Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte hjemmefra!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt å flytte hjemmefra siden jeg nå er 19. Har hatt det vanskelig med krangler mellom meg og mor som skjer ganske ofte. Trenger også litt fred å ro for meg selv siden jeg føler at hverdagene mine blir bare mer og mer stressende. Jeg er snart ferdig med lærlingperioden min og er blitt tilbudt jobb etter fagprøven.

Første problemet mitt er da at jeg er bortskjemt og lat som fører til å jeg rett og slett ikke har de kunnskapene og erfaringene som krever for å ta seg av et hus, har ikke blitt tvunget til å gjøre husarbeid da foreldrene mine ikke forventer noe som helt av meg. Men dette kan jeg vel spørre mine søstre om råd når jeg eventuelt trenger å gjøre noe.

Problem to er da at jeg ikke er veldig sosial og følger heller ikke med på TV. Jeg kommuniserer veldig sjeldent med min familie og dette fører også til mangel av generell kunnskap som er nyttig for de som skal flytte hjemmefra. Jeg har for eksempel ingen kunnskap om hverken hybel, leilighet, kostnad for strøm og vann. Jeg vet ikke hva som er billig eller dyrt siden jeg aldri har hatt forståelse av verdi på ting. Jeg er også veldig lettlurt på grunn av mangel av kunnskap, dette gjør meg også redd for å få hjelp av folk som jobber innenfor dette..

Mange av disse probleme hadde mest sannsynlig ikke vært et problem hvis jeg hadde noen å bo med som viser meg stegene. Så her kommer problem tre som også er nevnt litt i problem to. Mangel av sosialle ferdigheter og selvtillit. Dette gjør det umulig for meg å bo med andre. Jeg har dessuten veldig få venner som jeg kan få råd fra. Jeg vil helst ikke ha så mye kontakt med andre før jeg faktisk får litt mer stabilitet i livet mitt.

Er også innkalt til sjøskole til Januar, frist for kontakt angående problemer var 1.September men da følte jeg ikke det var noen problemer. Men nå tror jeg ikke jeg kan tenke på det samtidig som jeg må flytte ut og få ordnet i alle probleme mine. Er det noen jeg kan kontakte for å si at jeg ikke føler det er aktuelt i den perioden jeg går igjen nå og heller vente med 1-2 år for inkallingen?

Jeg har så mange problem at jeg ikke rett og slett vet hvor jeg skal begynne...

Er det noen her som også bor alene som kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å få helt fatt i hva du lurer på. Vil du ha en oppskrift på husarbeid? Et overslag på kostnader? En boligkjøpsguide? Regler angående leie av bolig? Eller vil du rett og slett ha råd om hvordan man får bedre selvtillit?

Det du uansett burde få en oversikt over er inntekter/utgifter, så du har en viss idé angående hva du har råd til.

Fra SIFO

Dette burde i hvert fall gi en liten pekepinn på utgiftene dine uten om boligrelaterte utgifter.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke noe heksekunst å bo for seg selv...

Det meste sier seg selv, ellers har du google som sier resten.

Om du får ett problem er løsningen oftest ganske logisk, står det ett lass med oppvask, så er det på tide å finne ut hvordan oppvaskmaskinen fungerer :thumbup:

Ellers er det vanskelig å egentlig se helt hva du lurer på, virker nesten som om du tror det er helt spesifikke ting man må kunne og må gjøre når man bor for seg selv...

Hvilke råd vil du ha og hvilken kunnskap mangler du?

Lenke til kommentar

Vel, steg 1 er vel egentlig hva jeg trenger å gjøre for å flytte, for eksempel hvem jeg må ta kontakt med for å varsle at jeg har flyttet etc.

Hva regnes som billig/dyr hybel/leilighet? Det med husarbeid er kanskje ikke så viktig med tanke på at når jeg bor for meg selv så har jeg all verdens tid til å øve meg på det. Hva er det viktigste å tenke på når jeg skal flytte ut?

Lenke til kommentar

Mitt tips:

Selv om du har en del problemer ser jeg militæret som en løsning på alle.

Du får ett år der du må være sammen med andre, har du store problemer (trenger psykologisk hjelp) får du trolig hjelp til det der eller hjelp til veien videre i det sivile liv..

Du blir forklart hva du skal gjøre, trenger faktisk ikke tenke så mye selv.

Du får dagpenger, ingen luksus men nok til det du trenger. Du lærer da å budsjettere og prioritere i liten skala, går det til helvete har du like vel gratis kost og losji.

Nei, problemene forsvinner ikke men etter ett år borte (i militæret) tror jeg du vil få ett nytt syn på det meste :yes:

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan ikke si meg mer enig, kjør igjennom førstegangsstjeneste, får du en liten sum etter fullført tjeneste du kan bruke til depositum for leie av leilighet, evt. kan det hende at du ender opp som romkamerat med noen av de du tjenestegjør med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...