espen69 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Hei! For få dager siden var jeg uheldig og ødela laptopen min, uheldigvis et kun få måneder etter garantien hadde gått ut Dette er laptopen som tok kvelden: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479175 Nå må jeg ut å handle ny, og ser etter tips som ligner litt på den jeg hadde, naturligvis forventer jeg noen oppgraderinger her og der i og med at det er over 2 år siden jeg kjøpte den. Var stort sett veldig fornøyd med den, eneste var kanskje at den droppet vel mye FPS i diverse spill. Nå har jeg ikke råd til å gå til anskaffelse av noe gamingmonster heller, men om jeg ser for meg noe i prisklassen 5-6k bør det vel være mulig å få noe som er hakket bedre i dagens marked i og med at det var det jeg betalte for den da jeg kjøpte den... I tillegg til å bruke den til skole, så spiller jeg en del, dog ikke de mest krevende spill. (CoD er vel det mest krevende jeg er borti, og da kreves det jo en viss standard på grafikkmotoren) Har sett litt på denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=646450#extra I mine øyne en rimelig grei oppgradering, feks: Pentium T4200 Dual Core -> i7 2630QM Quad Core 3GB DDR2 -> 4GB DDR3 RAM (Med mulighet for 8) 320 -> 640 GB HDD GT 120M (512MB) -> GT 540M (2GB) osv.. Har også sett på denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647086&4spalter=647086#extra Er det verdt en ekstra tusing i forhold til å oppgradere fra Dual til Quad Core? PCene har jo ellers stort sett de samme spesifikasjonene.. Om dere sitter inne med andre og evt. bedre alternativer, fyr løs! Endret 12. september 2011 av espen69 Lenke til kommentar
thetech Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Linksene funker ikke, fordi ... kommer inn i linken. Så hvis du skal linke, må du enten ha med hele lenken eller bruke hyperkopling Endret 12. september 2011 av thetech Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Sånn, har fikset i den øverste posten...Ikke spør meg hvordan jeg klarte å trippelposte, en stund siden jeg har vært her tydeligvis Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Endret 12. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Har ikke spesielt gode erfaringer med HP..føler det blir mye støy,varme og vifteproblemer Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Ok, da har du Asus N55SF eller MSI GE620DX Koster mer, men har også et sterkere skjermkort enn GT 540M. Endret 12. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
thetech Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Det høres rart ut. Benchmarks sier at gt 540 er 2% bedre en 6770M. I hvertfall, jeg anbefaller deg å kjøpe en laptop med skjermkortet GeForce GT 540 fordi du må over 10000,- nok for å få bedre, i hvertfall på komplett og mpx. Så i prisklassen 5000-10000 på bærbare pcer burde du kjøpe en pc med GeForce GT 540 i og med at du sier mellom 5 og 6000 kr. Her er noen pc anbefallinger PC1 - Ville valgt denne var jeg deg. Mest for pengene. | Pris 5995,- kr PC2 - Velg denne hvis du ikke vil bruke mer enn 5495 kr PC3 - Hvis de andre blir for dyre, er dette et godt valg. | Pris 4995,- kr Endret 12. september 2011 av thetech Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Okey, er det en vesentlig forskjell fra 540 til 555? Ser jo også at ASUS'en du nevner kun har Dual Core, mens MSIen har Quad..Hva er best å "prioritere" isåfall, Quad over Dual eller 555 over 540? (Ender vel opp med begge deler kjenner meg rett.. ) Lenke til kommentar
thetech Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 ville kjøpt asusen thomit anbefaller Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Det høres rart ut. Benchmarks sier at gt 540 er 2% bedre en 6770M. I hvertfall, jeg anbefaller deg å kjøpe en laptop med skjermkortet GeForce GT 540 fordi du må over 10000,- nok for å få bedre, i hvertfall på komplett og mpx. Så i prisklassen 5000-10000 på bærbare pcer burde du kjøpe en pc med GeForce GT 540 i og med at du sier mellom 5 og 6000 kr. Her er noen pc anbefallinger PC1 - Ville valgt denne var jeg deg. Mest for pengene. | Pris 5995,- kr PC2 - Velg denne hvis du ikke vil bruke mer enn 5495 kr PC3 - Hvis de andre blir for dyre, er dette et godt valg. | Pris 4995,- kr Takk for hjelpen! Personlig ønsker jeg meg ikke et nytt 17" beist da jeg følte dette ble i største laget å dra med seg på skolen etc. Ser også at du har valgt PCer med Dual Core, dvs å gå for Quad Core er ikke noen anbefalning pr. dags dato? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Det høres rart ut. Benchmarks sier at gt 540 er 2% bedre en 6770M. I hvertfall, jeg anbefaller deg å kjøpe en laptop med skjermkortet GeForce GT 540 fordi du må over 10000,- nok for å få bedre, i hvertfall på komplett og mpx. Så i prisklassen 5000-10000 på bærbare pcer burde du kjøpe en pc med GeForce GT 540 i og med at du sier mellom 5 og 6000 kr. Her er noen pc anbefallinger PC1 - Ville valgt denne var jeg deg. Mest for pengene. | Pris 5995,- kr PC2 - Velg denne hvis du ikke vil bruke mer enn 5495 kr PC3 - Hvis de andre blir for dyre, er dette et godt valg. | Pris 4995,- kr Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolker den oversikten jeg; denne lenke er litt mer oversiktlig, og der ser du at HD 6770M rangeres klart høyere enn både GT 540M og GT 550M, og er på høyde med GT 555M Det går også ganske klart fram av både benchmarkpoenger, og i spillene der disse er testet. 4 eller 2 kjerner; hvis det er spilling du først og fremst tenker på, så har skjermkortet mye større betydning enn prosessoren har. I de aller fleste spill vil du ikke merke noen forskjell mellom prosessorer i det hele tatt, heller ikke mellom 2 eller 4 kjerner. Noen få spill har støtte for 4 kjerner, og noen fler kommer etterhvert, men det er altså ikke den viktigste hardware'n når det gjelder spilling. Det vil alltid være skjermkortet som er viktigst. Endret 12. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Ok, da har du Asus N55SF eller MSI GE620DX Koster mer, men har også et sterkere skjermkort enn GT 540M. Takker, begge disse så interessante ut! Har ikke noen erfaringer med MSI, men utifra hva jeg har lest så er det et anbefalt merke fra de fleste.. Ser at du i likhet med thetech (iallefall på ASUS'en) går for en Dual Core, du vil altså heller nedprioritere CPU enn GFX? Lenke til kommentar
thetech Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Det høres rart ut. Benchmarks sier at gt 540 er 2% bedre en 6770M. I hvertfall, jeg anbefaller deg å kjøpe en laptop med skjermkortet GeForce GT 540 fordi du må over 10000,- nok for å få bedre, i hvertfall på komplett og mpx. Så i prisklassen 5000-10000 på bærbare pcer burde du kjøpe en pc med GeForce GT 540 i og med at du sier mellom 5 og 6000 kr. Her er noen pc anbefallinger PC1 - Ville valgt denne var jeg deg. Mest for pengene. | Pris 5995,- kr PC2 - Velg denne hvis du ikke vil bruke mer enn 5495 kr PC3 - Hvis de andre blir for dyre, er dette et godt valg. | Pris 4995,- kr Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolker den oversikten jeg; denne lenke er litt mer oversiktlig, og der ser du at HD 6770M rangeres klart høyere enn både GT 540M og GT 550M, og er på høyde med GT 555M Det går også ganske klart fram av både benchmarkpoenger, og i spillene der disse er testet. Er enig. det var vel kanskje en bedre benchmark Ok, da har du Asus N55SF eller MSI GE620DX Koster mer, men har også et sterkere skjermkort enn GT 540M. Takker, begge disse så interessante ut! Har ikke noen erfaringer med MSI, men utifra hva jeg har lest så er det et anbefalt merke fra de fleste.. Ser at du i likhet med thetech (iallefall på ASUS'en) går for en Dual Core, du vil altså heller nedprioritere CPU enn GFX? Cpuen blir på en måte ikke nedprioritert, 4 kjernet prosessor er egentlig ikke så veldig nødvendig, særlig ikke til gaming, like greit å spare pengene med å kjøpe billigere cpu, alltid til spill er skjermkort viktigst Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Den laptopen med best spillytelse til max 6000, er for tiden denne: HP Pavilion DV7-6100 Det høres rart ut. Benchmarks sier at gt 540 er 2% bedre en 6770M. I hvertfall, jeg anbefaller deg å kjøpe en laptop med skjermkortet GeForce GT 540 fordi du må over 10000,- nok for å få bedre, i hvertfall på komplett og mpx. Så i prisklassen 5000-10000 på bærbare pcer burde du kjøpe en pc med GeForce GT 540 i og med at du sier mellom 5 og 6000 kr. Her er noen pc anbefallinger PC1 - Ville valgt denne var jeg deg. Mest for pengene. | Pris 5995,- kr PC2 - Velg denne hvis du ikke vil bruke mer enn 5495 kr PC3 - Hvis de andre blir for dyre, er dette et godt valg. | Pris 4995,- kr Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolker den oversikten jeg; denne lenke er litt mer oversiktlig, og der ser du at HD 6770M rangeres klart høyere enn både GT 540M og GT 550M, og er på høyde med GT 555M Det går også ganske klart fram av både benchmarkpoenger, og i spillene der disse er testet. Er enig. det var vel kanskje en bedre benchmark Ok, da har du Asus N55SF eller MSI GE620DX Koster mer, men har også et sterkere skjermkort enn GT 540M. Takker, begge disse så interessante ut! Har ikke noen erfaringer med MSI, men utifra hva jeg har lest så er det et anbefalt merke fra de fleste.. Ser at du i likhet med thetech (iallefall på ASUS'en) går for en Dual Core, du vil altså heller nedprioritere CPU enn GFX? Cpuen blir på en måte ikke nedprioritert, 4 kjernet prosessor er egentlig ikke så veldig nødvendig, særlig ikke til gaming, like greit å spare pengene med å kjøpe billigere cpu, alltid til spill er skjermkort viktigst Ok, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Jeg gikk heller for i5, enn i7 (pga 14" fremfor 15.6") og ser ikke helt behovet for i7 likevel, selvom jeg sikla lenge på den. Har ASUS N43SN med skjermkort 550M (ca samme som 540M tipper jeg?) og er svært fornøyd med gaming på den. (Nå er ikke jeg blod-gamer, men normalt stæsj funker fett her hvertfall). Så er nok enig med å heller gå for godt skjermkort, enn å henge seg opp i quadcore-statusen Endret 12. september 2011 av Fryth Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Jeg gikk heller for i5, enn i7. Har ASUS N43SN med skjermkort 550M (ca samme som 540M tipper jeg?) og er svært fornøyd med gaming på den. (Nå er ikke jeg blod-gamer, men normalt stæsj funker fett her hvertfall). Så er nok enig med å heller gå for godt skjermkort, enn å henge seg opp i quadcore-statusen Hvilke spill kjører du? Ja jeg har ikke helt satt meg inn i quad vs dual greiene, så lurte egentlig bare på om det var noe man "måtte" ha med i pakka Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 GT 550M er bittelitt bedre enn GT 540M, men GT 555M er et godt hakk bedre enn begge de to. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 GT 550M er bittelitt bedre enn GT 540M, men GT 555M er et godt hakk bedre enn begge de to. Ikke si det nå, a! Hehe Jeg gikk heller for i5, enn i7. Har ASUS N43SN med skjermkort 550M (ca samme som 540M tipper jeg?) og er svært fornøyd med gaming på den. (Nå er ikke jeg blod-gamer, men normalt stæsj funker fett her hvertfall). Så er nok enig med å heller gå for godt skjermkort, enn å henge seg opp i quadcore-statusen Hvilke spill kjører du? Ja jeg har ikke helt satt meg inn i quad vs dual greiene, så lurte egentlig bare på om det var noe man "måtte" ha med i pakka Har ikke satt meg noe særlig inn i det selv, men konkluderte selv etterhvert at jeg nedprioriterte det for en penere og mer passende laptop. Kjører for det meste Burnout Paradise. Alt på high funker smooth. Har testa Cryostasis, ikke veldig mye, men der begynner den å slite litt mer, er litt usikker. Mener å huske at det har kjørt både hakkete og smooth.. Kan ha noe med batterisparing osv å gjøre. Mener jeg eksperimenterte litt Har småtesta eldre ting bl.a Pirates of the Black Cove, MapleStory, Battlefield 2, CS1.6 og slikt, som etter forventningene kjører perfekt. Lenke til kommentar
espen69 Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 GT 550M er bittelitt bedre enn GT 540M, men GT 555M er et godt hakk bedre enn begge de to. Ikke si det nå, a! Hehe Jeg gikk heller for i5, enn i7. Har ASUS N43SN med skjermkort 550M (ca samme som 540M tipper jeg?) og er svært fornøyd med gaming på den. (Nå er ikke jeg blod-gamer, men normalt stæsj funker fett her hvertfall). Så er nok enig med å heller gå for godt skjermkort, enn å henge seg opp i quadcore-statusen Hvilke spill kjører du? Ja jeg har ikke helt satt meg inn i quad vs dual greiene, så lurte egentlig bare på om det var noe man "måtte" ha med i pakka Har ikke satt meg noe særlig inn i det selv, men konkluderte selv etterhvert at jeg nedprioriterte det for en penere og mer passende laptop. Kjører for det meste Burnout Paradise. Alt på high funker smooth. Har testa Cryostasis, ikke veldig mye, men der begynner den å slite litt mer, er litt usikker. Mener å huske at det har kjørt både hakkete og smooth.. Kan ha noe med batterisparing osv å gjøre. Mener jeg eksperimenterte litt Har småtesta eldre ting bl.a Pirates of the Black Cove, MapleStory, Battlefield 2, CS1.6 og slikt, som etter forventningene kjører perfekt. Ok, høres bra ut Er vel nesten nødt for å gå for 555 i og med at jeg er keen på å teste Battlefield 3 når det kommer ut i tillegg til CS:GO (evt. ProMod). Den gamle slet t.o.m i 1.6, så får være på den sikre siden denne gangen Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Det finnes en egen tråd om Asus N55SF i bærbaravdelingen her i forumet. Les den. Den kan ha et problemområde: Trådløskortet er ikke verdens beste, tydeligvis. Det snakkes om litt dårlig rekkevidde. Bare så det er sagt. Jeg vet ikke om MSI'en er bedre på det området. En alternativ laptop med GT 555M, er Dell XPS 17 ... moderat konfigurert, kan det kanskje være noe? Også Multicom Kunshan W155. Disse blir nok vel mye over trådstarters budsjett, hvis de blir konfigurert "riktig". Men men. Det aller beste tilbudet til en laptop som skal brukes mye til spilling, er etter min mening Asus G53SW. Her får man virkelig en maskin som sparker godt i fra seg til spilling, til en svært gunstig pris. Endret 12. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå