steffanhalv Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Hei, sitter å leser om flipfloper til digitalteknikk eksamen, og dukker opp mange spørsmål her. Hadde vært konge om noen kan bekfrefte/avkrefte det som surrer opp i hode mitt nå Det jeg lurer på er om ram alltid er avhengig av strøm for å 'huske'/lagre, siden det består av masse flipfloper? Og dersom det kommer strømbrudd vil rammen bli resetti? Hvis dere kan svare på de nummererte spørsmålene under her er det fint Min teori: La oss si 0 = 5v og 1 = 10v 1. Flipflop med to not(OR) porter vil alltid kreve strøm for å sende ut et 'HIGH' signal, siden 0 og 0 skal bli 1, og da kan ikke 0 inneholde 0v? 2. Som da er grunnen til at de sender 'HIGH' og 'LOW' signaler, og ikke 'SIGNAL' og 'NOSIGNAL'? 3. Da betyr vel det at ram'en ikke er lagret 'på noe', men midlertidig gjennom not(OR) portene i flipflopen så lenge den får tilført strøm? 4. Som igjen er grunnen til at de ikke bruker ram for å lagre ting på? 5. Og så blir det jo da veldig lett tilgjengelig for videre oppgaver siden det allerede er i strømkretsen da... Ble bare litt ivrig her... Endret 12. september 2011 av steffanhalv Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det er korrekt. RAM i datamaskiner er ikke bare RAM (Random Access Memory) men voltaile RAM - dvs. en type RAM som vil miste all informasjon om ikke strømmen konstant er på. Det finnes også andre typer RAM - som flash eller NAND som brueks i SSDer - som IKKE er voltatile og dermed kan beholde informasjon mens strømmen er av. Tingen er at det er dyrere å produsere non-voltaile RAM, og ikke minst er det relativt tregere enn volatile RAM (typisk sett dog det finnes sikkert noen unntak). Derfor er hovedRAMen på datamaskiner normalt voltaile RAM. -Stigma Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 og volative RAM er egentlig ikke avhengig av strøm for å beholde informasjonen. Selv med strøm tilkoblet må RAMens innhold refreshes, det vil si leses og skrives på nytt før den går tapt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå