Gå til innhold

Tele2 iphone. Operatørlås


jic

Anbefalte innlegg

Hei, har en kompis som impulskjøpte iphone 4 fra tele2. Han inså fort at abb ikke passet ham og ringte inn til tele2 og spurte om de kunne låse opp tlf, da fikk han beskjed om at de låste ikke opp tlf så fremt ham ikke brøyt binding. Han gikk med på det og fikk beskjed at han måtte betale brudd gebyr før de låste opp. Når han hadde betalt bruddgebyr ringte ham tele2 for å etterlyse hvorfor de ikke hadde låst opp. Da fikk han beskjed at det tar 2 uker før de får opplyst. Han ble smule irritert på tlf og la på og kontaktet meg, jeg ba ham roe seg ned og ringe oppigjen eller kontakte de på fb. Han fikk da samma svar t han må vente i 2 uker. Når han da i dag ringer så får han beskjed at det tar 6 uker til de får låst opp telefon. Jeg gikk gjennom fb siden dems hvor flere har skrevet om at det tar 6 uker.

 

Hva slags rettigheter har kompisen min i denne saken. Han har betalt bruddgebyr, har en iphone som er ubrukelig for ham siden den er låst til tele2?

 

Gikk gjennom avtalevilår og fant ut denne punkt.

 

 

12.3

Dersom Kunden ikke kan benytte tjenesten på grunn av feil eller mangler som er Tele2s ansvar, har Kunden krav på forholdsmessig prisavslag. Prisavslaget er under enhver omstendighet begrenset til fastavgiften for den aktuelle tjeneste i gjeldende avregningsperiode. Prisavslag gis utelukkende fra det tidspunkt feilen eller mangelen er meldt til Tele2 og frem til den er rettet.

 

 

Hva vil i dette tilfelle være prisavslsg være for ham. Han har betalt ut alt av penger han skylder ham. Han får ikke brukt tlf i 6uker pga tele2 ikke greier å låse opp før det, og han har fått feil nfo fra tele2 hele tiden.

 

Takker for alle svar.

 

 

 

Tilleginfo:

Telefonnummer som tlf ble kjøpt med er gjortom til kontantkort hos tele 2 idag.

Endret av jic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er blitt endringer, men jeg jobbet med salg av mobiler for en stund siden, og da var det slik at så lenge man kjøpte et abonnement med bindingstid, kunne man kreve å få låst opp telefonen kostnadsfritt selv om man ikke brøt bindingstiden.

 

Uansett underlig at det skal ta seks uker å låse opp en telefon. Men det er vel en eller annen "fiffig" funksjon med iPhone som stenger for dette. Apple er jo kjent for å være forbrukerfiendtlige så det overrasker meg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk gjennom avtalevilår og fant ut denne punkt.

 

 

12.3

Dersom Kunden ikke kan benytte tjenesten på grunn av feil eller mangler som er Tele2s ansvar, har Kunden krav på forholdsmessig prisavslag. Prisavslaget er under enhver omstendighet begrenset til fastavgiften for den aktuelle tjeneste i gjeldende avregningsperiode. Prisavslag gis utelukkende fra det tidspunkt feilen eller mangelen er meldt til Tele2 og frem til den er rettet.

Dette er trolig avtalevilkår for abonnementet, og har derfor ikke noe å si for denne saken. Abonnementet er endret til kontantkort, og det fungerer trolig som det skal, siden du ikke har sagt noe annet, og da er det ikke noe brudd på vilkårene. Kontantkortet fungerer også i iPhonen, men problemet er trolig at kameraten din vil bruke et SIM-kort fra en annen operatør i telefonen. Dessverre for han så er det ingenting i avtalevilkårene som vil løse denne saken for han.

 

Men det virker ikke akkurat kundevennlig av Tele2.

 

Mulig det er blitt endringer, men jeg jobbet med salg av mobiler for en stund siden, og da var det slik at så lenge man kjøpte et abonnement med bindingstid, kunne man kreve å få låst opp telefonen kostnadsfritt selv om man ikke brøt bindingstiden.

Det er, så vidt jeg vet, ikke noe lovverk som dikterer dette. Det er derfor opp til hver enkelt operatør å velge hva de vil gjøre med telefoner de har subsidiert, og per i dag er det kun Telenor og NetCom som låser opp operatørlåste mobiltelefoner kostnadsfritt før tiden er ute.

 

Uansett underlig at det skal ta seks uker å låse opp en telefon. Men det er vel en eller annen "fiffig" funksjon med iPhone som stenger for dette. Apple er jo kjent for å være forbrukerfiendtlige så det overrasker meg ikke.

Dersom dette er telefoner Tele2 selger lovlig i samråd med Apple så er det høyst usannsynlig at dette er noe som styres av Apple. Andre operatører har verktøy til å låse opp iPhoner umiddelbart, så alt er avhengig av behandlingstiden hos operatøren, samt regler og rutiner for hvordan behandlingstiden skal håndteres. Hvis det derimot er snakk om gråimport av iPhone fra andre EU-land for eksempel, så kan det forklare hvorfor det tar så lang tid å låse opp telefonene, da Tele2 ikke har tilgang til å låse opp telefonene.

Endret av azetlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett underlig at det skal ta seks uker å låse opp en telefon. Men det er vel en eller annen "fiffig" funksjon med iPhone som stenger for dette. Apple er jo kjent for å være forbrukerfiendtlige så det overrasker meg ikke.

Tvilsomt. Jeg ringte Telenor og låste opp både min og min fars iPhone samme dag de ble mottatt. Ingen problemer og ingen ventetid. Så alt er ikke Apples skyld. ;)

Lenke til kommentar

Uansett underlig at det skal ta seks uker å låse opp en telefon. Men det er vel en eller annen "fiffig" funksjon med iPhone som stenger for dette. Apple er jo kjent for å være forbrukerfiendtlige så det overrasker meg ikke.

Tvilsomt. Jeg ringte Telenor og låste opp både min og min fars iPhone samme dag de ble mottatt. Ingen problemer og ingen ventetid. Så alt er ikke Apples skyld. ;)

I såfall så bør Tele 2 gjøre noe med sine rutiner om det skal ta seks uker å gjøre noe som andre operatører gjør på få timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...