Gå til innhold

Reklamasjon på PC-batteri

adhjort

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte laptopen min i september 2009, altså ganske nøyaktig to år siden. Stort sett fornøyd med varen, men batteriet har blitt så elendig at dersom laderen ikke er i, så skrus PC-en av innen få minutter dersom jeg f. eks. ser på film. Sånn skal det selvfølgelig ikke være, særlig skuffende i og med at jeg ble forespeilet en "medie-PC for ungdom" som var god til film, spill etc.

Hvilke rettigheter har jeg? Dersom jeg leverer laptopen i butikken der den ble kjøpt, og har gyldig kvittering, har jeg da krav på å få et nytt batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn skal det selvfølgelig ikke være

Jo, batterier er forbruksvare, også de oppladbare. At det blir dårlig over tid, er ikke en feil.

Enten har du ladet det opp så mange ganger at det har blitt utslitt, eller så har du ladet det feil. Selv om nyere batterier er mindre utsatt for pumpelading og lignende, så er det ting man må passe på. Du må for eksempel unngå å lade batteriet helt ut før du lader det opp, og aldri lade et batteri helt ut for så å la det stå urørt i lang tid. Å smålade hele tiden er heller ikke bra. Jeg har en bærbar PC som stort sett står tilkoblet nettspenning hele tiden. Problemet er at batteriet smålades litt hver gang kapasiteten har sunket litt, og det batteriet er blitt veldig dårlig selv om jeg nesten aldri bruker PC'en kun på batteri.

Det skal stå instruksjoner om dette i brukermanualen, og det er viktig at disse følges for å sikre maks batterilevetid på batteriet ditt. Følger du ikke disse instruksjonene, faller også reklamasjonsretten på to år bort selv om batteriet dør helt.

Lenke til kommentar

Det er mye å si om batterier, har inntrykk av at det er skrevet mye om dette og alle er ikke like enige heller virker det som.

Det jeg har lest er bra er: Klattlading (lade lite og ofte), ikke lade ut batteriet fullstendig, ta batteriet ut av pcen når laderen er tilkoblet, hvis batteriet skal lagres bør det lagres ned mot null grader (temperaturen har mye å si for hvor godt batteriet beholder kapasiteten) og ikke noe mer enn 60% oppladet, men ikke noe særlig under 40%, ikke lade batteriet opp til 100%, stoppe på 80-90%.

Jeg stusset litt på det siste punktet når jeg leste det, men din historie Marekatten støtter det. Hvis du ofte har ladet det helt opp fra rundt 90%?

Permanent Capacity Loss versus Storage Conditions Storage Temperature 40% Charger 100% Charge

0 °C (32 °F) 2% loss after 1 year 6% loss after 1 year

25 °C (77 °F) 4% loss after 1 year 20% loss after 1 year

40 °C (104 °F) 15% loss after 1 year 35% loss after 1 year

60 °C (140 °F) 25% loss after 1 year 40% loss after 3 months

How to Prolong Lithium-based Batteries

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The smaller the depth of discharge, the longer the battery will last. If at all possible, avoid frequent full discharges and charge more often between uses. If full discharges cannot be avoided, try utilizing a larger battery. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Ja, jeg er litt usikker på den største grunnen til at batteriet på min laptop er blitt så dårlig på kort tid, men det er enten fordi det klattlades veldig ofte (klattlading er ok, men ikke veldig ofte og lite), eller så er det fordi det stadig lades opp fra 90-95% til 100%. Eventuelt en kombinasjon av de to :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...