Gå til innhold

trenger hjelp angående salg på qxl

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-02-06 18:46, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2002-02-06 18:39, Baltazar skrev:

Litt stiv pris
:grin:
, men men. Det koster jo 1200 på DataButikken
:grin::lol:

Ikke enig. Du må huske på at det faktisk er gått en god stund siden kortet ble kjøp. En helt fair pris IMHO

Jeg mente det ik sånn. Jeg konstanterte bare at jeg heller ville spytte i 200 til å få nytt med garanti.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-06 17:15, Noldus skrev:

her er hva han skrev til meg.

jeg vet det begynner å bli en stund siden, men jeg prøvde ikke hovedkortet før nå for 14 dager siden. jeg leverte det til en databutikk

som heter Kreativ data. de satte inn hovedkortet for meg og fiksa med alt, men når jeg kom hjem og startet maskinen begynte det å ryke av hovedkortet, det ble meget varmt, og rambrikken min + en del av hovedkortet ble svidd. dermed har jeg fått det skriftlig fra Kreativ data at hovedkortet var ødelagt (jeg kan sende deg en kopi hvis du vil det).

jeg har også tatt kontakt med qxl og fortalt dem om problemet, de sier jeg har full rett på å få pengene tilbake. og jeg syntes dette var meget sleipt gjort, og jeg håper du er fullt klar over at qxl er en seriøs auksjon.

Det var morsomt å se hva han skrev...

1. Han prøvde ikke hovedkortet selv og leverte det til en databutikk. Svært lite trolig ettersom han med all sansynlighet ville kommet billigere ut av det ved å kjøpe hovedkortet fra butikken med en gang. Enten det eller så kjenner han de som jobber der (-> de satt inn hovedkortet gratis) eller at han kjøpte resten av maskinen derfra mot montering av hovedkortet.

2. Han fikk maskinen tilbake fra butikken. Her begynner det å skurre veldig... Gitt at hovedkortet var defekt når han fikk det av deg så ville butikken, som den profesjonelle part her, ha merket det og således var det ikke noe poeng i sende ut maskinen med defekt hovedkort. Da hadde de sagt at hovedkortet var defekt og spurt hva slags hovedkort han ville kjøpe av de. Ettersom han påstår at butikken hadde konstantert at hovedkortet var defekt har han seg selv å skylde på for ødelagt minne m.m. Videre er det lite du kan gjøre med det annet enn å henvise han til butikken du kjøpte kortet fra mht garanti. Når du sendte fra deg kortet virket det og så enkelt er det. Send han en kopi av kvitteringen din så har han lite å si.

Derimot om butikken hadde testet hovedkortet til å virke (som de _må_ ha gjort da de sendte kunden maskinen) så virket det (sier seg vel selv...) og han har ikke noe grunnlag for å klage. At han i ettertid klarer å ødelegge det er ikke din feil.

I tillegg ligger hele bevisbyrden på han for å påvise at kortet var defekt når det kom til han. Det er svært vanskelig for han å påvise ettersom butikken helt klart ikke har testet maskinen til å være defekt.

Når det er sagt så er posten noen slappe fisker som kaster pakker hardt og bryr seg lite om hva som skjer med de... Men, i alle tilfeller så fører det bare til at han som kjøpte kortet har fått seg en garantisak med butikken du kjøpte kortet av.

Uff... ble litt langt, men måtte bare få det ut. Forøvrig så er dette kun min personlige mening om saken uten av jeg kjenner den noe bedre enn det som står over.

Lenke til kommentar

Quote:

Det var morsomt å se hva han skrev...

1. Han prøvde ikke hovedkortet selv og leverte det til en databutikk. Svært lite trolig ettersom han med all sansynlighet ville kommet billigere ut av det ved å kjøpe hovedkortet fra butikken med en gang. Enten det eller så kjenner han de som jobber der (-> de satt inn hovedkortet gratis) eller at han kjøpte resten av maskinen derfra mot montering av hovedkortet.

2. Han fikk maskinen tilbake fra butikken. Her begynner det å skurre veldig... Gitt at hovedkortet var defekt når han fikk det av deg så ville butikken, som den profesjonelle part her, ha merket det og således var det ikke noe poeng i sende ut maskinen med defekt hovedkort. Da hadde de sagt at hovedkortet var defekt og spurt hva slags hovedkort han ville kjøpe av de. Ettersom han påstår at butikken hadde konstantert at hovedkortet var defekt har han seg selv å skylde på for ødelagt minne m.m. Videre er det lite du kan gjøre med det annet enn å henvise han til butikken du kjøpte kortet fra mht garanti. Når du sendte fra deg kortet virket det og så enkelt er det. Send han en kopi av kvitteringen din så har han lite å si.

Derimot om butikken hadde testet hovedkortet til å virke (som de _må_ ha gjort da de sendte kunden maskinen) så virket det (sier seg vel selv...) og han har ikke noe grunnlag for å klage. At han i ettertid klarer å ødelegge det er ikke din feil.

I tillegg ligger hele bevisbyrden på han for å påvise at kortet var defekt når det kom til han. Det er svært vanskelig for han å påvise ettersom butikken helt klart ikke har testet maskinen til å være defekt.

Når det er sagt så er posten noen slappe fisker som kaster pakker hardt og bryr seg lite om hva som skjer med de... Men, i alle tilfeller så fører det bare til at han som kjøpte kortet har fått seg en garantisak med butikken du kjøpte kortet av.

Uff... ble litt langt, men måtte bare få det ut. Forøvrig så er dette kun min personlige mening om saken uten av jeg kjenner den noe bedre enn det som står over.

Jeg er enig med deg, men noe av det su sier om garanti er litt feil. Garanti er det produsenten som gir, det gjelder som oftest bare fabrikasjonsfeil ol.

Hvis selger (Alex) har påført varen feilen som kjøper påstår er det ikke en garantisak, dette pga. produsenten ikke har noe med feilen å gjøre. Her kommer kjøpsloven inn i bildet. Ihh til kjøpsloven skal man klage til selger (Alex).

Veldig mange er ikke klar over forskjellen på garanti og kjøpsloven(raklamasjonsrett), derfor følte jeg for å si dette.

Men faktum er i dette tilfellet, som sakt tidligere, at kjøper ikke har rett til å reklamere ihh. til kjøpsloven.

Mvh, peterS :smile:

Lenke til kommentar

Mine forslag til hva feilen kan være:

1. Når denne personen har frakta sin nysammensatte pc fra Kreativ data har prosessorkjøleren førskjøvet seg slik at den 1. Har ødelgt cpu og derifra hovedkort

2. Strøm til kjølevifte har blitt brutt og cpu har virkelig blitt brent av.

Etter som han leverte inn hovedkort og slikt for montering hos en bedrift går jeg ut i fra at han egentlig ikke har peiling på data og ville forsikre seg om at pc-en ble korrekt satt sammen. Så om han ikke har rørt maskinen før den havarerte så er det nok "Kreativ" data som har driti seg ut. Alternativet er at han nå skulle inn å fikse selv og så har han vraka hele skiten.

Jeg hadde ikke gitt han pengene tilbake men sendt han kopi på kviteringen så kan han krangle med originalbutikken.

Få han til å krangle litt med den kreative data butikken også for kanskje det er der feilen ligger.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 16:37, Noldus skrev:

det er et msi-k7t 266-pro.

takk for deres meninger. det har vært til stor hjelp.

gjerne si mer om denne saken.

Jeg har selkv drept et slikt kort og en rambrikke. Det skjedde ved at dumme meg i tussmørket klarte å sette inn rambrikken feil vei. (det går faktisk an på det kortet)

Når jeg gjorde dette skjedde akkurat det samme som det gjorde med kjøperen av ditt kort.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 19:45, kjekka skrev:

Jeg har selkv drept et slikt kort og en rambrikke. Det skjedde ved at dumme meg i tussmørket klarte å sette inn rambrikken feil vei. (det går faktisk an på det kortet)

Når jeg gjorde dette skjedde akkurat det samme som det gjorde med kjøperen av ditt kort.

takk for opplysningen. skal nevne det for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...