Gå til innhold

ASUS P8P67 PRO B3 vil ikke overklokke min I5 2500K

Anbefalte innlegg

Fikk meg nylig ny CPU og hovedkort, alt gikk greit unntatt at ramen hele tiden står på 1066mhz istedet for 1333. Har prøvd å tvinge den manuelt på 1333 men da vil pcen ikke boote.

Prøvde nylig også de svarte rambankene uten hell og samme resultat med 1 ram brikke.

Det andre er at jeg heller ikke får til overklokkingen, har prøvd tipsene jeg fant på google og youtube men resulterte med at pcen ikke vil boote eller at den bare får stock hastigheten når jeg kommer inn på windows.

Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne veiledet med detaljer hva som må stilles inn på biosen. På forhånd mange takk for all svar.

I5 2500K (1155)

ASUS P8P67 PRO B3

Coolermaster HAF X BIG

Noctua NH-U12P SE2

MSI GTX 580

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

SSD Agility 3

SSD Vertex 2

Seagate 2TB

WIN 7 Ultimate 64bit

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får jeg også randomly frysing på pcen alt+ctrl+delete fungerer heller ikke. Av og til får jeg også blåskjerm: STOP:0x00000001A

Tok en default setup i bios og kjørte PRIME95 med resultat:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Tortue test completed 62 tests in 1hours, 2 min - 1 errors, 0 warnings.

Worker stopped

Lenke til kommentar

Da har funnet at det er rammen som forårsaker feilmeldingene. Men fremdeles får jeg ikke overklokket. I biosen ser jeg resultatet for overklokkingen, men når jeg kommer inn i win7 og cpuz ser jeg at den er på stock instillinger.

Har også prøvd overklokkingsprogrammet som fulgte med, men allikevel får jeg stock innstillinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, da har jeg fått meg nye ram 1.5v sett og fulgt alle tipsene som er rådet. Men allikevel står den fremdeles på 3.3GHZ. Eldre bios versjoner har jeg også prøvd, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å klokke med dette hovedkortet?

Lenke til kommentar

Hvis ikke du endrer base-mp vil den stå på 3,3ghz helt til du belaster den. Er det ikke vanlig å klokke disse ved å sette maks turbo-mp opp på alle kjerner slik at den hopper dit når det trengs? På min 2600 non K har jeg jo ikke annet valg, og da står det 3,4 i blant annet Windows, men den hopper opp til 4,2 når det trengs. Kjører jeg Prime95 med 8 tråder, legger den seg på 3,9. Har du prøvd å se hva som skjer når du belaster den?

Lenke til kommentar

Hvis ikke du endrer base-mp vil den stå på 3,3ghz helt til du belaster den. Er det ikke vanlig å klokke disse ved å sette maks turbo-mp opp på alle kjerner slik at den hopper dit når det trengs? På min 2600 non K har jeg jo ikke annet valg, og da står det 3,4 i blant annet Windows, men den hopper opp til 4,2 når det trengs. Kjører jeg Prime95 med 8 tråder, legger den seg på 3,9. Har du prøvd å se hva som skjer når du belaster den?

Det ante jeg ikke, skal teste det ut, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Hvis du skal finne ut om du har overklokket, så laster du ned CPU-Z, og kjører et CPU krevende program, spill etc. Da vil du kunne se om CPUen har den farten du har overklokket til :)

Har ikke lest de andre svarene, men hvis du skal overklokke 2500K skikkelig må du inn i "advanced mode" - AI TWEAKER(tror jeg), og skive inn foreksempel 45 hvis du skal klokke til 4.5 GHz :)

Nyttig!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...