Skateward Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hva med F11? Bruker ikke folk fullskjerm i programmer lenger? 1 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [CTRL] + [sHIFT] + [n] Lager ny mappe i win7 - bruker det flere ganger daglig. Francis Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [ALT] + [ENTER] er genialt. Denne snarveien forcer kjørende program/spill (som støtter vindu-mode) mellom vindu og fullscreen mode. Bruker det mest i spill. 1 Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [Alt] + [F4] Lukker det aktive vinduet i Windows. Eller avslutter windows om ingen vinduer åpne, eller du har oppgave linja aktiv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) [ALT] + mus dobbeltklikk på mappe = åpne properties Endret 13. september 2011 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Holde inne på/av knapp på PC = Øyeblikkelig shutdown. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Nettlesere (typisk for de fleste): [Ctrl] + [Tab] - Blar i faner [Ctrl] + W - Lukker aktiv fane [F5] - laster inn siden på nytt [F11] - Fullskjerm (nevnt tidligere i tråden) [Esc] - Stopper lasting av side [backspace] - Går tilbake til forrige side [Ctrl] + [venstreklikk med mus på lenke] - Åpner lenken i ny fane [Klikk med scrollehjulet på lenke] - samme som forrige Alle disse fungerer ihvertfall i Firefox. Fanehurtigtastene fungerer også i endel andre programmer som støtter faner. Endret 13. september 2011 av srbz Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ikke glem [Ctrl] + [shift] + T for å gjenåpne den siste fanen du lukket. Nyttig sak! Lenke til kommentar
Qweel Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 syntes det er rart at windows + tab ikke nevnes, en av de mest brukte hos meg ihvertfall Lenke til kommentar
Utvalid Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [Win] + M Minimerer alle vinduer slik at du kun ser skrivebordet. [Win] + [shift] + M Åpner alle de vinduene som ble lukket av forrige funksjon. [Win] + D har samme funksjonen som begge ovanfor. Lenke til kommentar
larseman Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Kan også være greit å vite at en kan rotere bilder i Windows Photo Viewer ved hjelp av Ctrl+. og Ctrl+, . Dette har iallefall gjort livet mitt lettere når jeg importerer store mengder feriebilder. Lenke til kommentar
anonymous_coward Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [Alt] + [shift] for å endre språk i det aktive vinduet/programmet Lenke til kommentar
steffanhalv Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg likte ikke Win + W/Win + shift + W Bruk heller Win + D, fungerer på samme måte men du slipper å holde inne shift for å åpne det igjen. Lenke til kommentar
Kildal90 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Tror jeg kunne alle som er listet fra før, eneste som var ny for meg må være shift mens man setter inn cd'rom, tror jeg har vært borti det, men ikke noe jeg husket. Kul artikkel Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 [ALT] + [ENTER] er genialt. Denne snarveien forcer kjørende program/spill (som støtter vindu-mode) mellom vindu og fullscreen mode. Bruker det mest i spill. Denne tastekombinasjonen vil åpne vinduet for "Sikkerhetsinformasjon for siden" i Opera. Kjekt hvis man ofte er innom sånne tvilsomme sider. :-P Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Denne listen fungerer også i stor grad for f. eks Ubuntu. Heldigvis er det enkelt å endre i Ubuntu, veit ikke om det er det i nyeste Windows. ALT + F4 er det første jeg endrer til CTRL + ALT + C f. eks. Lenke til kommentar
Pid0s Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Selv bruker jeg veldig mye [Win] + [P] (raskt bytte mellom fremvisningsplasser projektor, tv osv.) både på skolen og hjemme Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 CTRL+ F : firefox søke open ofice : søke og erstatt ctrl Q : open ofice : avslutte Siden det ikke er alle applikasjoner i Windows som følger samme standarter så vil man oppleve at en hurtigtast funger forskjellig på 2 forskjellige applikasjoner. Man vil også oppleve at samme menyvalg har forskjellige hurtigtaster i 2 forskjellige applikasjoner. Dette opplever man ofte når man bruker en blanding av norske og internasjonale programversjoner. I slike tilfell er det nesten umulig å klare å lærere seg alle hurtigtastene Lenke til kommentar
cc Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det jeg kanskje bruker oftest som sjeldent nevnes i slike sammenhenger er * Ctrl+Enter eller Shift+Enter i standard tekstfelt på nett. Lar deg legge inn linjeskift på steder det ikke nødvendigvis er lagt opp til det (f.eks Facebook-poster). * Ctrl + piltaster for å flytte markør ett ord av gangen i stedet for ett tegn. Kombinér med Shift. * Bruk Home/End oftere. Når du redigerer tekst, når du er på nett, når du blar i mapper, i kombinasjon med Shift osv. * Ctrl+Pil opp eller Alt+Pil opp henter frem forrige tekstlinje du skrev i en del programmer * Ctrl+L eller F6 - fokusér adressefelt i nettleser Prøvde nettopp Alt+Enter i det andre vinduet jeg hadde åpent.. en RSS-artikkel i Thunderbird. Viste seg at snarveien bytter mellom plain text og html-visning, så fikk endelig sett video direkte i Thunderbird. Herlig random find, da lærte jeg noe av denne tråden lell, sweet! Mindre nyttige men ikke nevnt enda: * Alt Gr+Enter på en markert fil åpner properties-vinduet * Win+Pause/Break for en snarvei til System settings/Device manager Lenke til kommentar
vidarlund_net Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Ctrl+W lukker faner eller åpne dokumenter i ein del programmer, f.eks: Firefox, Notepad++, etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg