Snurrebass1 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hei! Jeg sendte inn min Galaxy S II til service hos NetOnNet for tre uker siden. Grunnen var at telefonen plutselig ikke fant SIM-kortet lengre. I dag fikk jeg svar fra dem om at jeg ikke lenger hadde garanti, pga jeg hadde forsøkt å roote. Etter det jeg vet, så betyr rooting at jeg har endret operativsystemet (installert et nytt). Eneste endringene jeg hadde gjort var å oppdatere OS'et gjennom Kies, og det var lenge før SIM-kort-problemet oppsto. Ellers har jeg installert diverse spill gjennom minnekortet, men ingenting annet (samt diverse programvare gjennom Android market). Før jeg sendte inn telefonen, så kjørte jeg en factory-reset for å gjøre et siste forsøk på å fikse problemet (samt fjerne alt av privat materiale på telefonen). Kan de fjerne garantien pga dette? Jeg har aldri prøvd å installere noe nytt OS eller direkte endre det opprinnelige OS'et. Mvh Snurrebass1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Likegyldig om telefonen er forsøkt rootet eller ei: Du har fortsatt 5 års reklamasjonsrett! Ved rooting er det kun garantien som bortfaller, ikke reklamasjonsretten (med mindre feil kan knyttes til rootingen). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1358062 Lenke til kommentar
Snurrebass1 Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Hm.. Jeg fikk dette som svar fra dem: "Ved slike tilfeller faller også reklamasjon bort. Dette er en feil som ikke kan skyldes produkt svakhet, men selvforynt feil dessverre." Hvordan burde jeg gå fram her? Lenke til kommentar
eught Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Be om å få en rapport fra verkstedet som har sett på telefonen, som viser hvordan rootingen har forårsaket problemet. Om de ikke kan fremvise en årsakssammenheng så stiller de svakt når det gjelder å nekte deg å utbedre mangelen. Endret 13. september 2011 av eught Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Som utgangspunkt har selgeren ansvar for feil som oppstår innen 6 måneder etter levering, såfremt han ikke kan bevise at feilen ikke eksisterte på kjøpetidspunktet. Kilde: http://www.forbrukereuropa.no/bilimport/etter-import/bilimport-reklamasjon.html Siden tar for seg reklamasjon på bil, men gjelder forsåvidt på alle varegrupper. 6-mnd-regelen er svært gjeldende her, og jeg antar telefonen er mindre enn 6 mnd gammel ettersom den ikke ble lansert før april i år. Om selger mener din rooting av telefonen er direkte årsak til mangelen, må de også bevise dette, ellers bør du ta en prat med Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
X-mobile Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Ved rooting av en telefon frafaller retten på garanti og reklamasjon. Produktet er ikke behandlet forsvarlig da det er "tuklet" med telefonens programvare. Hvis man velger å gjøre endringer i hjernen eller chipen på en bil som gjør at motoren ikke vil starte som den skal, vil selvfølgelig ikke produsenten dekke utgiftene ved en eventuell reklamasjon. Hvis du modifiserer en Playstation, vil garanti og reklamasjon frafalle på lik linje som en telefon eller en bil. Et verksted kan enkelt finne ut om din telefon er root'et. Dette vises i programvaren på telefonen. Er ikke meningen å skape uhyggelig stemning her, men hvis man ser ting i et litt større perspektiv, vil man også forstå hvorfor verksteder og produsenter ikke vil dekke feil som ikke er feil fra deres side. Regner også med at det står et lite avsnitt om dette i telefonens burkerhåndbok. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Ved rooting av en telefon frafaller retten på garanti og reklamasjon. Produktet er ikke behandlet forsvarlig da det er "tuklet" med telefonens programvare. Innenfor 6 måneder må selger/verksted uansett sannsynliggjøre at endring i softwaren er skyld i feilen. Ellers vil også selger/verksted måtte sannsynliggjøre at feilen det reklameres på skyldes softwaren. Det holder ikke å si at enheten har uoriginal software, defekt skjerm byttes ikke. Som et eksempel. Så helt soleklart er det ikke. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Ved rooting av en telefon frafaller retten på garanti og reklamasjon. Produktet er ikke behandlet forsvarlig da det er "tuklet" med telefonens programvare. Hvis man velger å gjøre endringer i hjernen eller chipen på en bil som gjør at motoren ikke vil starte som den skal, vil selvfølgelig ikke produsenten dekke utgiftene ved en eventuell reklamasjon. Hvis du modifiserer en Playstation, vil garanti og reklamasjon frafalle på lik linje som en telefon eller en bil. Et verksted kan enkelt finne ut om din telefon er root'et. Dette vises i programvaren på telefonen. Er ikke meningen å skape uhyggelig stemning her, men hvis man ser ting i et litt større perspektiv, vil man også forstå hvorfor verksteder og produsenter ikke vil dekke feil som ikke er feil fra deres side. Regner også med at det står et lite avsnitt om dette i telefonens burkerhåndbok. For all del, jeg er enig med det. Men verkstedet må bevise at det er rootingen som er årsaken til feilen. Hvis det er snakk om at SIM-kort leseren (eller hva det nå er snakk om) er defekt, så ser jeg ikke at dette kan relateres til rootingen og dermed har man krav på garanti. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 For all del, jeg er enig med det. Men verkstedet må bevise at det er rootingen som er årsaken til feilen. Hvis det er snakk om at SIM-kort leseren (eller hva det nå er snakk om) er defekt, så ser jeg ikke at dette kan relateres til rootingen og dermed har man krav på reklamasjon. Fikset. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) X-mobile: Jeg er ikke enig. Feilen på produktet må kunne relateres til de endringene bruker evt. har gjort. For å ta bileksempelet ditt: Hvis bruker chiptuner bilen og stereoanlegget tar kvelden, mener du da at bruker ikke har krav på å få dette reparert? Eller et mer nærliggende eksempel: Jeg har en laptop hvor jeg har byttet OS og derfor kjører en del hackede drivere for å få alle funksjoner på maskinen til å fungere. For en stund siden tok GPU'en kvelden og hovedkortet måtte byttes. BIOS, driverene til hovedkort og GPU var originale, og feilen kunne således ikke spores tilbake til min bruk, og feilen ble rettet av produsent. Hvis ikke feilen på TS sin mobil kan spores tilbake til evt. rooting, hvorfor skal da reklamasjonsrettighetene være annerledes enn i mitt tilfelle? Endret 14. september 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Dette blir ikke helt likt. Men om man fjerner windows på en windows-pc, for så å intallere linux, da har man uansett reklamasjonsretten i behold. Det er og forskjell på softvarefeil og hardvarefeil. Og at telefonen ikke leser simkort, virker som et harvarefeil. Si fra når du får svar fra verkstedet. Og om de ikke forandrer mening, så har du mulighet til å klage videre til forbrukerrådet: www.forbrukerportalen.no Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ved rooting av en telefon frafaller retten på garanti og reklamasjon. Produktet er ikke behandlet forsvarlig da det er "tuklet" med telefonens programvare. Så vidt jeg vet er rooting kun tukling med software. Dersom denne tuklingen med software har forårsaket at sim-kortet ikke lenger finnes, ja da har du helt rett. Men selger kan aldri fraskrive seg alt reklamasjonsansvar på et produkt. Hvis man velger å gjøre endringer i hjernen eller chipen på en bil som gjør at motoren ikke vil starte som den skal, vil selvfølgelig ikke produsenten dekke utgiftene ved en eventuell reklamasjon. Ved reklamasjon på motoren, nei. Dersom jeg derimot kommer og reklamerer på feil med gearkassen som ikke har noen sammenhent med at jeg har gjort endringer på denne chipen, da vil selger, eventuelt importør/produsent ha fullt ansvar for reklamasjonen. Hvis du modifiserer en Playstation, vil garanti og reklamasjon frafalle på lik linje som en telefon eller en bil. Om jeg modifiserer software på en PS3 vil jeg fortsatt ha full reklamasjonsrett dersom det oppstår en hardwarefeil på f.eks. HDMI-port. Er ikke meningen å skape uhyggelig stemning her, men hvis man ser ting i et litt større perspektiv, vil man også forstå hvorfor verksteder og produsenter ikke vil dekke feil som ikke er feil fra deres side. Regner også med at det står et lite avsnitt om dette i telefonens burkerhåndbok. Selvfølgelig dekker de ikke feil som ikke er deres ansvar. Men de kan ikke fraskrive seg alt ansvar for hardwarefeil pga endringer i software. 1 Lenke til kommentar
Snurrebass1 Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Fikk svar om at IMEI min er ufullstendig, noe som er typisk for "root"'ede telefoner. Jeg vet ikke hvordan jeg har fått til dette, men er dette bevis nok for at reklamasjonen ikke gjelder lengre? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 På ingen måte, IMEI nr står under batteriet (på telefonen!) At de ikke finner det i software vil jeg påstå at er tynt grunnlag for avslag.. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Fikk svar om at IMEI min er ufullstendig, noe som er typisk for "root"'ede telefoner. Jeg vet ikke hvordan jeg har fått til dette, men er dette bevis nok for at reklamasjonen ikke gjelder lengre? Om mulig så kan du teste dette http://www.youtube.com/watch?v=JqLK_2I-SBM Lenke til kommentar
Snurrebass1 Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 Telefonen blir nå returnert ureparert(hvor jeg må betale for frakten). Eneste svaret jeg fikk som "dokumentasjon" på feilen var "Fordi IMEI på telefonen er ufullstendig som er typisk for rootet tlf", og har derfor ikke noe ikke reklamasjons- og garantirett på telefonen. Vurderer nå å ta det videre med forbrukerrådet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Ta det videre med forbrukerrådet, og deretter til FTU om du må. 5 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det er en altfor tynn begrunnelse til å avslå reklamasjon. Det at Samsung har satt visse retningslinjer for forhandler/verksted betyr ikke at forhandler/verksted kan dytte disse begrensningene over på deg som kunde. De må som sagt kunne bevise at du har rootet telefonen, og at det er skyld i problemene. Når de ikke gjør dette, så har de (rettere sagt butikken) et problem. Det at butikken gjennom sine garantiordninger med leverandør/produsent ikke får dekket reparasjon kan ikke brukes som argument overfor kunde. Det er to helt forskjellige lovverk som regulerer dette. Et mellom selger/leverandør, og ett mellom selger/forbruker. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har du kommet noe lengre med denne saken? Lenke til kommentar
Snurrebass1 Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Venter på svar fra forbrukerrådet nå. Ser ut som det tar litt tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå