Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skru fast takstein

Anbefalte innlegg

Hei, driver å bygger meg en utestue på veranden min. Har komt så langt at jeg er nesten klar til å legge takstein. Det jeg lurer på er hvor mange av steinene bør skrues fast? Har sett i leggeanvisningen men der står lite om hvor mye som bør festes. Steintypen er zanda rustikk dobbelkrum og takvinkelen er ca 40grader.

Jeg har ikke lyst å spikre da skruer kan være lettere å ta opp igjen om det skulle bli nødvendig en gang. En spesiell type skruer som må brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten hensikt å skru fast takstein hvis taket ikke utsettes for stor taklast eller det er svært værhardt. 40 graders takvinkel er mye og egentlig bør du ta spørsmålet opp med zanda kundeservice.

Husker jeg ikke feil skal zanda takstein festes med klips og i tillegg til feste på de nedre radene bør taksteinen festes i undertrykksonene av taket. ca 1,5 meter fra kant til toppstein.

Lenke til kommentar

Liten hensikt å skru fast takstein hvis taket ikke utsettes for stor taklast eller det er svært værhardt. 40 graders takvinkel er mye og egentlig bør du ta spørsmålet opp med zanda kundeservice.

Husker jeg ikke feil skal zanda takstein festes med klips og i tillegg til feste på de nedre radene bør taksteinen festes i undertrykksonene av taket. ca 1,5 meter fra kant til toppstein.

Feil! Se eget innlegg!

Kommer jo også ann på hvor mye vær taket utsettes for. Her på vestlandet har jeg sett takstein blåst av med en liten bit rundt skruen igjen på taket.

Er vanlig å feste de to nederste / utterste radene der som vinden får mest tak. Også rundt pipe blir det mye turbulens som kan få takstein til å løsne.

Helt riktig! Men her er det forskrifter, som skal følges.

Lenke til kommentar

Takstein festes ikke, på grunn av taklast! Men på grunn av vindlast (les. vindsug). Takstein skal "forankres", i.h.t. forskrift.

Zandas klips er godkjent, men må monteres i.h.t. forskrift! Gennerellt så er det i randsoner. Hele taket er utsatt for "vindlast" dvs. sug, eller som du skriver undertrykk.

Lenke til kommentar

Takstein skal "forankres" (festes) i.h.t. forskrift! Gennerelt så skal taksten forankres i "Randsoner" og Zanda har en beskrivelse av hva som er randsoner. Og det må benyttes en formel, for hvor langt inn fra ytterkantene som er Randsone, på det enkelte hus. Kontakt Zanda (eller en tømrer), hvis det er noe du ikke forstår.

Vindutsatte steder er medtatt i forskriften (og randsonene blir bredere, i værste fall må alle takstein forankres). Bratte tak (husker ikke vinklen, tror det er over 40, eller 45 grader), må forankre alle taksteine.

Lenke til kommentar

Kommer jo også ann på hvor mye vær taket utsettes for. Her på vestlandet har jeg sett takstein blåst av med en liten bit rundt skruen igjen på taket.

Er vanlig å feste de to nederste / utterste radene der som vinden får mest tak. Også rundt pipe blir det mye turbulens som kan få takstein til å løsne.

Skal forankres i.h.t. forskrift. Se mitt inlegg.

Lenke til kommentar

Takstein skal "forankres" (festes) i.h.t. forskrift! Gennerelt så skal taksten forankres i "Randsoner" og Zanda har en beskrivelse av hva som er randsoner. Og det må benyttes en formel, for hvor langt inn fra ytterkantene som er Randsone, på det enkelte hus. Kontakt Zanda (eller en tømrer), hvis det er noe du ikke forstår.

Vindutsatte steder er medtatt i forskriften (og randsonene blir bredere, i værste fall må alle takstein forankres). Bratte tak (husker ikke vinklen, tror det er over 40, eller 45 grader), må forankre alle taksteine.

Jeg bodde på hybel i et hus med stor takvinkel som var tekt med pannestein av ett eller annet merke. Når det blåste klapret pannesteinen på taket og fragmenter av pannene havnet i takrenna.Søvnløse netter.

Ved takras hente det at pannesteinene knakk eller kom ut av stilling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bodde på hybel i et hus med stor takvinkel som var tekt med pannestein av ett eller annet merke. Når det blåste klapret pannesteinen på taket og fragmenter av pannene havnet i takrenna.Søvnløse netter.

Ved takras hente det at pannesteinene knakk eller kom ut av stilling.

Det du nevner kan ha mange årsaker, men er lite relevant i denne tråden.

Det er bygd mange slags tak her i landet, opp i gjennom årene. Noen av takløsningene har vært uheldige og det er mange "forskjellige" folk, som har tekket takene. I tillegg så er de nye forskriftene, sansynlig ikke benyttet på de tak, du nevner "reor".

Men tidligere ble det bygd enkelte hus med veldig bratte tak (45 - 70 grader) og kombinasjonen lette/tynne teglestein og vind, fikk ofte vinden til å klapre i taksteinen. Selv skiferstein kan klapre, på vindutsatte steder. Det vil det også gjøre i dag, om taket legges om med tilsvarende stein (også moderne teglstein, spessielt enkeltkrom). Dette skjer fordi en eventuell spiker/skrue IKKE skal berøre taksteinen (grunnet mulighet for ekspangsjon) og vil ikke hindre klapring. Men en spiker/skrue, vil hindre steinen fra å rase ned, ved takras. På hus med "kilrenner", vil også ofte stein knekke, på grunn av at snøen blir presset i sammen fra to sider, samt at det ofte legger seg mer snø i "kilen". Selv i dag med ekstra snøfangere, på ene siden av kilen og en "glideskinne" på motsatt side, kan føre til enkete knekte stein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...