Gå til innhold

Bærbar til bildebehandling ved reise

Anbefalte innlegg

Min gamle trofaste HP 8710w har sett sine bedre dager og jeg er i den forbindelse på jakt etter en ny bærbar pc som jeg skal bruke hovedsaklig til bildebehandling når jeg er ute å reiser.

Er noen år siden jeg sist tittet på det som er på markedet av bærbare maskiner og trenger en liten dytt i riktig retning.

Kommer til å kjøre Adobe Photoshop CS5 og Adobe Lightroom 3 på maskinen, og ofte samtidig. Er viktig for meg at jeg ikke har en maskin som fryser hver gang jeg trykker på noe selv om begge programmene er oppe - spesielt når jeg bruker tegnebrett.

Mine krav:

- 15.6" skjerm eller noe i nærheten. Min HP 8710w er 17", og det er litt i største laget.

- 1920x1080 eller bedre oppløsning.

- Matt skjerm med minimum av refleksjoner.

- Ikke under 4gb ram, helst 8gb.

- 7200 rpm eller raskere harddisk.

Ønsker, men ikke nødvendig:

- USB 3.0.

- Numlock pad.

- SSD disk

Budsjett: Opp til kr 10 000,-

Jeg vet veldig lite om hvor mye skjermkortet betyr når man driver med bildebehandling. Om noen kan ytdype noe her så hadde jeg satt stor pris på det.

Jeg har gjort en del research selv og funnet frem til denne: ASUS N55SF 15.6" Full HD Matt.

Maskinen ser ut til å dekke det jeg stiller av krav, men jeg har lest litt forskjellig om den mtp. byggekvalitet og slike ting. Jeg er ikke så veldig stor fan av designet heller, men det får nå så være.

Ønsker gjerne flere alternativer før jeg bestemmer meg. Har som sagt ikke så veldig god greie når det kommer til hva som er bra på markedet i dag.

Ser frem til svar. :)

- Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste skjermen innenfor det budsjettet får du enten med Dell XPS 15 (L502x), med det dyreste skjermalternativet, eller Multicom Kunshan W155, med den matte skjermen (som er den samme som Dell's dyreste, men i matt utførelse.) Begge disse kan jo til en viss grad konfigureres etter egne ønsker også.

Skjermkortet betyr lite ved bildebehandling; de fleste moderne kort eller integrerte chip'er fikser denslags helt greit. Men - Nvidia har et nært samarbeid med Adobe (og CS-pakken), og Nvidia-kort vil være i stand til å yte større bistand/avløsning til prosessoren enn AMD-kort kan.

Grunnen til at jeg trekker fram Dell's og Kunshan's skjermer, er nettop fordi alle nettsider som driver og tester laptoper, blir svært begeistret for disse skjermene, og så og si alle sier at det er noe av det beste man kan få til en bærbar, med unntak av noen IPS-paneler som sitter i rådyre maskiner fra Dell, HP, Lenovo og Apple. Og siden du sier du skal jobbe med bildebehandling ...

Multicom Kunshan W155

Dell XPS 15

OBS! Dell'en har visst ikke numpad.

PS. Jeg snakker altså om den skjermen Dell kaller 40 cm(15.6") FHD B+RGLED TL (1920x1080.

De har en dyrere skjerm også, men det er en lavoppløst touch-skjerm, som neppe er på samme nivå.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...