Gå til innhold

Mulig svindlerforsøk?

Lyspaere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

oj oj oj

Jeg fikk en lik forespørsel av SAMME mann nå!

Jeg syntes det stinket litt og søkte på epostadr hans... da fant jeg denne siden her.

For å holde det kort. Han vil kjøpe en kommode av meg til 8500 kr. ba om paypal adr min akkurat som hos deg.. istedet sendte jeg han en faktura fra paypal, der jeg spesifiserer litt.

-han svarer med at han vil legge meg til MSN.

NO WAY!

Her er mitt svar: ( på dårlig engelsk :p )

Im not using messenger for that kind of matter, better to use mail, so

we both have it writen down what we have agreed on.

When you have paied the invoice, you can pick it up in next week from

monday to thursday.

Hans svar:

Yes i do understand all what you mean..also want you to know that i want yo

add another 3000kr to the payment making the total of 11,500.00kr that i

will transfer into your paypal account now and you will help me transfer the

3000kr to my agent via western union money transfer so that the agent can be

able to come for the pick up the items in time so should i transfer all the

money now??? hope to hear back from you soon

Og DER mine damer og herrer, der kommer svindel forsøket inn....

Dette rapporterer jeg til Finn, vet ikke om politiet har interesse av sånt. De har vel uansett ikke tid. Nok av slike tilfeller.

Og jeg meldte meg inn her kun for å si i fra til deg og de andre som har svart her.

ikkjeeeeee braaaaa.

Ellinell

Lenke til kommentar

DETTE ER JO EN SVINDELFORSØK!!!

Jeg driver butikk med møbler i Askim, og pleier å legge våre møbler på finn.no. Har om dagen fikk jeg mail fra John Smith ([email protected]) som har sett min annonse ang tilbud på mine salongbord.

John Smith:

hello.. i will like to know if your item still available for sell and what is your asking price ???

Meg:

Yes, it is. Witch table er you interested in? All prices are under picture of each table.

J.S.:

how many did you have for sell?? and what is the price for the each

M:

We have..... (da får han informasjon om prisen og hvor mange salongbord jeg har på lager.)

J.S:

i will like to buy all the items kindly get back to me with the total price now

M:

Total price for all 13 tables are 17 570 kr.

J.S:

Thanks for the prompt response. I am ready to buy it now as a Birthday gift for my son and i am at sea at the moment as i am a marine engineer and due to the nature of my work, phone calls making and visiting of website are restricted but i squeezed out time to check this advert and send you an email regarding it. I really want it to be a surprise for My son so i wont let him know anything about it until it gets delivered to him, i am sure he will be more than happy with it. I insisted on PayPal because i don't have access to my bank account online as i don't have internet banking, but i can pay from my paypal account, as i have my bank a/c attached to it, i will need you to give me your paypal email address and the price so i can make the payments asap for it and pls if you don't have paypal account yet, it is very easy to set up, go to www.paypal.com and get it set up, after you have set it up i will only need the e-mail address you use for registration with paypal so as to put the money through. I have a pick up agent that will come and pick it up after i have made the payments...Thanks!!!

Da begynte jeg å lure. Hva f**n skal sønnen hans med 13 salongbord. Så googla jeg mail adressen hans og så er jeg her. DETTE ER REN SVINDELFORSØK og grunnen til at jeg skriver om det er for å advare de som eventuelt kommer til å være i min situasjon.

Vær forsiktig med hvem du gjør avtale med, og hvis du får en mail fra [email protected] - DU BØR IKKE VÆRE INTERESSERT TIL Å SELGE NOE AV DET DU HAR!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generellt, får du mail fra noen som nevner det du selger som "item" eller "items" bør du ikke svare engang.

Det er bare generell spam de sender ut til alle annonsørene. Finn.no er norsk, og folk som svarer på engelsk må regnes som useriøse.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! nå har han kontaktet meg også.. prøvde bare google mailadressa hans å da kom jeg til dette forumet.

han sendte helt lik mail til meg, bare dagen etter jeg hadde lagt ut annonse på finn..

selger luer å han ville ha alle luene jeg har å selge + 500 kr til frakt for de skulle sendes til sønnen hans.

jeg ga han paypal adressa mi. har han mulighet å kome seg inn på min paypal konto?

Lenke til kommentar

Les resten av tråden du. Svindelen består i at de endrer mottaker-adressen til "en sønn i utlandet" og ber deg sende varene direkte til han istedet. Da bryter DU en klausul i paypal sine regler, at mottaker adresse skal være den samme som kjøpers adresse, og de kan gjøre transaksjonen ugyldig, men du har allerede sendt varen(e) så de får dem gratis. De bryter seg ikke inn på noens paypal-konto.

Men du bør ikke lagre penger på paypal uansett. Det er ikke en bank.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Les resten av tråden du. Svindelen består i at de endrer mottaker-adressen til "en sønn i utlandet" og ber deg sende varene direkte til han istedet. Da bryter DU en klausul i paypal sine regler, at mottaker adresse skal være den samme som kjøpers adresse, og de kan gjøre transaksjonen ugyldig, men du har allerede sendt varen(e) så de får dem gratis. De bryter seg ikke inn på noens paypal-konto.

Men du bør ikke lagre penger på paypal uansett. Det er ikke en bank.

har ikke sendt noen varer til han, jeg ble litt misteksom når han bare stresset med den betalingen, han ville sende luer å pannebånd til sin sønn i utlandet for over 6500,- har ikke fådd mere svar fra han etter at jeg spurte velding mye. men nå har jeg fådd fra flere der de skriver på norsk men ber om svar på engelsk.

Lenke til kommentar

Ikke svar han mere, de sender bare ut slike "fiske-mails" til alle annonsører, og håper noen er dumme nok til å betale og sende varen til en sønn i afrika istedet for adressen som er registrert på mottakeren.

De fleste aner ikke at det finnes en slik regel på paypal.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik (ser det ut til) at så mange/de fleste av disse scamming-forsøkene kommer fra Nigeria? Spesielle lovgivninger? Ingen måte å forfølge?.. For på et gitt tidspunkt i denne prosessen går det jo penger til en konkret person/institusjon der nede som i teorien kunne straffeforfølges?

Eller bare virker det som om Nigeria er over-representert?

Lenke til kommentar

Det kommer ingen pick up agent. Fyren johnsmith vil fortsette å bearbeide deg og si at det ville vært lettere om du sendte varen direkte til sønnen hans i utlandet, fordi pickup fyren ikke har tid.

Disse karene sender kanskje tusen slike mailer om dagen. Tror du virkelig de har en pickup fyr stående i alle småbyene og bygdene i Norge?

Hæ, har de ikke???? Du meiner ikke det eller?

Dette er soleklar svindel selvsagt, men det er ingenting suspekt i seg selv med at han sier han har en "pickup agent".

Det er engelskevnene deres som misforstår - pickup agent betyr ikke "en dude jeg kjenner som som kommer og henter greiene hjemme hos deg".

Pickup Agent betyr f.eks DHL, Norcargo, UPS e.l.. Med andre ord internasjonale firmaer som, jo, kan hente TV'n din hvor som helst i landet ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har også fått henvendelse av denne personen som sier han vil kjøpe en kjole som skal sendes til sønnen hans i Nigeria.. for noe tull.

Har har til og med sendt mail som ser ut som er fra paypal. Der står det at jeg må sende sporingsnr tilbake før pengene kommer inn. Det kan han tro :-P

Lenke til kommentar

Jeg har også fått hendvendelse av denne personen. Reagerte ganske fort på at noe var rart her. Han har til og med sendt mailer som ser ut som er fra paypal. Og beløpet han liksom skal gi meg er helt på villspor!

På mailene står det at jeg vil få pengene da jeg har mailet tilbake sporingsnr. Og det kommer ikke til å skje. For noen luringer :-P

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik (ser det ut til) at så mange/de fleste av disse scamming-forsøkene kommer fra Nigeria? Spesielle lovgivninger? Ingen måte å forfølge?.. For på et gitt tidspunkt i denne prosessen går det jo penger til en konkret person/institusjon der nede som i teorien kunne straffeforfølges?

Eller bare virker det som om Nigeria er over-representert?

Fordi det er et miljø der som gjør sånt, og de lærer av hverandre.

Pluss det er sikkert temmelig lovløst mtp nettsvindel der. De har nok av andre ting å slite med. Gale diktatorer, hungersnød og diverse.

I et land der det sikkert foregår flere mord daglig enn på 10 år i Norge, har politiet neppe ressurser til å bry seg om internett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hei dere.

Måtte jaggu bli medlem etter å ha googlet [email protected]

Takk for at dere har lagt ut deres opplevelser, ellers så hadde jeg nok ikke sendt pakken til den men jeg hadde nok gitt paypal kontoen min....

Denne gangen gjelder det en brudekjole til 5000 kr.. jeg skulle få 700 kr i frakt utgifter..

Jeg klarer ikke helt å la være heller da så jeg sendte akkurat en mail hvor jeg skrev at noen hadde sendt meg bud på 6300 kr for kjolen men at hun/han gjerne får betale over det.. JEG MÅTTE BARE :) håper jeg får svar...

Uansett, takk til trådstarter, du reddet meg !

Lenke til kommentar

Nesj, disse svindlerne har så mange scams på gang samtidig at de sitter ikke og finsjekker alle som ikke er interessert. Da bare går de videre på neste i lista. De sender sikkert ut tusenvis av spam mailer hver dag, og NOEN er alltids dumme nok til å gå på limpinnen.

Du ser at det aldri er snakk om den tingen DU selger, de nevner bare "items" i tilbudet sitt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg, som er trådstarter, har slitt med uttallige svindlerforsøk på e-posten min etter dette. Bl.a. en hvor Finn ber meg å valifisere kontoen min, dette skal jeg gjøre gjennom sikker bankbetaling^^

Irriterende, men vær obs.

Vel, sånn går det når man leker tøff og svarer dem. Da videresender de adressen din til hele spamnettverket sitt fordi de ser den er aktiv.

Lenke til kommentar

Har ingenting å si hva du får ham til å svare, basisen for alle disse svindlene er at de gir deg en pris, og så ber deg sende den til "my cousin in switzerland" istedet fordi de ikke er hjemme i den perioden.

Da bryter DU paypal sine betalingsbetingelser, som sier at man kun skal sende varer til adressen som er gitt i budet.

Og han kan gå inn og kansellere betalingen pga brudd på retningslinjer, men du har allerede sendt varen så han får en gratis brudekjole. Som han kan selge et annet sted.

Og driver du og svarer, kan du møte samme problem som han øverst på sida, som sier han blir nærmest druknet i spam fra sånne svindlere, fordi de ser adressen er aktiv og sender adressen din videre til resten av nettverket sitt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...