gu Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg er på utkikk etter en trådløs basestasjon og håper noen kan gi meg noen råd om hva jeg bør velge. Nettverket mitt består av tre maskiner: 1. En Centrino-maskin med et Intel Pro/Wireless 802.11b kort (11 Mb). 2. En Powerbook med et AirPort Extreme 802.11g kort (54 Mb). 3. En stasjonær med vanlig 10/100 Mb kort. Meningen er at de to bærbare skal kommunisere trådløst med basestasjonen, mens den stasjonære tilkobles via LAN. I tillegg vil jeg også ha muligheten til å bruke kabel mellom basestasjonen og de bærbare i situasjoner der jeg skal flytte store mengder data. Basestasjonen skal dessuten kobles opp mot internett. Jeg er altså ute etter noe som fungerer greit i et slikt "blandet" miljø. Minimumskrav til basestasjoner er at den har 802.11g-støtte, en WAN-port og minst to LAN-porter. Dessuten må den ha NAT-støtte. Det er fint om den i tillegg har DHCP og egen brannmur, men dette er ikke nødvendig. Jeg er helt fersk når det gjelder trådløse nett og vil sette stor pris på råd og tips. Tidligere denne uken var jeg innom Komplett og spurte hva de anbefalte, men fikk ikke noe svar. Fyren jeg snakket med sa at han ikke hadde noe greie på dette. Håper at det finnes mer kompetente folk her. Etter å ha bladd litt rundt på Barbara, lurer jeg på om Asus WL-500G kan være tiingen for meg. Hvis noen har erfaringer med denne, vil jeg gjerne høre dem. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl [/url] denne MÅ være PERFEKT for deg!!! det er DHCP og 4 ports switch på den. 3com har fått bra i de fleste tester. jeg har omtrent den samme og er strålende fornøyd!! Lenke til kommentar
knut Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 har fått bra i mange tester. jeg har omtrent den samme og er strålende fornøyd!! Og hvilke tester er det snakk om? 3Com har ikke fått ut 802.11g utstyret sitt til forhandlere enda, men det kommer til Norge om ca en uke. Vi i barbara skal teste denne så fort vi får den tilsendt. Funksjonalitetsmessig stiller den et stykke bak asus sin wl-500g (som du kan lese test av på www.barbara.no ), men asus enheten er priset noe over 3Com og har et mer knotete webgrensenitt. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 har fått bra i mange tester. jeg har omtrent den samme og er strålende fornøyd!! Og hvilke tester er det snakk om? 3Com har ikke fått ut 802.11g utstyret sitt til forhandlere enda' date=' men det kommer til Norge om ca en uke. beklager at jeg utrykte meg ganske utydelig, sorry :oops: , det jeg mente var at 3com pleier å gjøre det bra i tester, og at min har gjordt det bra "]http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...s=pl nu er orginal meldingen min også endret!! Lenke til kommentar
gu Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Takk for svar. Må innrømme at jeg synes Asus ser veldig fristende ut, selv om 3Com vel er mer anerkjent innen nettverksprodukter. En ting jeg gjerne skulle visst hvilken av disse som fungerer best i et nett med både 802.11b og 802.11g. Jeg har lest at en del basestasjoner får veldig redusert ytelse i slike nett. Noen som vet noe om dette? Skulle også gjerne hatt litt mer detaljer om grensesnittet til Asusen. Er det helt ubegripelig for en som ikke har noen erfaring med trådløse nett? Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Nei, nei, nei. Denne er det du leter etter. Se midt på side tre, og se sammenligningene med andre kort når det gjelder hastighet mot basestasjon laget av en annen produsent. Du kan jo evt. ta en titt her. Lenke til kommentar
gu Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Hvorfor nei, nei, nei? Jeg synes det ser ut som Asus også yter rimelig bra mot utstyr laget av annen produsent. Er det noen andre fordeler du vil trekke frem med SMC'en? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Asus'en virker unektelig kul med tilkobling av USB enheter. Det som er synd er at det er USB1.1. Hadde selv lyst på Asus'en pga. muligheten til å tilkoble ekstern lagringsenheter men slo fra meg tanken da jeg så at det bare var et tregt 1.1 interface. Bestilte heller SMC'en da jeg har gode erfaringer med en tidligere modell. (Bortsett fra at WLAN delen på den gikk til helvete, slik at jeg måtte returnere den.. ) Dersom dette skulle være min første router tror jeg antageligvis jeg ville ha gått for Asus'en. Grunnen til at jeg valgte SMC igjen var at jeg var veldig fornøyd med den tidligere modellen og at jeg nå er kjent med konfigurering ol. slik at jeg slipper å sette meg inn i dette på nytt. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Asus sin nye WL-500 er absolutt noe å tenke på. Med innebygget printserver, usb-port, 5 nettverks inn/ut-ganger og 54 mbit trådløst 802.11g. Prisen er dessuten under 1000-lappen. Er akkurat testet på barbara.no til 9/10. Lenke til kommentar
gu Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Ja, jeg liker muligheten for å koble til USB-enheter. Særlig virker det praktisk å kunne koble skriveren på basestasjonen. Enig i at USB 1.1 virker litt tregt for ekstern lagring. Det perfekte hadde vel vært om den hadde hatt en Firewire-port i tillegg. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Asus sin nye WL-500 er absolutt noe å tenke på. ... Prisen er dessuten under 1000-lappen. Sikker på at det ikke er WL-300 du har sett? Jeg finner ikke WL-500 til under 1200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå