Autoimmune Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Jeg leser og leser, men har noen spørsmål likevel. Jeg har fra før kabinett ogen liten disk jeg kan bruke, men har etter en tidligere post innsett at alt ellers må byttes. Trenger jeg z68 chipsett kontra p67? Fordelen vil evt være SSD caching, men må jeg da kjøpe en SSD eller er dette på en måte i hovedkortet ? Skjønte ikke det helt. Tenkte uansett på ~60 GB agility 3 fra OCZ. Ellers ser jeg fra charts fra Tom's hardware at gigabyte windforce er et godt alternativ for meg (hvis dette er riktig versjon da). Det er jo megder med grafikkort der ute, og jeg kan godt tenke meg et overklokket kort, evt et overklokkingsvennlig til rundt 1500-1900 kr. Forøvrig trenger jeg: - strømforsyning, Corsair 500W? - minne 8 GB - 1 TB disk (6 eller 3 GB/s)? - trådløst nettverkskort - prosessor (sikkert i5 2500k) - Windows 7 (64 bit er vel tingen og jeg får vel utnyttet 8 GB minne bedre da?) Her er et lite forslag... mvh Autoimmune Endret 11. september 2011 av Autoimmune Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Windows 7 one and only.. Du vil ikke gå tilbake til vista... Xp, ubrukelig til gaming snart ? Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jeg har Vista på laptopen og XP på min gamle stasjonære. Vista synes jeg er verre enn XP Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Om du skal ha mer enn 4GB ram må du ha 64-bit operativsystem. Du velger selvfølgelig en 6GB/s harddisk! Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg har Vista på laptopen og XP på min gamle stasjonære. Vista synes jeg er verre enn XP Samme her... Lenke til kommentar
fflex Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Ville ha gått for en Samsung F3 1TB harddisk til fordel for WD Green disken. Den er betraktelig raskere, og fortsatt stillegående. Ville også gått for Crucial sin m4 SSD disk. Til slutt ville jeg byttet ut TX 650W med V2. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444 Ellers ser det veldig fint ut! Da tenker jeg på den listen du har i første post Endret 11. september 2011 av fflex Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Jeg trodde disken med 6 GB/s ville være raskere enn samsungen som har 3 GB/s. Dette var også grunnen til at jeg valgte Agility-serien (rask lese- og skrivetid). Mulig jeg tar feil. Hva med chipsettet z68? Trenger jeg det, og hvorfor varierer det sånn i pris? Hovedkortet jeg har valgt har USB 3.0 porter så vidt jeg kan se. Endret 11. september 2011 av Autoimmune Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Vanlig snurredisk får du ikke noe stor hastighet. Bare salgstrisk ang 6 GB/s greiene på snurredisker. Er bare SSDene som er raske nok til 6 GB/s greien Samsung Spinpoint F3 1TB er den beste 1TB disken ute nå. WD Black 2TB er den beste 2TB disken ute nå. Så da er det bare å velge Ang hovedkort, så pleier jeg å anbefale Z68, pga 2 ting. Den ene er overklokkingsmulighten, som du også får av P67. FOr det andre er det det intregrerte grafikkkortet til fremtidig bruk, som feks stuepc eller noe sånt Her er et fint hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635091 Endret 11. september 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Takk for svar! Hva er det jeg mister ved å velge det kortet jeg har, også z68 chipsett, istedet for det du linker til? Nesten 500 kr forskjell der. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ikke noe bra å klokke på. Du har ikke noe stor mulighet til crossfire å hvertfall ikke SLI. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Grunnen til at jeg anbefaler m4 SSD fremfor Agility 3 går hovedsakelig på stabilitet. Hastigheten på m4 diskene er fantastisk bra, du behøver ikke å bekymre deg der. http://www.hardware.no/artikler/naa_blir_din_m4-ssd_raskere/101506 Se også her. Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Ok. Så da er grunnen til at hk er billigere at det ikke lar deg klokke så lett? Trodde liksom det var et fett bare det var z68 brikkesett. Vil det holde med 64 GB SSD eller må jeg ha 128 for å ha glede i spill i tillegg til OS mtp hastighet i loading osv? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Ok. Så da er grunnen til at hk er billigere at det ikke lar deg klokke så lett? Trodde liksom det var et fett bare det var z68 brikkesett. Vil det holde med 64 GB SSD eller må jeg ha 128 for å ha glede i spill i tillegg til OS mtp hastighet i loading osv? Kommer helt an på strømstyringa på hk. hvordan ting er lagt opp osv osv Så ja, du klarer nok å klokke på den. Men du får ikke så høy klokk som feks hovedkortet jeg linket til. Mye mer ustabilt. Bare ta et eksempel. CPUen du har kjører stock 3GHz. Med hovedkortet du velger klarer du kanskje å få den opp til 3.6-3.7. Hovedkortet jeg linker til, klarer du kanskje 4.0-4.4 Husk, dette er bare et eksempel. Ang SSD og størrelse. Jeg har m4 64GB selv nå. Her tar bare Win 7 hele 25GB med alle oppdateringer osv. Så må du jo tenke på at du kanskje vil ha office på? da ryker plassen fort. Å kanskje et par spill får du plass til etterpå Så du må nesten gå etter hva lommeboka sier. Endret 12. september 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Ok. Så da er grunnen til at hk er billigere at det ikke lar deg klokke så lett? Trodde liksom det var et fett bare det var z68 brikkesett. Vil det holde med 64 GB SSD eller må jeg ha 128 for å ha glede i spill i tillegg til OS mtp hastighet i loading osv? Kommer helt an på strømstyringa på hk. hvordan ting er lagt opp osv osv Så ja, du klarer nok å klokke på den. Men du får ikke så høy klokk som feks hovedkortet jeg linket til. Mye mer ustabilt. Bare ta et eksempel. CPUen du har kjører stock 3GHz. Med hovedkortet du velger klarer du kanskje å få den opp til 3.6-3.7. Hovedkortet jeg linker til, klarer du kanskje 4.0-4.4 Husk, dette er bare et eksempel. Ang SSD og størrelse. Jeg har m4 64GB selv nå. Her tar bare Win 7 hele 25GB med alle oppdateringer osv. Så må du jo tenke på at du kanskje vil ha office på? da ryker plassen fort. Å kanskje et par spill får du plass til etterpå Så du må nesten gå etter hva lommeboka sier. Jeg har nå bestilt deler. Hva synes dere om dette? -SSD -hovedkort: ASUS P8z68-V -HDD -Minne -intel i5 2500k prosessor -Gigabyte overklokket GTX 560 Ti (900 MHz) -Corsair 650W strømforsyning, modulær I tillegg trådløst nettverkskort, Windows home 7. Kabinett har jeg Lian-Li PC-7. Skjerm og annet tilbehør har jeg også. Jeg er usikker på strømforsyningen, men mener å ha fått med meg at corsair har gode produkter, men det er ikke V2 eller hva de heter. Totalpris med frakt 7933,- Innspill? Endret 13. september 2011 av Autoimmune Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Veldig godt valg av komponenter Trur du kommer til å bli storfornøyd PSUen er knall god Etter hva jeg har lest legger den seg rett under HX versjonen til Corsair Lenke til kommentar
Autoimmune Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Det er bra! Eneste jeg egentlig mangler er cpu kjøler. Har en Zalman fra forrige hk, men det passer kanskje ikke? Så får vi se om kabinettet er greit nok og om jeg skal ha en 24" skjerm til Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Ja, men du kan jo se om du har bruk for det eller ikke, om du har tenkt å klokke hardt eller ikke osv osv Kan fint kjøpes senere en gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå