Gå til innhold

Pengesparing tips? Setter du opp budsjett?

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært flink til å bruke penger fornuftig, men jeg har heller aldri vært i den situasjonen hvor det er nødvendig. Jeg har alltid jobbet ræva av meg på ekstrajobber, og gjerne bare hatt 1 til 2 uker ferie iløpet av en 3 måneder lang sommerferie. Jeg har enten gått på folkehøyskole, jobbet på folkehøyskole eller studert i USA, og når stipend/lån ble slått sammen med lønn har jeg levd veldig bra, og hatt muligheten til å gjøre så å si det jeg vil uten økonomiske bekymringer (noe som har gjort at mesteparten av pengene forsvinner på tull).

Men, så kom tiden hvor man ble lærling og økonomien ikke er så god som den en gang var. Jeg er nødt til å lære meg til å bruke penger på en fornuftig måte, siden lærlingperioden tar såpass mye av min tid at jeg ikke har mulighet til å ta ekstrajobb - i tillegg til at jeg må betale for bilutgifter og en litt for dyr leilighet (umulig å få billig bolig i Bodø).

Så spørsmålet er, hva slags inntekt har du i måneden, og hvor mye bruker du (med tanke på mat, fritid etc)? Setter du opp et budsjett, eller lever du bare ved å sjekke kontoen i ny å ne?

Har du noen spesifikke tips til å spare penger? F.eks ta ut x-antall kroner i uka, istedenfor å bruke kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min metode er egentlig veldig enkel. Ikke kjøp ting du ikke trenger, og fyll skap og fryseboks når gode ting er på tilbud. Det eneste du må unngå er å kjøpe så mye at ikke du får spist det før det blir gammelt. Hvis målet er å bruke minst mulig penger og du ikke har ekstremt dårlig råd har budsjett liten nytteverdi.

Lenke til kommentar

Det å kjøpe såpass lite at det faktisk blir spist opp og ikke blir gammelt er en god ide, og jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig flink til å gjøre det motsatte. Må bli bedre på det!

Jeg er ikke helt vanlig lærling, og jeg tror jeg har for høy lønn til å få stipend fra Lånekassen.

Lenke til kommentar

Budsjett er smart.

Sett av egne poster (sett gjerne inn på seperat bankkonto istedenfor din vanlige brukskonto) for strøm, husleie, forsikring, årsavgift, telefoni/internett), det vil si alle faste og evt periodiske utgifter.

Av det øvrige må du fordele noe til andre ikke_nødvendige_utgifter som klær etc. Den siste delen skal dekek vanlig forbruk pluss sparing til uforutsette utgifter (de kommer alltid).

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å sette opp budsjett, men jeg fører et enkelt regnskap (bare ser på kontoutskriften hver mnd. og deler opp i kategorier; klær, mat, boligutgifter, osv).

Det gir meg en god oversikt over hva jeg faktisk bruker penger på, og gjør det enkelt å kutte litt hvis jeg ser det går mange kroner på noe jeg ikke trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen nettbanker som har funksjoner av den typen sokkalf beskriver. Kan være et greit verktøy.

Ellers så kan det være greit å begrense mengden penger du har på kontoen du har knyttet kort til, da får du et bedre begrep om hvor mye penger som går.

Jeg er i en litt annen økonomisk situasjon enn deg, men jeg gjør det på følgende måte:

Jeg har en egen konto jeg betaler ALLE regningene mine fra, store og små. Dette er feks forsikringer, barnehage, strøm, nett, bensinkort, kommunale avgifter, telefon, trening, planfadder, bompasseringer osv.

Når jeg går inn på denne kontoen på begynnelsen av mnd (jeg får lønn 1. i mnd) så ser jeg i forfallsregisteret hvor mye jeg har i regninger denne mnd. Er det 8 000kr sørger jeg for at denne kontoen har en saldo på 10 000.

Deretter ser jeg hvor mye jeg har igjen på lønns/brukskontoen min. Dersom jeg har 15 000 her setter jeg 7 000 til en sparekonto og har 8000 på kortet for resten av mnd. Dersom jeg skulle kjøpe noe dyrt må jeg kanskje spe på fra sparekontoen, hvis ikke har jeg kanskje litt igjen som jeg kan overføre til neste mnd.

Jeg merker selv at når jeg går rundt med mye penger på kortet så får jeg et "underbevisst" dårligere forhold til pengebruk og velger gjerne lettere og/eller dyrere, feks. Peppes eller sushi.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler og lage deg noen gode mål. Hver gang du åpner lommeboken vil jeg at du skal tenke på målet ditt. Så tenke gjennom hva du er på vei for og kjøpe.

Trenger jeg varen?

Hvor lenge må jeg jobbe for og betale denne varen?

Hvor mye vil dette kjøpet forskyve målet mitt?

Om du mener at det fremdeles er verdt det, så er det egentlig greit, mitt forbruk gikk ned med ca 75% ved bruk av denne metoden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en visakort-konto som jeg har begrenset med penger på.. Si gjerne en 3-4 000 kr pr mnd. Dette er mine lommepenger iløpet av en måned, og skal gå til mat, husholdning og litt til. Så har jeg en regningskonto som alle regningene går på, her har jeg stående penger nok til ca 3 mnd uten inntekt. Det er også denne kontoen lønn kommer på. Så har jeg høyrente, bsu og fondsparing i tillegg.

I tillegg har jeg et Mastercard som jeg bruker ofte hvis jeg skal kjøpe noe dyrt. Hvis jeg benytter meg av det logger jeg meg som regel inn på nettbanken og tilbakebetaler lenge før jeg får Mastercard-regningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg anbefaler og lage deg noen gode mål. Hver gang du åpner lommeboken vil jeg at du skal tenke på målet ditt. Så tenke gjennom hva du er på vei for og kjøpe.

Trenger jeg varen?

Om du mener at det fremdeles er verdt det, så er det egentlig greit, mitt forbruk gikk ned med ca 75% ved bruk av denne metoden.

Gode råd. Bruker denne strategien selv, fungerer bra. Men, noen ganger bør man unne seg en ting eller to også.

Lenke til kommentar

wikwik skrev 15. september 2011 - 05:24:

Trenger jeg varen?

Aner ikke hvor mange ganger jeg har ungått en vare på grunn av spørsmålet i fet skrift. Med tanke på at jeg er student og ikke har store slanten i måneden, er dette brått skremmende å tenke på.

Til Trådstarter; Selv setter jeg opp budsjett fordi jeg ikke har så mye å rutte med, og for å vite at jeg har råd til å betale uforventede utgifter. Det kanskje lurt å spare inn litt på diverse varer som man vet at man kan finne billigere. For eksempel å kjøpe voss vann fordi flaska er tøff :nei:

Lykke til! :)

forresten; Jeg er ny på forumet, så beklager at jeg ikke skjønte hvordan jeg brukte "quote-knappen"

Lenke til kommentar

wikwik skrev 15. september 2011 - 05:24:

Trenger jeg varen?

Aner ikke hvor mange ganger jeg har ungått en vare på grunn av spørsmålet i fet skrift. Med tanke på at jeg er student og ikke har store slanten i måneden, er dette brått skremmende å tenke på.

Til Trådstarter; Selv setter jeg opp budsjett fordi jeg ikke har så mye å rutte med, og for å vite at jeg har råd til å betale uforventede utgifter. Det kanskje lurt å spare inn litt på diverse varer som man vet at man kan finne billigere. For eksempel å kjøpe voss vann fordi flaska er tøff :nei:

Lykke til! :)

forresten; Jeg er ny på forumet, så beklager at jeg ikke skjønte hvordan jeg brukte "quote-knappen"

Jeg har mye av det samme fremgangsmåten som deg. I tilegg til det med å regne ut hvor mye jobb det tilsvarer så har jeg også noen faste enkle tall i hodet som jeg mulipliserer prisen med for å se hvor mye jeg kan spare, eventuelt hvor mye jeg sløser, om det aktuelle kjøpet blir en vane. F. eks jeg har lyst på en stor Coca-Cola. Skulle jeg kjøpte det 2 ganger i uken så hadde det blitt 2x300x20kr = 12000 kr de neste 6 årene. 12000 kr på å skylle sukkervann gjennom kroppen er ikke egentlig veldig fristende.

Jeg mener nøkkelen til en god privaøkonomi ligger i innstillingen og synet en har på penger i forhol til behov. Å kjøpe noe en egentlig ikke trenger gir sjelden noe mer enn en kortvarig gledesrus eller en øyeblikkelig tilfredsstilling. Jeg skrev faktisk akkurat noe om dette i et innlegg på Nordnetbloggen:

http://nordnetbloggen.no/aksjebloggeren-om-sparing-vent-med-a-spise-marshmallowen/

Endret av Aksjebloggeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...