Gå til innhold

Spill-PC til 7k

Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser, men har noen spørsmål likevel.

Jeg har fra før kabinett ogen liten disk jeg kan bruke, men har etter en tidligere post innsett at alt ellers må byttes. Trenger jeg z68 chipsett kontra p67? Fordelen vil evt være SSD caching, men må jeg da kjøpe en SSD eller er dette på en måte i hovedkortet :p ? Skjønte ikke det helt. Tenkte uansett på ~60 GB agility 3 fra OCZ. Ellers ser jeg fra charts fra Tom's hardware at gigabyte windforce er et godt alternativ for meg (hvis dette er riktig versjon da). Det er jo megder med grafikkort der ute, og jeg kan godt tenke meg et overklokket kort, evt et overklokkingsvennlig til rundt 1500-1900 kr.

Forøvrig trenger jeg:

- strømforsyning, Corsair 500W?

- minne 8 GB

- 1 TB disk (6 eller 3 GB/s)?

- trådløst nettverkskort

- prosessor (sikkert i5 2500k)

- Windows 7 (64 bit er vel tingen og jeg får vel utnyttet 8 GB minne bedre da?)

Her er et lite forslag...

mvh

Autoimmune

Endret av Autoimmune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha gått for en Samsung F3 1TB harddisk til fordel for WD Green disken. Den er betraktelig raskere, og fortsatt stillegående.

Ville også gått for Crucial sin m4 SSD disk. Til slutt ville jeg byttet ut TX 650W med V2.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444

Ellers ser det veldig fint ut! Da tenker jeg på den listen du har i første post

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg trodde disken med 6 GB/s ville være raskere enn samsungen som har 3 GB/s. Dette var også grunnen til at jeg valgte Agility-serien (rask lese- og skrivetid). Mulig jeg tar feil. Hva med chipsettet z68? Trenger jeg det, og hvorfor varierer det sånn i pris? Hovedkortet jeg har valgt har USB 3.0 porter så vidt jeg kan se.

Endret av Autoimmune
Lenke til kommentar

Vanlig snurredisk får du ikke noe stor hastighet. Bare salgstrisk ang 6 GB/s greiene på snurredisker.

Er bare SSDene som er raske nok til 6 GB/s greien :)

Samsung Spinpoint F3 1TB er den beste 1TB disken ute nå.

WD Black 2TB er den beste 2TB disken ute nå.

Så da er det bare å velge :)

Ang hovedkort, så pleier jeg å anbefale Z68, pga 2 ting. Den ene er overklokkingsmulighten, som du også får av P67. FOr det andre er det det intregrerte grafikkkortet til fremtidig bruk, som feks stuepc eller noe sånt :)

Her er et fint hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635091

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ok. Så da er grunnen til at hk er billigere at det ikke lar deg klokke så lett? Trodde liksom det var et fett bare det var z68 brikkesett. Vil det holde med 64 GB SSD eller må jeg ha 128 for å ha glede i spill i tillegg til OS mtp hastighet i loading osv?

Kommer helt an på strømstyringa på hk. hvordan ting er lagt opp osv osv :)

Så ja, du klarer nok å klokke på den. Men du får ikke så høy klokk som feks hovedkortet jeg linket til. Mye mer ustabilt.

Bare ta et eksempel.

CPUen du har kjører stock 3GHz. Med hovedkortet du velger klarer du kanskje å få den opp til 3.6-3.7.

Hovedkortet jeg linker til, klarer du kanskje 4.0-4.4 :)

Husk, dette er bare et eksempel.

Ang SSD og størrelse.

Jeg har m4 64GB selv nå.

Her tar bare Win 7 hele 25GB med alle oppdateringer osv. Så må du jo tenke på at du kanskje vil ha office på? da ryker plassen fort. Å kanskje et par spill får du plass til etterpå :)

Så du må nesten gå etter hva lommeboka sier.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ok. Så da er grunnen til at hk er billigere at det ikke lar deg klokke så lett? Trodde liksom det var et fett bare det var z68 brikkesett. Vil det holde med 64 GB SSD eller må jeg ha 128 for å ha glede i spill i tillegg til OS mtp hastighet i loading osv?

Kommer helt an på strømstyringa på hk. hvordan ting er lagt opp osv osv :)

Så ja, du klarer nok å klokke på den. Men du får ikke så høy klokk som feks hovedkortet jeg linket til. Mye mer ustabilt.

Bare ta et eksempel.

CPUen du har kjører stock 3GHz. Med hovedkortet du velger klarer du kanskje å få den opp til 3.6-3.7.

Hovedkortet jeg linker til, klarer du kanskje 4.0-4.4 :)

Husk, dette er bare et eksempel.

Ang SSD og størrelse.

Jeg har m4 64GB selv nå.

Her tar bare Win 7 hele 25GB med alle oppdateringer osv. Så må du jo tenke på at du kanskje vil ha office på? da ryker plassen fort. Å kanskje et par spill får du plass til etterpå :)

Så du må nesten gå etter hva lommeboka sier.

Jeg har nå bestilt deler. Hva synes dere om dette?

-SSD

-hovedkort: ASUS P8z68-V

-HDD

-Minne

-intel i5 2500k prosessor

-Gigabyte overklokket GTX 560 Ti (900 MHz)

-Corsair 650W strømforsyning, modulær

I tillegg trådløst nettverkskort, Windows home 7. Kabinett har jeg Lian-Li PC-7. Skjerm og annet tilbehør har jeg også.

Jeg er usikker på strømforsyningen, men mener å ha fått med meg at corsair har gode produkter, men det er ikke V2 eller hva de heter.

Totalpris med frakt 7933,-

Innspill?

Endret av Autoimmune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...