Gå til innhold

trenger hjelp angående salg på qxl


Anbefalte innlegg

jeg fikk nylig en mail av en som kjøpte et hovedkort av meg på qxl.no den 07.11.01

 

han sa at han for noen uker siden sendte inn kortet til en data butikk for å få det satt sammen med resten av pc-en. da han kom hjem ble hk visstnok veldig varmt, og ram og hk ble svidd. nå etter tre måneder sier an at det var min feil som sendte han et dårlig kort, og krever nå pengene igjen. kortet var kjøpt på komplett.no den 10.10.01

da jeg sendte kortet funket det 100%. tok det faktisk ut av pc-en og puttet det i en antistatisk pose.

 

det jeg lurer på er om jeg må godta hans krav?

i så fall om jeg kan sende det i retur til komplett.no?

hvis databutikken hans satt det sammen, skulle ikke da de sjekke om det funket?

 

vennligst gi meg noen råd i denne saken....

 

 

 

 

_________________

MSI K7T-266 PRO2-RU

AMD XP 1600 @ xp1800

256 mb Twinmos DDR CL2

MSI 8836 GF2 TI (slot1 vifte)

40 Gb 120GXP

fop 38 og biltema vifter :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: Noldus på 2002-02-06 15:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har jo tydeligvis "behandlet" kortet mye etter at han fikk det. Jeg ville ikke godttatt et slikt krav. Det hadde vært noe helt annet hvis du hadde solgt det til en person som kontaktet deg dagen etter på og sa at han hadde testet det og det var dødt. Da ville jeg ha sagt at han skulle fått pengene tilbake mot at han sendte meg kortet.

 

Ting som blir solgt slik mellom privatpersoner kommer sjelden med noen garanti. Det går kun på ærlighet og at man ikke skal svindle ved å selge ting som er udelagt. Men da må jo ting avklares med en gang og ikke etter 3mnd.

Lenke til kommentar

Hvis han fikk en databutikk til å sette sammen maskinen, så har jo såklart de testet om maskinen kjørte eller ikke. Og hvis det ikke var noe galt der, så må det jo ha skjedd noe på vei hjem til han. Spør også om hvor lang tid det tok fra han første gang skrudde på maskinen til den tok kvelden. Hvis han brukte den mer enn 1 gang, så er det jo ikke din feil, heller ikke hvis den funka hos de som bygde den.

 

For ikke å nevne, hvilken dott kjøper brukte deler på qxl, for så å sende inn til en databutikk som setter maskinen sammen? lite troverdig? han satt sammen selv?

Lenke til kommentar

han skrev at butikken het kreativ data, og at pc-en tok kvelden da han startet den opp første gang.

han sendte hk så inn til den "kjente" butikken og fikk bekreftet at det var dødt. hvordan kan jeg ha ansvar for det? og hvorfor skulle han sende det inn etter 3 måneder, og ikke med en gang?

 

noen som har et forslag til hva jeg kan skrive til han?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 15:37, Noldus skrev:

jeg fikk nylig en mail av en som kjøpte et hovedkort av meg på qxl.no den 07.11.01


han sa at han for noen uker siden sendte inn kortet til en data butikk for å få det satt sammen med resten av pc-en. da han kom hjem ble hk visstnok veldig varmt, og ram og hk ble svidd. nå etter tre måneder sier an at det var min feil som sendte han et dårlig kort, og krever nå pengene igjen. kortet var kjøpt på komplett.no den 10.10.01

da jeg sendte kortet funket det 100%. tok det faktisk ut av pc-en og puttet det i en antistatisk pose.


det jeg lurer på er om jeg må godta hans krav?

i så fall om jeg kan sende det i retur til komplett.no?

hvis databutikken hans satt det sammen, skulle ikke da de sjekke om det funket?


vennligst gi meg noen råd i denne saken....



 

Hva enn du gjør, ikke gå med på kravene hans. Behold penga. Man kan ikke komme 3 måneder etter å si at HKet var "dårlig". Da må han peke på en bestemt feil som kan føres tilbake til deg. Her er det han som har bevisbyrden. Du skal ikke bevise at det ikke er din skyld.

 

Jeg skjønner ikke helt hva han har gjort siden "hk visstnok veldig varmt, og ram og hk ble svidd". Virker som klønete bruk/håndtering. Det er faktisk mange andre som mest trolig har skylda for dette her:

 

- Kjøper selv kan ha gjort noe feil. Han satt ikke maskina i stekeovnen vel ? :razz:

- data butikken kan ha ødelagt noe

- posten kan ha skada forsendinga mellom kjøperen og data butikken

 

Det er mulig han kan greie å kjøre dette som en garantisak, men da får HAN kjøre saken. Hvis han ønsker så kan du faxe en kopi av kvitteringa til ham. Mer ville ikke jeg hjul

 

Jeg ville ALDRI gid tilbake penga i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 16:07, Noldus skrev:

han skrev at butikken het kreativ data, og at pc-en tok kvelden da han startet den opp første gang.

han sendte hk så inn til den "kjente" butikken og fikk bekreftet at det var dødt. hvordan kan jeg ha ansvar for det? og hvorfor skulle han sende det inn etter 3 måneder, og ikke med en gang?


noen som har et forslag til hva jeg kan skrive til han?


 

Hva med bare å si at kortet virket når du sendte det til han og at det tydeligvis virket etter det også. Ergo har han fått den varen kan betalte for. Videre kan du sikkert være så snill at du gir han en kopi av kvitteringen din på ditt kjøp så han kan klage videre på kortet.

 

I alle tilfeller: IKKE finn på å gi han pengene tilbake... og bruk heller vårt bruktmarked neste gang :smile:

Lenke til kommentar

3 måneder vil jeg si er for drøyt.

Da har han enten kost seg med kortet den tiden, eller er så treig med å si ifra at han fortjener ikke bedre. Må jo være en grense for hvor lenge man skal garantere for et brukt kort, når det i tillegg sender videre til en databutikk for montering osv. At denne butikken setter sammen delene og ingenting mer, ikke slår på strømmen engang virker særdeles usannsynlig.

 

-P-

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 16:07, Noldus skrev:

han skrev at butikken het kreativ data, og at pc-en tok kvelden da han startet den opp første gang.

han sendte hk så inn til den "kjente" butikken og fikk bekreftet at det var dødt. hvordan kan jeg ha ansvar for det? og hvorfor skulle han sende det inn etter 3 måneder, og ikke med en gang?


noen som har et forslag til hva jeg kan skrive til han?


 

Gikk inn på http://www.kreativdata.no/ - det første jeg merker meg er at jeg ikke finner noe organisasjonsnummer. Noen andre som finner? Enhver seriøs bedrift skriver da org.nr på websiten?

 

Så, hva skriver man til en slik fjott? Vel dine argumenter;

 

- det er 3 måneder siden handelen fant sted

- det er flere andre som kan ha forårsaket feilen

- han må KONKRETISERE feilen. Si hva den er og hvorfor DU har skylda. Som regel er det andre ting enn HK som gjør at HK dør. Dersom han ikke engang kan antyde hva som er feilen så si at du "dessverre må nekte å godta kravet da du ikke kan ta på deg det økonomiske tapet som følge av andres feilbruk"

 

Hvilket HK er det egentlig snakk om?

Lenke til kommentar

her er hva han skrev til meg.

 

hei, grunnen til at jeg henvender meg til deg er at jeg kjøpte det MSI

266-PRo ddr-minne hovedkortet av deg. jeg har ikke e-mail adressen din eller noe så dette var eneste måten jeg kunne komme på.

jeg vet det begynner å bli en stund siden, men jeg prøvde ikke hovedkortet før nå for 14 dager siden. jeg leverte det til en databutikk

som heter Kreativ data. de satte inn hovedkortet for meg og fiksa med alt, men når jeg kom hjem og startet maskinen begynte det å ryke av hovedkortet, det ble meget varmt, og rambrikken min + en del av hovedkortet ble svidd. dermed har jeg fått det skriftlig fra Kreativ data at hovedkortet var ødelagt (jeg kan sende deg en kopi hvis du vil det).

jeg har også tatt kontakt med qxl og fortalt dem om problemet, de sier jeg har full rett på å få pengene tilbake. og jeg syntes dette var meget sleipt gjort, og jeg håper du er fullt klar over at qxl er en seriøs auksjon.

 

 

 

 

her er mitt forslag til svar:

 

hei,

 

da jeg sendte deg kortet var det i utmerket stand. jeg sendte det i antistatisk pose, og ellers beskyttende embalasje. hvis hovedkortet begynte å ryke da du startet maskinen etter at det hadde vært hos kreativ data, så er det mulig at de har gjort en dårlig jobb. i og med at det er såpass lenge siden, har jeg ingen garanti for hva som har skjedd med det. det er andre som kan ha forårsaket feilen.

i tillegg vil jeg vite hva feilen er. jeg kan sende deg en kopi av kvittering, slik at du kan henvende deg til butikken der det ble kjøpt.

 

Mvh Alex

 

er dette brukbart?

 

[ Denne Melding var redigert av: noldus på 2002-02-06 17:57 ]

Lenke til kommentar

Eg vil berre legge til at ein butikk som ikkje testar det dei set saman ikkje er seriøs.

-Dersom butikken har testa kortet utan å finne feil så har skaden skjedd mellom butikken og den andre fyren, ergo det er ikkje ditt problem.

-Dersom butikken har testa maskina før dei sende den ut, og faktisk fann feil, burde dei sagt frå om dette til fyren slik at han *ikkje* prøvde å starte ho.

-Dersom han visste at han ikkje burde starte den, men gjorde det likevel, så er det hans problem.

Lenke til kommentar

Be kjøper om å klage til QXL.

De har en forsikring for de som handler der.

 

Dette er ikke ditt ansvar.

Jeg tviler på om at han får medhold hos QXL på dette.

Et viktig poeng her er jo tiden som er gått.

 

Så da er det bare og henvise ham til det firma hvor du kjøpte HK?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 15:51, exis skrev:

Hvis han fikk en databutikk til å sette sammen maskinen, så har jo såklart de testet om maskinen kjørte eller ikke. Og hvis det ikke var noe galt der, så må det jo ha skjedd noe på vei hjem til han. Spør også om hvor lang tid det tok fra han første gang skrudde på maskinen til den tok kvelden. Hvis han brukte den mer enn 1 gang, så er det jo ikke din feil, heller ikke hvis den funka hos de som bygde den.


For ikke å nevne, hvilken dott kjøper brukte deler på qxl, for så å sende inn til en databutikk som setter maskinen sammen? lite troverdig? han satt sammen selv?



Det må jeg si var en overlegen teori. Tenkt på en karriere innen etterforskning,? neida, men til saken. Hvordan pakket du det da du sendte det til han? Sendte du det i en konvolutt pakket inn i en sliten rimipose kan jeg skjønne hans klager, men hvis du pakket det inn nogenlunde som de gjør på Webshopper osv så må han bare ta natta og kjøpe seg et nytt HK.

 

Må bare spørre om en ting (alle sier jo at det er så lett å lure de stakkars kjøperne på QXL) hva betalte karen for HK'et?

Lenke til kommentar

Quote:


¤snip fortkorta vekk hele brevet¤


 

Har du fått noen mail fra QXL angående dette? Støtter de virkelig ham?

 

Jeg må bare quote ham litt til:

 

Quote:


jeg vet det begynner å bli en stund siden, men jeg prøvde ikke hovedkortet før nå for 14 dager siden


 

Her synes jeg han selv sier selv at han har mista retten til å reklamere. For å quote litt fra loven. Nærmere bestemt "lov om kjøp" §31.1

 

Quote:


Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.


 

Slik jeg ser det er ikke dette oppfyllt. Videre quote vi §32.1:

 

Quote:


Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.


 

IMHO er ikke dette innen "rimelig tid" mao han har tapt retten sin.

 

Quote:


dermed har jeg fått det skriftlig fra Kreativ data at hovedkortet var ødelagt


 

som andre har nevnt, kreativ har selvsagt testa kortet. Siden det funka da så er du helt fri for ansvar

 

Quote:


jeg har også tatt kontakt med qxl og fortalt dem om problemet, de sier jeg har full rett på å få pengene tilbake. og jeg syntes dette var meget sleipt gjort, og jeg håper du er fullt klar over at qxl er en seriøs auksjon.


 

Hvor objektivt skrev han? :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-06 18:34 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-06 18:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 18:33, Noldus skrev:

jeg sendte det innpakket i "smellplast" og tykk pappkartong som jeg pleier. +org. innpakn. seff

han betalte da 1050,- noe som var en grei pris da.


 

altså: Kort - antistatisk pose - retail pakking - "smellplast" - pappkartong?

 

du kunne jo sendt porselen inni der :smile: Det er jo absolutt godkjent forpakning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...