har idag så er 400 litt lite, så lurer litt på hvordan overtidsbestemmelsene er? Noen som vet hva overtidsbetingelsene i de 4 store er? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jobber du som revisor i de 4 store så får du mer enn nok overtid i alle fall :-) Med tre års erfaring har du nok mer enn 400K i startlønn, men begrenser seg vel litt siden du ikke har HRS. Overtid er stort sett 150% av timelønnen, eller 1 time avspassering + 50% av timelønnen. Er i alle fall mulig å dra inne hyggelige beløp på overtid hvis du ønsker det. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Takk for alle svarene. Jeg skal tenke nøye etter, så får jeg se hva jeg går for til slutt. Hva gikk du for til slutt? Lenke til kommentar
micjj Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Takk for alle svarene. Jeg skal tenke nøye etter, så får jeg se hva jeg går for til slutt. Hva gikk du for til slutt? Jeg gikk for en "rådgivende konsulent"-jobb i et av selskapene Endret 10. april 2012 av micjj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå