Gå til innhold

Utstyr for innspilling/arrangering


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg trenger av utstyr her. Har behov for noe jeg kan spille inn på, og samtidig ha mulighet til å flytte på deler hit og dit. Tenkte f. eks på å kjøpe en Macbook Air eller lignende og legge inn kun Cubase. Men samtidig har jeg også sjekka ut standalone trommemaskiner som har innspillingsmuligheter. Det som var litt genialt der er at man kunne "choppe" opp det man spilte inn og deretter flytte rundt på det. Men det ser jeg også er mulig å gjøre i Cubase via GrooveAgent.

 

For det jeg egentlig trenger er en måte å få skissert ut forskjellig layout på låtene. Helst slik at vi sammen som band kan sette oss ned og høre hvordan ting blir, uten å spille inn en million versjoner. Det jeg kunnet tenkt meg å gjøre er å spille inn ekte trommer og deretter "choppe" opptaket opp slik at det passer perfekt med klikk. På den måten kan jeg flytte partier rundt som jeg selv vil uten så mye om og men. Er dette mulig via Cubase? Er det liksågreit å bare bruke det? Én fordel er jo at jeg kan koble pcen/macen på TVen slik at alle ser hva som foregår og at vi dermed jobber sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Reaper:

http://www.cockos.com/reaper/index.php

 

Vil være litt læringskurve. Men her kan du gjøre alt du ønsker.

(Cubase funker selvfølgelig også)

 

Også trenger du en audiointerface (lydkort/boks).

Om du skal spille inn ekte trommer, så trenger du min 4 kanaler inn/ 2 ut, og ditto mikrofoner.

 

Noen gode preamper er også fint,

men du får se på hva du trenger.

(Selger et par fine her )

Lenke til kommentar

Uansett, det er bedre å gå for en PC/Mac enn å gå for en standalone boks med padder? Var egentlig det jeg tenkte selv. Når det gjelder innspilling av trommer så skal jeg ikke produsere noe, kun skisser. Så jeg bruker ikke mange mikrofoner, trenger ikke det :p

Ja, du får mye mer for pengene med å jobbe rett i lydprogrammet.

Du trenger et midi-keyboard eller noe med padder (eks. Korg nanoPad) som du kobler til.

Vær imidlertid opps på latency når du skal jobbe slik, du vil gjerne jobbe på så lav latency som mulig. Sjekk at lydkortet/modulen du har/kjøper er ok i forhold til det.

Lenke til kommentar

Ja, har et Edirol UA-101 som duger rimelig godt :) Det aller viktigste tror jeg er å choppe opp delene så de enkelt kan flyttes rundt og re-arrangeres uten at det høres helt forjævlig ut. Har lissom funnet en måte å jobbe på som vi føler fungerer og dette vil hjelpe svært mye tror jeg. Ser interessant ut det programmet du nevner over her. Vi bruker hovedsaklig vanlig wave-innspilling, samt VSTer. Går ut fra at Reaper også støtter VSTer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...