Gå til innhold

Valg av prossessor, anbefalinger?

Error

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha meg ny prosessor (og hovedkort og PSU) og trenger litt hjelp til å vite hva jeg skal gå for.

For tiden er setup følgende:

CPU: Intel® Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz (2 CPUs), ~2.4GHz Skal byttes ut

RAM: 4gb DDR3 (tror det var DDR3) Beholdes

GPU: GeForce GTX 460 (768mb videoRAM) Beholdes

PSU: Ikke helt sikker, men skal oppgradere til 750 watt (eller er det for mye?)

MB: ASUS P5B-v Skal byttes ut

Skjerm: 1x 24" 1920x1200

Målet er å (etter å ha oppgradert CPU, PSU og MB) kunne kjøre nye dataspill som Deus Ex: Human revolution, Battlefield 3 og TES: Skyrim på ca. medium grafikk.

Jeg leter med andre ord etter et mid-end system. Er ikke helt sikker på hvor mye diverse komponenter koster nå for tiden, men regner med å punge ut et par tusenlapper. Vurderer også å kjøpe ny HDD på 2tb med det som er "standard" omdreininger nå for tiden (7000 eller noe i den dur...?) men det har jeg ikke bestemt meg for enda.

Hva vil dere anbefale av prosessor?

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er DDR3 så for guds skyld sjekk spenningen på RAMen!

Er det av den gamle 1.8V typen så skygg unna 1155 eller kjøp ny RAM, for bolter du inn det minnet der så griller du minnekontrolleren i CPUen.

Dette var en risiko med sokkel 1366 men sokkel 1155 har en ENDA svakere minnekontroller som tåler enda MINDRE.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Intelcore i5. Hvor stort budsjett har du?

Har ikke peiling på hva prisene er i markedet for tiden, så budsjettet er litt svevende. Som sagt skal jeg ha et mid-end system, så jeg regner vel med at jeg må ut med noen lapper..?

Hvis du har LGA 775 kan du kjøpe Q9650 brukt eller kjøpe nytt hovedkort + ram med intel core i5 2400k.

Hva er LGA 775? :p

Og hvor mye koster det å kjøpe henholdsvis Q9650 eller det andre?

Lenke til kommentar

PSU-en er ikke av de nyeste, men har kun gode skussmål i kommentarfeltet hos komplett. Den fikk også anbefalt stempel hos HW.no i 2009. Du får vurdere selv om du vil ha nyere eller kraftigere psu. Hvis du ikke skal kjøre flere topp-grafikkort samtidig er det ikke noe vits etter min mening.

Jeg har også et Intel Core 2 Quad 6600 system klokket til 3.4 ghz, 4gb minne og et geforce 560ti som drar de fleste spill på full grafikk i 1920x1080. Jeg tror ikke ditt hovedkort er like egnet til overklokking, men du kan jo prøve. Det er mange tråder om klokking av Q6600 så det er bare å google.

Venter selv med oppgradering til amd og intel har lansert sine nye modeller.

Lenke til kommentar

Legger bare inn et enkelt spørsmål her jeg så slipper jeg lage nytt emne, AMD Phenom II X4 980 Black Edition eller AMD Phenom II X6 1055T, det skal brukes til gaming, eventuelt andre vis dere har noe bedre å anbefale. Noen sier Phenom II X4 980 og noen sier henom II X6 1055T så blir usikker :o

For gaming til den prisen vil en i5-2300 gjøre en langt bedre jobb med gode oppgraderingsmuligheter i tillegg.

Lenke til kommentar

På det forferdelige hovedkortet hadde jeg ikke tørt å kjøre mer enn en Phenom II X4, X6-variantene er av en eller annen "merkelig" grunn mye hardere for hovedkortet å takle. MSIs AMD-hovedkort har et mindre hyggelig rykte på seg for å gå i lufta med for hard belastning på seks-kjernerne, det kortet du har er et av dem.

Videre er det meningsløst å betale nesten 500 kr ekstra for 500 MHz mer. 955 BE er i praksis akkurat like rask eller treg som 980 BE, og ytelsesforskjellen er veldig liten for hvor mye ekstra du betaler. Spar heller pengene for en skikkelig oppgradering.

Lenke til kommentar

På det forferdelige hovedkortet hadde jeg ikke tørt å kjøre mer enn en Phenom II X4, X6-variantene er av en eller annen "merkelig" grunn mye hardere for hovedkortet å takle. MSIs AMD-hovedkort har et mindre hyggelig rykte på seg for å gå i lufta med for hard belastning på seks-kjernerne, det kortet du har er et av dem.

Videre er det meningsløst å betale nesten 500 kr ekstra for 500 MHz mer. 955 BE er i praksis akkurat like rask eller treg som 980 BE, og ytelsesforskjellen er veldig liten for hvor mye ekstra du betaler. Spar heller pengene for en skikkelig oppgradering.

Jeg skjønner, men 955 BE vil klare Battelfield 3 uten noen problem, eller er AMD Phenom II X6 1055T bedere da? Vil ha en som klarer BF3 uten noen problem

Lenke til kommentar

1055T vil nok ikke gi særlig mye mer ytelse i BF3 som du vil legge merke til. Spar heller penger til en bedre oppgradering.

Men begge vil klare BF uten noen problemer?

Uten problemer? Umulig å si, men jeg vil regne med at det blir absolutt spillbart uansett hva du velger.

Phenom II X6 er ikke "fremtidssikker" forresten, innen du får bruk for seks kjerner i spill vil arkitekturen være så utdatert at det ikke hjelper uansett hvor mange kjerner du legger til. Phenom II er strengt tatt på randen til å være utdatert i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...