Gå til innhold

Dine reaksjoner på valget

Anbefalte innlegg

Nå som valget i bunn og grunn er over hva er din reaksjon?

Selv er jeg rimelig overrasket over FrPs dårlige oppsluttning, men jeg kunne likevel se den komme. Om noe kom som et lite sjokk på meg så måtte det være Høyres gode valg i tillegg til at Kystpartiet holdt sin ordfører i Skjervøy til tross for at Roy Våge trakk seg etter 4 perioder som ordfører.

EDIT: Så først nå at det er en egen avdeling for valget, kan en moderator flytte denne tråden inn i den delen av forumet?

På forhånd takk.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FrP gikk ned 15+% på Osterøy, Askøy og Fjell her i Hordaland, noe jeg virkelig ikke så for meg. Over halvparten av de som stemte på FrP i de kommunene for to år siden stemte noe annet i år.

Folk snakket om rekorddeltagelse og at AP ville sanke inn sympatipoeng, men det ser ut som resultatet har i større grad vært at ytterfløyene har mistet stemmer til sine mer moderate kollegaer.

Og siden jeg stemte Venstre var det gøy at de klarte seg bra. Man stemmer ikke Venstre for at de skal vinne valget, men for at de skal være akkurat store nok til å kunne stå på de viktigste sakene for sine velgere. Klarer Venstre å gjennomføre noen kjernesaker i Oslo og Bergen så kan de bli enda mer populære til 2013. Klarer de de samme tallene som i dag så går de fra 2 til 10 mandater ved neste stortingsvalg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det viktigste var Høyres kjempevalg i Oslo, at de borgerlige får fortsette sitt gode arbeid der, og at Fabian Stang får fortsette som ordfører. Ellers er det etter min mening flott å se en motreaksjon til den tidligere økende polariseringen. Høyre og Arbeiderpartiet opp på bekostning av FRP og SV er strålende.

Alt i alt et perfekt valg.

Lenke til kommentar

Jeg tror at fløypartiene må finne en ny måte å appellere til velgere på, fordi verken Siv eller Kristin imponerte i årets valgkamp. Skal jeg vurdere et fløyparti så må jeg tro på lederen, og Kristin var for svak mens Siv var for opptatt av å spille offer. Det hjelper ikke å ha Hagen med seg heller. Jeg håper begge partiene må revurdere vinklingen sin hvis de vil være relevant i 2013.

Lenke til kommentar

Jeg er som vanlig meget skuffet over valget, men som Brann-supporter gjennom mange åpr, så er jeg forsåvidt godt vant med nederlag.

Som internettforum flest, så har jeg forstått at venstrefløyen i norsk politikk er lite populære her inne, og det er sikkert noen av de mest hatefulle her inne som vil komme til å spy ut sin frustrasjon over meg i forbindelse med det jeg nå skriver, men det får nå være - jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste for å ikke gå ned på samme nivå.

Jeg er skuffet over at venstrefløyen er svekket, først og fremst på grunn av følgende årsaker:

- Det norske og internasjonale presset på Israel vil svekkes da det i realiteten bare er Rødt og SV som tar denne saken seriøst. Det er et stor sympati i den norske befolkningen for det palestinske folket sin sak, men dessverre prioriterer ingen av sentrumspartiene dette.

- Det norske og internasjonale presset på USA og vesten sin krigføring - som også Norge er med på - vil svekkes. De siste ti årene har vi sett operasjoner i Afghanistan, Irak og Libya, og selv om det åpenbart er delte meninger om nødvendigheten av disse, så er det bare den radikale venstresiden som konsekvent sier nei til krig, og stiller de kritiske spørsmålene om vestens intensjoner med disse. Synd.

- Miljøbevegelsen er svekket. Både når det gjelder kampen mot overfiske, verning av truede dyrearter, kampen mot global oppvarming, kampen for utvikling av fornybar energi, overgang til mer kollektiv transport og så videre. Alt dette er saker som vi vet utmerket at dette valgets vinnere bryr seg minimalt om, blant annet fordi det er saker som ikke gir konsekvenser på kort sikt. Selv har jeg imidlertid en sønn som er 8 måneder, og jeg er selv ikke så gammel at jeg ikke kommer til å leve i mange år enda, at jeg ikke er redd for konsekvensene av en uansvarlig politikk på dette området. Det er vel ikke umulig at man sønn en gang også får barn som jeg vil bli glad i, og da er det synd hvis det i deres liv ikke lengre vil være mulig å spise feks tunfisk og hvis bryggen i Bergen står under vann. Og da har vi selvsagt ikke en gang nevnt hvordan mennesker i fattige land som Bangladesh vil påvirkes av vannstigning.

- Systemkritikken svekkes. Denne kommer forsåvidt fra begge sider, og dere fra høyresiden er flinke til systemkritikk både her og andre steder på nettet. Systemkritikken fra venstre blir imidlertid svekket av dette valget, og dermed blir det (enda) mindre fokus på de demokratiske problmene knyttet til at eierskap gir makt til å bestemme over andres livsskjebner, mindre fokus på motsetningene mellom et selskaps ønske om mest mulig profitt og mulighetene for gevinst, utvikling og selvrealisering for de ansatte, og motsetningene mellom økonomisk vekst og naturlig og ressursmessigt forfall. I tillegg så har venstresiden i mange år vært dyktige til å peke på uregelmessigheter i forholdet mellom politikere og næringsliv, altså korrupsjon eller saker som ligger på grensen til korrupsjon.

- Fokuset på de menneskene som ikke kan snakke for seg, som narkomane, arbeidsledige, sosialtrengede, syke, eldre, barn og ulike former for trygdede blir svekket. Venstresiden har tradisjonelt hatt fokus på å gi de gruppene som faller utenfor i samfunnet en stemme, og har kjempet for at alle skal ha like muligheter uavhengig av bakgrunn. Denne kampen svekkes med dette valgresultatet.

- Kampen mot ulikhet vil svekkes. De fleste her inne mener vel at det er helt greit at folk har ulike muligheter til å nå et godt og lykkelig liv, få arbeid, en god utdannelse, et bra helsestell og en verdig alderdom, men selv om hverken jeg eller venstresiden ellers ønsker at alle skal være like, så ønsker vi at folk skal ha de samme mulighetene til å nå langt i livet. Kampen for dette - som i realiteten er kampen for å gi de underpriviligerte bedre muligheter - vil nå svekkes.

- Kampen for personvernet svekkes. Venstresiden i Norge er tradisjonelt den som har vært mest utsatt for politisk overvåkning fra myndighetenes side, og har derfor hatt et spesielt sterkt forhold til nettopp denne saken. Nå vil denne kampen bli vanskeligere å føre.

- Privatisering av offentlig rikdom vil fortsette. Bare gjennom venstresidens langsiktige politiske tenkning har naturressurser som vannkraft og olje kommet på det offentliges hender - og slik gitt fellesskapet enorme ressurser å forvalte. Nå vil imidlertid dette fortsette å bli overført til private hender, og slik de fellesskapet mindre handlingsrom i tiden fremover.

- Flere offentlige tjenester vil gå ut på anbud - og de ansattes fremtid bli mer usikker.

- Kampen for ansattes trygghet på arbeidsplassen, gjennom stillingsvern, overtidsbetaling og lignende vil bli svekket.

I tillegg kunne jeg sikkert nevnt en rekke andre saker, men dette får holde får nå. Et trist valg for alle som mener at det er menneskenes behov som bør vøære i sentrum for hvilke løsninger vi velger.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror at fløypartiene må finne en ny måte å appellere til velgere på, fordi verken Siv eller Kristin imponerte i årets valgkamp. Skal jeg vurdere et fløyparti så må jeg tro på lederen, og Kristin var for svak mens Siv var for opptatt av å spille offer. Det hjelper ikke å ha Hagen med seg heller. Jeg håper begge partiene må revurdere vinklingen sin hvis de vil være relevant i 2013.

Jeg skjønner ikke at de kan beholde Siv Jensen. Hun har sendt FRP rett ned i dass. Hennes personlighet er ikke spesielt inkluderende, hun virker sur og irritert. Hun gjør det ikke bedre ved å unnskylde seg for meningene hennes etter 22/7. 22/7 forandret ingenting. Om det er galt å si det etter 22/7 så var det galt før 22/7. Saken blir ikke bedre av at Carl Ivar Hagen kommer med masse dumme utspill.

FRP kunne ha fått folk som meg til å stemme pa dem, men de må slutte å presentere seg som et antiintelektuelt parti. Komme med nye løsninger som de andre partiene ikke har. De må fjerne idioter som Christian Tybring Gjedde, som jubler når Kristin Halvorsen går av. Og de må få seg en ny partileder. De trenger en sterkere personlighet enn Siv Jensen, men også en mer inkluderende personlighet.

Stortingsvalg

1993: 6,3

1997: 15,3

2001: 14,6

2005: 22,1

2009: 22,9

2011: 17.0 (meningsmalinger)

Kommunevalg

1991: 6,5

1995: 10,5

1999: 12,1

2003: 16,4

2007: 17,5

2011: 11.5

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor AP gjorde et godt valg etter Utøya selv om de ikke har forandret politikken (folk er ikke så veldig glupe, men stemmer på impuls), jeg skjønner hvorfor FrP har gjort et dårlig valg (Birkedal-saken, flere "teite" uttalelser av Frp-ere (f.eks. Carl I som mente man ikke burde etterforske så grundig), ABB kan til en viss grad knyttes til partiet, partiet har i det hele tatt fremstått som et teit parti), og jeg skjønner hvorfor SV har gjort et dårlig valg (det er et møkkaparti).

Men jeg lurer litt på hvorfor Høyre har gjort det så bra. Er det FrP-velgerne som hopper over dit, eller hvilke velgere er det de har tatt og fra hvem? Tydelig at de i hvert fall ikke blir straffet for å ha innført datalagringsdirektivet.

Lenke til kommentar

Vet ikke. Prosentmessig er jeg bra fornøyd, med stor fremgang til Venstre og Høyre, et stabilt Ap, et svekket SV og FrP. Men hvor fornøyd jeg blir totalt sett kommer an på hvordan partiene velger å alliere seg nå den neste tiden. De rødgrønne har vel fortsatt et knapt flertall ift. de andre tradisjonelle alliansene. Men med et bredt samarbeid blant sentrum-høyre, kan de rødgrønne møte bra motstand :)

Lenke til kommentar

taterfyrings: Venstre har gått fram og dekker en god del av områdene du nevner, og en del av de dekker de enda bedre enn venstresida (ihvertfall om en regner AP som en del av venstresida).

Kalahari: Høyre har nok spist svært mye av Frp ja, men de framstår også som et stort og trygt parti for mange. De som ikke liker de rødgrønne, men vil stemme "trygt" stemmer Høyre og etter Utøya har nok behovet for å stemme trygt økt en del.

Lenke til kommentar

taterfyrings: Venstre har gått fram og dekker en god del av områdene du nevner, og en del av de dekker de enda bedre enn venstresida (ihvertfall om en regner AP som en del av venstresida).

Bare et spørsmål fra min side. I Oslo gikk V ut og garanterte for borgelig byråd. De to siste valgene var de garantist for at FRP kom med i byråd (til tross for garantier om det motsatte, men det lar vi ligge). Det ser ut til å være en nasjonal tendens også. Men hvorfor kan ikke V samarbeide med venstresiden?

Det var også et veldig fint innlegg av Taterfyrings :thumbup: Jeg er enig i det meste der. Vi får trøste oss med at dette er et lokalvalg som ikke har like store konsekvenser som et riksvalg og at venstresiden kommer sterkere tilbake.

Min største skuffelse: Et fortsatt blått Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...