Mysterio Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hei. Jeg er 21år nå og søkte på økonomi og psykologi ved universiteter og høgskoler i de største byene i Norge. Jeg kom på venteliste på alle og den nærmeste var 5e plass i UIA. Kom ikke inn på den. Det endte opp med at jeg tok Matematikk årsstudium. Jeg vil av dette få 40-60studiepoeng. Jeg skal igjen søke på økonomi og psykologi neste år. Vil dette året med matematikk bidra til at sjansene øker for å komme inn? I tillegg vil jo jeg får alderspoeng. Jeg vurderer å ta opp fag i sommerferien. Hvordan er det? Kan man ta opp fag som man ikke har hatt på VGS? Hvordan blir det hvis jeg tar opp et fag jeg har hatt på VGS? F.eks norsk, må jeg da bare ta eksamen på nytt eller hvordan funker det? Kan jeg ta opp russisk språk selv om jeg ikke har hatt det på VGS? Hvor mange ekstra poeng vil dette gi? Ville disse poengene gi større sjans for å komme inn på studiene jeg ønsker? Takker hjertelig for alle svar som kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Hvis du ikke har vært i forsvaret eller på folkehøyskole vil du jo få 2 ekstra poeng for høyere utdanning for et årsstudium. Men poenggrenser for å komme inn er jo ikke statiske så om sjansen din blir bedre eller ikke er vanskelig å svare på. Spørs hvor mange søkere som søker til neste år og karakterene til disse personene igjen. Endret 12. september 2011 av xaco Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Men hvilken fordeler har man da av de ekstra studiepoengene? Hvordan fungerer det hvis jeg ønsker å ta opp fag jeg har hatt for å forbedre mine gamle karakter eller hvordan er det hvis jeg tar opp nye fag for å heve snittet? Er det noe som kan gjøres på sommeren? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hvis du vil forbedre dine gamle karakterer er fristen for å gjøre det til jul. 15/9, altså i morgen. www.privatistweb.no Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Hvis du vil forbedre dine gamle karakterer er fristen for å gjøre det til jul. 15/9, altså i morgen. www.privatistweb.no Jeg fullførte VGS i 2009. Har det noe å si? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg vil ikke tro det, nei. Husk at fristen er i dag forresten, sånn i tilfelle du vil melde deg opp til jul. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hvordan det er med å ta ekstra fag kan jeg ikke svare på helt sikkert, godt mulig du kan ta et fag eller to ekstra men det kan sikkert eksamenskontoret svare på.. Men hvis du skal forbedre noen karakterer fra vgs lønner det seg å ta de du har gjort det dårligere på både i standpunkt og eksamen, den nye karakteren erstatter begge de gamle. Prisene er jo helt ekstreme, skriftlig ligger på rundt 750 kroner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå