Kjetso Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Prøvde meg på enkel OC via AI Suite 2. Men, er noe usikker på hva maskinen virkelig yter nå. Fikk opp en melding etter Boot at jeg har 103 x 42 = 4326. Men, - core temp viser 103,02x33 = 3400 - AI viser 103 x 16 for hver Core, men jeg finner ikke totalen (103x16x4 = 6592 som er alt for høyt) - TestCPUinfo viser 3399 - flere plasser står det 3,3 GHz som er utgpktet Så - hvordan finner jeg virkelig hastighet? Endret 11. september 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) CPU-Z er vel det verktøyet som brukes mest. det er gratis - bare google det. Vær dog obs på at CPUer nå om dagen klokker seg ned automatisk når belastningen er lav - så når du idler kan frekvensen være lavere enn forventet. Kjør en stresstest av noe slag så bør du få opp riktige verdier. Prime95 sin torture-test kan brukes for dette f.eks. Coretemp bør også vise riktig. Problemet er nok bare det at du har sett frekvensen mens CPUen var dynaisk nedklokket. Du kan disable dette i BIOS om du vil - men det sparer deg strøm/varme/vistestøy så det er annbefalt at du lar slike funksjoner være aktive for normalt bruk. Det vil ikke gå utver ytelsen siden CPUen kan skifte over i "høygir" på et øyeblikk når det trengs (automatisk når maskinen merker at belastningen er høy). Jeg vet ikke om jeg misforstår deg når du mener "total hastighet" men det er ikke slik at du bare kan legge sammen frekvensn på alle kjernene. Du vil bare få se frekvensen pr. kjerne - og det er forøvrig korrekt da 4 kjerner på 1Ghz ikke vil fungere likt til 1 kjerne på 4Ghz. Her, kanskje: Jeg tror korrekt "maks potensiell frekvens" vises der ja. Jeg er bare ikke 100% sikker om denne er upvirket av CPUens dnamiske nedklokking eller ikke. Jeg tror det dog. -Stigma Endret 11. september 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Stemmer nok det du sier om at den "ned-klokker" ved lav belastning. Jeg så 4327 på CPU-Z her et øyeblikk. Skal prøve Prime95, men den tar vel en time (?) så da får jeg ta det i morgen. Denne kan ikke gi max hstighet: CPU-Z ga: Endret 11. september 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) AI Suite viser 4326 så da bør det nok stemme: Her går det vel også frem hva som er max og instant (akkurat nå) hastighet. Endret 11. september 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) i systemegenskaper står bare fabrikkclocken. har clocka min e8600 men står fremdeles 3.33 ghz i systemegenskaper. jeg bruker AIDA 64 extreme for å sjekke clocken. veldig fornøyd med det programmet egentlig. Endret 21. september 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå