Jakoozie Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Heisann! Det har seg slik at jeg, min samboer og mine samboeres foreldre har tenkt å kjøpe leilighet sammen til 2,5 mill ca. Da skal jeg og min samboer bidra med rundt 1,2 mill mens foreldrene bidrar med resten. Dette første blir vel ganske uproblematisk, vi får en eierbrøk som er litt under 50 prosent. (og da blir det vel rettferdig at vi deler kommunale avgifter og lignende etter samme brøk) jeg og min samboer tar opp et lån på 1 mill sammen, i tillegg til at vi spytter inn 200 000 i EK. Det som er hakket mer vanskelig er eierforholdet mellom meg og min samboer. Jeg kommer til å spytte inn omtrent 4 ganger mer egenkapital enn henne. I tillegg kommer jeg nok til å betale mer på lånet, siden jeg har jobb og hun har ikke det. Hvordan kan vi ordne dette? Tenker hvis vi kanskje en gang skulle gå fra hverandre. Vi kan vel alltids avtale at jeg skal betale 3/4 av renter og avdrag, og dermed eie så mye. Men, jeg vil gjerne ha fleksibilitet til å hive litt ekstra inn på lånet de månedene jeg tjener ekstra godt. Men da vil jeg jo at eierbrøken min skal øke i forhold til min samboers, da dette er rettferdig. Men hvordan gjøre alt dette ipraksis? Håper dere forstår problemet og kan hjelpe. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Dere deler lånet dere mellom etter samme brøk og avregner dem hver for seg. Hvis dere eier 75/25 og du låner 750' mens hun tar 250' betaler du 75% av avdragene og hun 25%. Hvis en av dere betaler inn ekstra trekker dere det ekstra fra på hovedstolen og regner brøken på nytt. Hvis f.eks er nede i 800' etter en stund og du vil betale inn 50' ekstra på din del 600-50=550, mens hennes del er 200'. Ny delingsbrøk blir da at du betaler 68,75% og hun 31,25% fra da av. Eierbrøken er selvfølgelig uendret, bare hvor stor del av lånet hver av dere er ansvarlig for. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Dere deler lånet dere mellom etter samme brøk og avregner dem hver for seg. Hvis dere eier 75/25 og du låner 750' mens hun tar 250' betaler du 75% av avdragene og hun 25%. Hvis en av dere betaler inn ekstra trekker dere det ekstra fra på hovedstolen og regner brøken på nytt. Hvis f.eks er nede i 800' etter en stund og du vil betale inn 50' ekstra på din del 600-50=550, mens hennes del er 200'. Ny delingsbrøk blir da at du betaler 68,75% og hun 31,25% fra da av. Eierbrøken er selvfølgelig uendret, bare hvor stor del av lånet hver av dere er ansvarlig for. Hmm. Ja, det er vel også en måte å tenke på. Så da kan jeg ende opå med å bli gjeldsfri før henne, teoretisk. Men jeg eier ikke noe mer? Må det være sånn,, eller kan eierandelen min øke for hver gang jeg spytter inn ekstra? Bør hun betale litt leie til meg, siden jeg betaler mer på lånet? Takk for svar. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hmm. Ja, det er vel også en måte å tenke på. Så da kan jeg ende opå med å bli gjeldsfri før henne, teoretisk. Men jeg eier ikke noe mer? Må det være sånn,, eller kan eierandelen min øke for hver gang jeg spytter inn ekstra? Bør hun betale litt leie til meg, siden jeg betaler mer på lånet? Takk for svar. Høres ut som du er veldig ivrig på å eie mest mulig... hvorfor det? Nei, hun bør ikke betale leie til deg. Foreldrene hennes eier over halvparten + at hun eier en liten del. Alt i alt eier de til sammen langt over halve leiligheten. Er det noen som bør betale leie da er det deg... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Tror jeg ville vært forsiktig med å forsøke å endre på eierandelen, blir fort bråk av sånt. Mitt forslag er som følger. Du har mest sannsynlig grei rente på boliglånet (type 3,4-3,5) og da kan du finne deg bank som gir deg bedre rente på innskudd. Betal tilsvarende det du skal iflg. eierbrøken og før overskytende til beste bank (http://www.finansportalen.no/) Endret 12. september 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Antar at foreldrene til samboeren din kjøper 50% av leiligheten for å hjelpe dere, og sannsynligvis spesielt sin egen datter, som etter det du forklarer har lite egenkapital og mindre mulighet til å betale ned et lån enn deg. Hvis du og samboeren din da finansierer den resterende 50% delen i fellesskap (likt), vil du kun eie 25% av leiligheten, mens samboeren din og hennes foreldre til sammen eier 75%. Det er en løsning jeg forstår du ikke liker, hvis du er i stand til å finansiere større deler av leiligheten selv. En mulighet, hvis du har økonomi til det, er at du betaler den andre 50% av leiligheten vha. din egenkapital, og banklån kun du betaler avdrag og rente på. Dermed vil du eie 50% og foreldrene til samboeren din eier 50%. I praksis vil nok det bety at du og din samboer (ved hjelp av sine foreldre) eier halvparten av leiligheten hver. Hvis samboeren din etterhvert har mulighet til å kjøpe seg opp i leiligheten kan hun kjøpe seg inn i sine foreldres del av leiligheten, slik at hun til slutt eier 50% av leiligheten, og foreldrene ikke eier noenting. En annen mulighet i et slikt scenario er at samboeren din låner penger av sine foreldre for å kjøpe 50% av leiligheten, mens du kjøper 50% av leiligheten for egenkapital og banklån, se f.eks denne artikkelen http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003776 . Uansett: Hvis dere kjøper en selveier-leilighet, pass på at riktig eierbrøk blir påført tinglysningen. Det er også viktig at dere skriver en samboerkontrakt som inneholder eierbrøk på bolig, og hvem som er ansvarlig for hvilke lån (f.eks at du er ansvarlig for lånet til banken selv om samboeren din formelt er medlåntaker, og at samboeren din er ansvarlig for ev. lån fra sine foreldre). Pass også på at dere i selvangivelsen fordeler eierbrøk på leiligheten (formue) riktig og at lån/avdrag føres riktig i forhold til hvem som er ansvarlig for lån. Endret 13. september 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå