RBW Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Nå kommer ulåste Llano-APU-er, mens vi venter på Bulldozer. AMD fester grepet om budsjettmarkedet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Llano er ikke særlig raske fordi de er AMDs trygghetsforsikring mot langvarige problemer og utsettelser av bulldozer-kjernene. Llano benytter gamle Phenom II-kjerner. Llano (32nm) skal etter planen bli oppgradert med bulldozerkjerner i løpet av 2012 til kodenavn Trinity (32nm). Den kommende Bulldozer-baserte Zambesi (FX-serien) har ikke integrert GPU og AM3+ sokkelen synger allerede på siste vers før AM3+ prosessorene er lansert. Den skal erstattes av FM2 sokkelen allerede i 2012 som blant annet muliggjør integrert GPU. Detaljene rundt FM2 er ikke avslørt ennå men jeg blir ikke forundret om det betyr flere minnekanaler. AMDs svar på LGA1366/LGA2011. Sokkel FM1 (Llano-sokkelen med to minnekanaler) regner jeg med vil vare til ca 2014. Jeg er veldig spent på bulldozer ytelse, pris/ytelse og watt/ytelse, men vil helst ha en FM2-variant (Kommodo) med GPU eller en Trinity. Begge deler vil by på bulldozerkjerner i kombinasjon med GPU. Endret 12. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ulåst multiplier gjør det lettere for ikke-overklokkere å klokke sine prosessorer uten å tenke så mye på resten av oppsettet (RAM, hovedkort osv.). At AMD tilbyr dette i lavprissegmentet sitt er en nyhet i seg selv, da Intel forbeholder slike fordeler for de dyrere prosessorene sine. At APU-ene som så langt har blitt lansert ikke er tallknusingsmonstre er fordi de er rettet mot energieffektivitet og billig GPU-kraft. Kraften kommer, som kjent, med Bulldozer. Lenke til kommentar
MMking Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Enig med PRO, ulåst multiplier for under tusenlappen er en nyhet i seg selv. For øyeblikket er det kun for SB i7 og i5. Hadde det fantes en i3-2100k hadde det vært en meget attraktiv CPU for de som ikke spiller RTS og MMORPG. Lenke til kommentar
Bit33 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Name: FX-8150 (Bulldozer) Socket: AMD3+ Cores: 8 Frequenzy: 3.6GHz Turbo: 4.2GHz L2 Cache: 8MB L3 Cache: 8MB TDP: 125Watt Process: 32nm Name: Phenom2 X6 Socket: AMD3 Cores: 6 Frequenzy: 3.3GHz Turbo: 3.7GHz L2 Cache: 3MB L3 Cache: 6MB TDP: 125Watt Process: 45nm Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det var jo noen imponerende spec's på Bulldozer. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Åtte kjerner! Nå kan jeg endelig kjøre 3 spill samtidig som jeg redigerer filer på 1,5 gig i illustrator! Men men, gleder meg til programmer faktisk blir lagd for å bruke teknologien. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Men men, gleder meg til programmer faktisk blir lagd for å bruke teknologien. Du mener programmer som du bruker utnytter flere kjerner? Det finnes mange programmer allerede som støtter langt mer enn 8... Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Vel, ja. Jeg tenker på programmer for vanlige forbrukere, jeg trodde disse generelt hang litt etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det er veldig variabelt fra program til program. Programmer faller som regel i to kategorier: A. De som kun bruker én kjerne B. De som støtter "uendelig" antall kjerner I kategori B er det veldig variabelt hvor effektivt de klarer å utnytte antall tilgjengelige kjerner. Ytterlighetene er: B1. De som til tross for å støtte uendelig antall kjerner ikke får noen ytelsegevinst av det B2. De som får full gevinst av å bruke "uendelig" antall kjerner De fleste desktopprogrammer i kategori B utnytter i snitt 2-4 kjerner, men det er selvsagt et mindretall som utnytter enten mindre enn 2 eller mer enn 4 kjerner. Det er fult mulig å finne desktop-programmer som klarer å utnytte f.eks 32 kjerner med over 50% effektivitet om man leter litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå