GCardinal Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Til dette med fast lysåpning på dyrere zoomobjektiver: En del av grunnen er at optikk sjelden yter særlig bra ved full åpning. Skarphet er gjerne lav, det samme med kontrast osv. En annen grunne er at fast åpning gir større forutsigbarhet, dvs lysmengden endrer seg ikke når vi zoomer. Noe som kan være et problem ved manuell eksponering. Dette er skrevet i full fart, finnes kanskje og flere grunner. Det er mange gode objektiver, blant annet i 24-70 / 70-200 rekker som gir nettopp forutsigbar kontrast og skarphet på 2.8. Det er utrolig lett å jobbe med zoom som er fast på blenderen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Nja. En del objektiver yter brukbart ved full åpning. Men jeg enda til gode å oppleve et objektiv som ikke yter bedre når du blender ned en tanke. Jeg bruker f.eks svært sjelden full åpning på min DA* 16-50/2,8. Spesielt i vidvinkelområdet. Det finnes kanskje bedre zoomobjektiver. Men de jeg har prøvd trives klart best med litt nedblending. Jeg prøvde f.eks 24-70L for ikke mange ukene siden på en konsert. Jeg har ikke finanalysert bildene (finpeeping ligger ikke helt for meg), men inntrykket mitt er at også det røret trives best litt nedblenda. Mulig jeg tar feil. MEN. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan peeperne ville sutre hvis 16-50 min ikke var begrensa i vidvinkelområdet. Endret 13. september 2011 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg