Gå til innhold

Canon 5D og objektiver

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg skal få meg et nytt kamera (Canon 5D Mark II) og har et Canon 50mm 1.8 objektiv fra før av. Greia er at jeg nå har Canon 450D, og jeg har hatt problemer med at jeg må stå sykt langt vekke fra motivet for å få et helbilde. Vil dette endre seg når jeg får Canon 5D? Siden det er fullformat? Om ikke, er det noen objektiv dere vil anbefale for at jeg ikke trenger å stå så langt vekke fra motivet for å få helbilder? :) (helst med blenderåpning DYBDESKARPHET 1.8 eller mindre)

Endret av Lakewave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastoptikk eller zoom optikk du er ute etter?

Tror ikke du vil få noe med 1.8 eller mindre når du har zoom. Men kan jo kanskje passe med en Canon EF 28mm f/1.8 USM?

Tenkte på fastoptikk ! Jeg mente dybdeskarphet, ikke blenderåpning, haha. Skrivefeil. Men vet ingen om det gamle objektivet (50mm 1.8) vil bli bedre på kortere avstand når jeg får 5D? Det er egentlig det viktigeste jeg lurer på :]

Lenke til kommentar

Vil dette endre seg når jeg får Canon 5D? Siden det er fullformat?

Ja, enhver brennvidde vil gi litt større bildevinkel på fullformat. Om det er nok må du nesten teste, men det er dumt å bruke for mye vidvinkel til portretter (antar det var det du tenker på).

Edit: F1.8 er nok blenderåpning slik som du skrev først. Det du er på jakt etter er sannsynligvis større blenderåpning (mindre tall gir større blenderåpning og mindre dybdeskarphet).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ja, hør hør. 5D mk2 skal du ha prima optikk for å utnytte til det fulle. Ikke nødvendigvis L-optikk, men jeg hadde ikke giddet å bruke mk2 med 50mm 1.8. Det er fantastisk fint til prisen, men helt ærlig, det er litt rompe når alt kommer til alt.

Jeg ville heller kjøpt en 5D classic for 4k og sett etter f.eks. 24-70mm, 24-105mm eller et lite sett med god fastoptikk (50mm f1.4, 85mm f1.8 og evt. noe videre/smalere alt etter preferanse). Optikken tar du med deg videre når du evt. oppgraderer til mk2 eller mk3 når det kommer. Prismessig skal det bli det samme som et brukt 5D mk2-hus, men du har gjort et sinnsykt hopp i bildekvalitet pga objektivene.

Lenke til kommentar

Ja, hør hør. 5D mk2 skal du ha prima optikk for å utnytte til det fulle. Ikke nødvendigvis L-optikk, men jeg hadde ikke giddet å bruke mk2 med 50mm 1.8. Det er fantastisk fint til prisen, men helt ærlig, det er litt rompe når alt kommer til alt.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig iat 5D Mk2 trenger prima optikk for å utnytte den til det fulle. Har heller fått inntrykk av at FF sensorene er mer tilgivende enn crop-kameraene. Men bortsett fra det, så er jeg enig i at en 50mm f/1.8 - den er litt rompe. Litt mye egentlig.

Lenke til kommentar

Hm.. jeg skal tenke på det. Personlig synes jeg 1.8 er ganske god, og gir fin kvalitet på bildene :) Men hey, et spørsmål til. Dette nummeret : 85mm f/1.8. Hva står det for egentlig? Bare sånn helt spesifikt. Hvis jeg skal ha en linse der du kan stå litt nærmere motivet og får med "alt", hvilken er best av 85mm og 55mm da? Jo større tall, jo nærmere kan du stå?

Endret av Lakewave
Lenke til kommentar

Brennvidden forteller noe om utsnittet - jo høyere tall - jo "trangere" utsnitt.

Det er ikke noe "bedre" eller "dårligere" - det er om du vil ha et "vidt" utsnitt eller et "trangt" utsnitt.

Tror her du vil få mer ut av å kjøpe noe god optikk til kameraet du har - en god normalzoom og en god telezoom, og så ta flere bilder og gjøre deg mer kjent med kameraet før du trår til med en så stor investering som et 5DmkII.

Edit: Hvis du vil "zoome inn" og ha god bildekvalitet, så kikk på EF 70-300 IS, EF 70-200/4L og EF 70-200/4L IS, i stigende bildekvalitet.

Hvis du vil ha noe videre, som du spør om, så du får med "mer", så skal du ha noe videre - og så skal brennvidden være lavere. For eksempel en 30mm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vel, det er sant at jeg ikke er så god på nummere og "grunnleggende" ting når det gjelder kameraer og objektiver, men jeg vil si jeg er gjennomsnittlig god på å fotografere. Det er bare den delen med objektiver + kameraer jeg er "litt" usikker på. Alt annet kan jeg.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det er mye å hente på å kjøpe god optikk. Mer enn å bytte hus. 5D er ett dyrt hus, og personlig synes jeg man bør ha noen argumenter for å skulle gå over til FF. Du kan få mye snadder av optikk for prisen av en 5D.

Men for all del, fullformat er gøy, og 5D mkII er ett godt kamera, jeg tror likevel alle her vil råde deg å legge penger i optikk, så kjøpe kamera. God optikk varer lenger enn ett dyrt hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...