Gå til innhold

Loadcell/veiecelle - Noen som har kunskaper om disse?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt ei brukt veiecelle på e-bay. Den var billig, kanskje for billig...

Den er av merket EMS (Electromac Measurement Services LTD Derby) og ratet til maks 500Kg, har oppgitt 0,8495mV/V og 350 Ohm. Den har 4 ledere: rød/blå/grønn/gul.

Dette er all data jeg har på cellen. Ved søk på nettet finner jeg null. Ingeb ting om firmaet eller cellen. Det ligger mye info om vektceller på nettet, så noe generell info har jeg jo funnet.

Når jeg Ohmer den får jeg:

Gul – Grønn 350 Ohm

Gul – Blå 273 Ohm

Gul – Rød 273,2 Ohm

Rød – Blå 370 Ohm

Rød – Grønn 272,6 Ohm

Grønn – Blå 273,1 Ohm

Dette skulle tilsi at rød/blå som har høyeste motstand skal være spenning inn, mens gul/grønn er signal ut. Dette skal da være et mV-signal. Etter å ha bladd gjennom en del tabeller o.l med generell info finner jeg at rød er pluss i alle tilfeller der rød har vært ei av fargene på spenning inn.

Så kobler jeg opp cella med 9V DC inn på rød blå og måler mV på gul/grønn. Jeg får da ut 8,6mV ved null belastning. Dette stiger svakt når jeg belaster cella, så tilsynelatene er dette ok. Problemet er at 8,6mV ved null belastning er alt for høyt. 0,8495mV/V som cella er merket med skulle gi (0,8495*9V) 7,65mV ved maks belastning (500Kg). Jeg burde lest ut tilnærmet null mV ved null belastning. Alt dette er ting jeg har lest meg til...

Så det store spørsmålet er om cella er deffekt/har vært overbelastet. Jeg er også usikker på om jeg faktisk har koblet rett... Er det noen som kan litt om slike veieceller og kan veilede meg litt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at cella skulle være defekt på noe vis. Når du skal bruke en load cell så må du sette offset. Dette gjøres i kretsen som du kobler den til.

Slike lastceller ER billige.

En annen ting er hvor nøyaktig måleinstrumentet ditt er.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det var litt betryggende å lese. Den kan altså ha en "null" som ligger på 8,6mV.

Når det gjelder nøyaktighet så er jeg ikke så kravstor. Skal veie en tank som kan være opp mot 300Kg når den er full, kanskje 20 når den er tom. Trenger ikke den store nøyaktigheta, +-2-3 Kg holder nok.

Et annet spørsmål: Alle cellene jeg har lest om skal ha 10V driftspenning. Er det et stort problem å øke denne til feks 24V? Et enkelt regnestykke viser at effektforbruket øker fra 0,27W til 1,56W.

Tanken var å koble den opp mot en ABB Commander 350. Den har 0-50mV anaolg inngang. Den har også 24V ut. Hvis det er et problem kan jeg vel uansett redusere spenninga med motstander.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...