Gå til innhold

Tekstkonvertering av scannet dokument (.jpg) til word (.doc)

Anbefalte innlegg

Har scannet inn noe attester som nå ligger som bilder, men jeg skulle gjerne få gjort om de til word dokumenter. Det virker ikke så profft når man må printe ut et dårlig scannet bilde, til sin potensielt nye arb.giver... Jeg vet at de finnes, men jeg husker ikke hva de heter. Noen som har noen gode tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
OCR

Er det navnet på produktet eller på S.W. ? Hvor finner jeg det ? Har du noen tips til hva som det enkleste å bruke, hvordan det brukes. Er det free/shareware......

Hadde nå satt pris på et LITT mer utfyllende svar, men takk allikevel.

Kanskje noen andre kan svare meg noe mer utfyllende ?

Lenke til kommentar

OCR = Optical Character Recognition

Men hvorfor vil du bruke det til attester? Attester pleier man vel å kopiere og enkelte trenger også å være attestert. Jeg synes ikke det høres noe proffere ut å "skrive av" en attest. Skal du vise frem originalen på intervju? Et godt scannet bilde sier jo nesten mer, og eventuelt kan du lage et PDF-dokument av det.

Når det gjelder bruk av OCR, så er det så lenge siden jeg brukte det selv at jeg ikke har så mye å bidra med tror jeg. Eneste jeg husker er at du bør lese korrektur etterpå... :)

Lenke til kommentar
OCR = Optical Character Recognition

Men hvorfor vil du bruke det til attester? Attester pleier man vel å kopiere og enkelte trenger også å være attestert. Jeg synes ikke det høres noe proffere ut å "skrive av" en attest. Skal du vise frem originalen på intervju? Et godt scannet bilde sier jo nesten mer, og eventuelt kan du lage et PDF-dokument av det.

Når det gjelder bruk av OCR, så er det så lenge siden jeg brukte det selv at jeg ikke har så mye å bidra med tror jeg. Eneste jeg husker er at du bør lese korrektur etterpå...  :)

Grunnen er at jeg tok med originalene mine til kontoret til en kamerat av meg for å kopiere opp noen flere eksemplarer. Når jeg parkerte bilen for å gå i intervjuet, så lå de i en egen konvolutt i passasjersetet, men når jeg kom tilbake så var døren åpen og alt som hadde ligget løst i bilen var borte.

Heldigvis hadde jeg fått scannet alt og lagt det på PC`en, men problemet er at kvaliteten er altfor dårlig. Jeg kan ikke nok om f.eks. Photoshop, til å greie å få rettet opp et dokument som er scannet litt skjevt, og teksten er noe uklar (blured). Derfor tenkte jeg det ville være enklere å kjøre en tekstgjenkjenning.... Ellers har du 100 % rett i at f.eks. ett .pdf- dokument hadde vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...