fendah Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hei! Jeg ønsker meg et mer lyssterkt objektiv enn det jeg har fra før. Nå har jeg Canon 17-85mm f4.0-5.6 og en Sigma 10-20mm f4-5.6. Til nå så har jeg sett litt på Canon 50mm f1.4, og Sigma 30mm f1.4. Noen som har noe erfaring med disse? Nå har jeg Canon 500D, så er litt usikker på om 50mm blir for trangt? Håper noen her inne kan hjelpe meg litt på vei! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Tar du flest bilder på 30 eller 50mm? Vri zoomen til 30mm og ta bilder. Vri zoomen til 50mm og ta bilder. Vurder hvilken brennvidde du liker best. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ja, det kommer jo helt an på hvilken brennvidde man er mest komfortabel å være fastlåst til. Jeg brukte mye 50mm 1.4 tidligere, men etter jeg plukket opp 35mm 1.4 ble 50mm så lite brukt at jeg solgte den. 50mm på crop er kanskje litt vel trangt til hverdagslig bruk. 50mm var standard-brennvidden for noen tiår siden, men da var 50mm tilsvarende 50mm. På crop blir 50mm tilsvarende 80mm. 30mm blir tilsvarende ~48mm. Men, som Trondster sier, sjekk ut brennvidden på kitobjektivet og tving deg selv til å bruke bare den brennvidden i en liten periode. Det vil selvfølgelig være store forskjeller på objektivene mtp blenderåpning og nærgrense, men du får iallefall en følelse for hvordan du må jobbe. Lenke til kommentar
fendah Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Takk! Har sett prøvd med litt på de forskjellige brennviddene og 30mm er sikkert å foretrekke, men for å være helt ærlig så synes jeg ikke forskjellen er så stor at jeg vil la det avgjøre. For meg så er bildekvalitet, vekt og pris viktigere. Så er det noen som har noe å anbefale med brennvidde 28-50mm med god bildekvalitet, lysstyrke etc.? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Nja, forskjellen blir mer merkbar når du faktisk er låst til den brennvidden. Grunnen til at folk kjøper lyssterk optikk er ofte for å ta bilder inne uten bruk (eller utstrakt bruk) av blits. Om det er tilfellet for deg, ville jeg valgt Sigma 30mm (om lav pris er viktig) eller Canon 35mm L (om høy kvalitet er viktig). Denne brennvidden er også mer allsidig, i og med at du kan croppe bildet i ettertid. Skal du jobbe litt mer på avstand (la oss si en konsert, eller steder hvor du har mulighet til å bevege deg fritt), så vil 50mm være mer aktuelt. Skal du ta portretter, er 50mm en veldig fin brennvidde på crop. Sigma og Canon har begge to fine 1.4-objektiver. Jeg dropper Sigma konsekvent nå om dagen, da jeg har hatt dårlige erfaringer med unøyaktig og treg fokusering med de objektivene jeg har brukt. Det sies at Sigma 50mm 1.4 er marginalt skarpere enn Canon sitt. Prismessig er Canon litt lavere. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg har brukt Sigmas 30mm og Sigmas 50mm, og liker begge to, men jeg fant ut at jeg ikke trengte to forholdsvis like fastobjektiver med f/1.4, og solgte derfor det jeg etter hvert fant ut at jeg brukte minst - her 30mm. Men tiden vil vise om jeg kommer til å angre. Et rimelig alternativ er Canons 50mm f/1.8. Den får du for rundt 800 kroner. Har ikke brukt denne selv, men jeg ser det høster mye skryt. En fordel med denne er også at den knapt tar plass i lomma. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Angående Sigma og fokusproblemer: Jeg måtte justere både 30mm og 50mm etter kjøp. Nå er det for øvrig ikke verre enn at du er uten objektiv i et par uker, så det er kanskje ingen krise, men det er litt irriterende, og av den grunn kommer jeg nok i framtiden til å gå for Canon. Det er også litt snodig at Sigma oppfører seg ulikt på ulike hus. Jeg byttet nylig fra 550D til 7D, og 50mm fokuserte perfekt også på 7D. 30mm trengte derimot microjustering på 10-15 på 7D. På 550D satt fokus perfekt. Samtlige andre objektiver jeg har forsøkt har fokusert perfekt på begge husene. Har lest en del på nettet om dette, og det virker som om Sigma har det med å oppføre seg lite forutsigbart. Men bestemmer du deg for rundt 30mm med størst mulig blender, har du ikke så alt for mange valg i den prisklassen, og Sigmaen er knallfin når det fungerer - for min del etter justering på verksted. Canon burde komme med et tilsvar på Sigmas 30mm f/1.4. 35 f/1.4 er fryktelig dyr, og 35 f/2 er et helt trinn mindre. Det trinnet merkes i dårlig lys - og for min del er det i dårlig lys jeg i hovedsak bruker denne typen objektiver. Lenke til kommentar
fendah Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 @Keyzer28: Var det noe forskjell på Sigma 30 og 50mm, utenom brennvidde? Skal kjøpe optikk når jeg skal til USA nå, så ble litt skeptisk til Sigma hvis jeg må kalibrere fokusen i etterpå. Forresten noen som har erfaring med garanti etc. ved kjøp av optikk i USA? Ser flere selger internasjonal og amerikansk utgave. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Garantien i USA er rompe. Og - du skal få med deg et internasjonalt garantibevis hvis du skal kunne ha noe håp om å kunne få tingen reparert i Norge etterpå uten å skulle sende den tilbake til selger i USA. Og fem års reklamasjonsrett kan du bare glemme. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg sammenlignet dem ikke ned på pixelnivå, men du finner sammenligninger på nettet og i tester. Femtimillimeteren kommer best ut av de to i disse (den skal også være ørlite bedre enn Canons egen, uten at jeg tror dette har så mye å si i praksis). Jeg klarte ikke å se forskjell i skarphet i senter, men femtimillimeteren er bedre ut mot sidene. Der sliter trettimillimeteren litt, noe du også vil se nevnt i testene. Hvorvidt dette betyr noe avhenger vel av bruk. Jeg mener også at femtimillimeteren har bedre fargegjengivelse enn trettimillimeteren, og den har raskere autofokus. Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe lyssterke Sigma-objektiver uten god garanti. De hundrelappene du sparer på å kjøpe i USA kan fort koste. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Sigma 50mm skal på crophus være marginalt bedre på full blender enn Canons. Nedblendet skal Canons være skarpere. Canons 50/1.4 har mer pålitelig autofokus med lavere risk for fokusproblemer. Sigmaen har bedre byggekvalitet. Hipp og happ. Til fullframe ville jeg derimot klart valgt Canons - der blir Sigmaen soft i hjørnene. Lenke til kommentar
fendah Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Tusen takk for hjelpa alle sammen! Da trur jeg at det blir en Canon 50mm f/1.4. Den er lettest og billigst. Trur nok at jeg tar sjansen på å kjøpe den i USA, da den kommer på ca. 2k der borte. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Fint objektiv, går ikke feil med det. Det krever dog at du behandler det med litt omtanke, og helst ha solblenderen montert til all tid, selv når du ikke bruker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå