Mrs_Bust Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Skoda Superb - for lite med 105hk + diesel? Erfaringer å dele? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 For lite? Det er ingen racing bil akkurat. Skal du mye over fjell overganger med tung last hadde jeg sett etter en med litt flere Hk og mere Torque. Til vanlig kjøring holder det i massevis med 100 gamp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Til vanlig kjøring holder 1.6 TDi med 105 hk, eventuelt 1.4 TFSi med 125 hk, i massevis. Ingen racer, og ikke noe å trekke sommerfjøset med, men i daglig bruk blir du fornøyd. Velger du 1.4 TFSi (bensin med turbo) får du en kvikkere og mer stillegående bil, som også har registerkjede, slik at du slipper å bytte registerrem (som fort koster 10.000-12.000 hver gang). Prøv begge før du bestemmer deg. Endret 12. september 2011 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Som de andre her skriver før meg, så holder det med 105 hk., men om jeg selv skulle hatt Superb, så hadde jeg utvilsomt sett på 130 hk. Når man har fyllt bilen med alt mulig, så er det godt med litt større stall. Om det holder eller ikke spørs nesten mer på hva slags kjøring du skal ha og forventer... Men når det er sagt så er Superb en fin bil med masse plass og god komfort! Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Skoda leverer ikke T-F-S-I eller 130 hk motorer. Derimot har de T-S-I. Sistnevnte har jeg selv i en 1.4 l utgave i min Octavia. Jeg har ikke prøvd CR utgaven til VAG, men TSI bruker lite drivstoff på langkjøring (min knappe 0,5 på mila). I tillegg har den noen fordeler som lite støy og brukbare ytelser (under 10 sek til 100, 200 NM 1500 rpm - 4500 rpm) + teknisk enklere (ingen partikkelfilter EGR ventiler, kuldeproblemer osv.). De som velger CR må i så fall være ekstremt opptatt av å spare noen kroner på å fylle. At forbruket i så fall bare utgjør ca. 20% av de totale bilutgiftene på en ny bil tilsier vel at man bør dempe dieselhysteriet noe. Endret 13. september 2011 av Spartan Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Problemet er bare at folk flest ikke har fått øynene opp for disse turbomaskinene enda. Det begynner å demre for flere, men mange tror fortsatt at diesel er den eneste veien. Det kan påvirke annenhåndsverdien i fremtiden dersom det ikke snur - og det utgjør mye mer enn 20 % av de totale bilutgiftene ved nybilkjøp... Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Jeg tror det er forskjell på den gamle 1,9 TDI med 105 hk og den nye 1,6 TDI med 105 hk, sistnevnte er common rail med 4 ventil per sylinder og doble kamakslinger, mens førstnevnte er pumpedyse med en kamaksling og 2 ventiler per sylinder. Jeg er usikker på holdbarheten til den nye Common Rail serien til VW, spesielt i forhold til chip. Det er dessuten en komplisert motor å ha reim på i tilfelle den ryker. Endret 13. september 2011 av festen Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Det er dessuten en komplisert motor å ha reim på i tilfelle den ryker. Det gjelder de fleste moderne motorer med\uten turbo. Dog er ikke det så mye bekymre seg for så lenge man utfører registerreimbytte når det skal. Eventulet kan man kjøpe 1,4tsi, den har kjede. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Når det kommer til økonomi så er det lite tvil om hvilken motor som er best av 1.4 TSi og 1.6 CR på økonomi. Sistnevnte er ~20k billigere ved innkjøp og bruker mindre fuel. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Reelt forbruk på de to bilene vil være rundt 0,5 l/mil (1,6 TDI) og 0,65 l/mil (1,4 TSI) ifølge mine tall fra tester. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) I norge kjøper 3 av 4 diesel, dvs. at dieselhysteriet har snart nådd toppen. At den samme saueflokken alltid starter dieselargumentene med å basere seg på produsentall med varme motorer på flatt EU terreng sier noe om hvor meningsløst slike diskusjoner er i fjellandet norge. For mange så vil en bensinmotor ha omtrent like store drivstoffutgifter dersom man tar hensyn til at mange bileiere nesten utelukkende kjører småturer i arktiske klima med halvlukne motorer. Dieselmotorer passer nok fortsatt best for de som kjører langt. Endret 14. september 2011 av Spartan Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Akkurat det første argumentet ditt er det jeg prøver å balansere med virkelige og sammenlignbare tall fra norske forhold. (Samme kjørestil, samme tid på døgnet, samme ruta, korrekt måling av antall liter tanket og GPS-målt kjørelengde). Selv er jeg mye mer glad i bensinmotorer, men argumentet mitt om at annenhåndsverdien kan bli lavere dersom folk ikke får øynene opp for de moderne bensinmotorene står fortsatt. Personlig tror jeg ikke vi kommer til å få se noen nedagng i dieselandelen før det eventuelt kommer en avgiftsendring. Dieselbilene byr som regel på mer kraft for pengene enn en tilsvarende bensinbil. EDIT: Rota med de forrige tallene. De gjelder Octavia. For Superb er tilsvarende tall 0,5 l/mil (1,6 TDI) og 0,68 l/mil (1,4 TSI). Endret 14. september 2011 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå