piecreator Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Hello, har nylig kjøpt et Sony A33, og driver og skyter bilder for og lære meg innstillingene, noe som begynner og komme seg. Men så har jeg bare det objektivet som fulgte med på kameraet og det er: 3,5-5,6/18-55. Så lurer jeg på hva burde jeg gå til innkjøp av for og kunne ta noe bilder som er landskap, og portrett osv..? har sett litt på fotovideo.no men skjønner jo ikke hva som er til hva og ikke ? Noen som kan hjelpe? Kan jo legge til at jeg ønsker ta bilde av biler, så det blir jo nærme.. Men også av ulykker, og ting på lenger avstand. Endret 12. september 2011 av piecreator Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ikke kjøp noe enda. Bruk det utstyret du har og lær deg det aller viktigste; lyset og komposisjon. 2 Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvis det klør i hendene og du MÅ ha noe nytt, så anbefaler jeg deg å gå for Sony 50mm f/1.8, rett og slett fordi det er et lyssterkt fastobjektiv som ikke koster allverden, som gir deg mulighet til å ta gode portrettbilder. Har testet dette selv, og det er godt og skarpt når det er blendet ned til rundt f/5.6 Ellers så er de andre ønskene dine i utgangspunket, etter min mening, to andre objektiver i tillegg. Kitobjektivet, selv om ikke all verden, er en grei start for å lære seg det grunnleggende, mest av alt komposisjon. Effektiv vidvinkel er 27mm, og selv om dette er langt i fra spesielt vidt, så kommer du langt med dette til å begynne med, med mindre du ikke skal ta innendørsbilder og iveren etter noe virkelig vidt er stor. I så fall så har jeg personlig Sigma 10-20 f/3.5 som jeg er veldig fornøyd med. Om det blir for kostbart, så finnes det også med variabel blender Sigma 10-20mm f/4-5.6. Mitt beste tips er å melde seg på et fotokurs, i alle fall lese seg opp på litt teori, men mest av alt, TA BILDER! Lær, ha det gøy og se framgang i hva du holder på med. Tips på slutten: Til bilder av bil vil et godt polariserings-filter være et godt valg, med mindre du ikke ønsker å få med refleksjon i metallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå