Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring - Skattemessig gevinst og effekt

Anbefalte innlegg

Edit: Aha trur jeg forsto det nå! 100 000 (resultatet) er overskuddet til bedriften. Og da blir avskrivningene utgifter fra overskuddet. Altså resultat-utgift. Men dersom du selger for 200 000 burde ikke resultatet være 100 000+200 000 minus nye avskriving? Kanskje du bare forenklet det et hakk lenger kun for å finne endring i skatt uten å se på salgsinntektene og at jeg ikke forsto det!

De 100.000 er resultatet for det året. Man skal ikke øke med salgssummen. Alt sånt er allerede i resultatet. Se bort i fra den delen av salget. Du skal bare konsentrere deg om å justere for endring i avskrivninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les min oppdaerte post så ser du at grunnen til at jeg ikke regnet som deg var fordi jeg ikke skjønte noe. Fikk et slags urekaøyeblikk. Må bare finne ut hva man skatter. For jeg ville skatte verdien på maskinen. Det er ikke riktig. Man skatter jo overskuddet til bedriften! Men det er riktig at overskuddet blir høyere hvis vi selger pga salgsinntektene?

Den ligger allerede i resultat før skatt så ignorer salgsinntektene.

Lenke til kommentar

Skattemessige tapet er saldoverdi - reelverdi. Altså forskjellen mellom hva du får solgt maskinen for og saldoverdien.

Skattemessige effekten er at dersom man selger vil saldoverdien synke med salgspris (skattemessige tapet i saldoverdi, altså den nye verdien) og vil føre til en lavere avskriving, utgift, og høyere inntekt(salgsinntekt) Dette vil føre til større overskudd og derfor mer skatt for bedriften.

Du sa egentlig akkurat det i din første post!

Betyr det da at hvis du selger den for mer enn saldoverdi: saldoverdi-reelverdi = negativt tall. At vi da får en skattemessig gevinst? Det vil jo bare føre til enda lavere avskriving (utgift) og enda høyere salgsinntekt (inntekt) som fører til enda høyere skatter. Hvorfor blir dette da en skattemessig gevinst?

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Ikke ta hensyn til salgsinntekter. De er allerede hensyntatt. Hvis man selger noe for 100.000 og resultat før skatt er 200.000 blir ikke resultat før skatt 300.000. Det er fortsatt 200.000 ettersom salgsinntektene allerede ligger inne i de 200.000. Hvis du øker resultatet med 100.000 vil du ta med salget to ganger.

Lenke til kommentar

Ikke ta hensyn til salgsinntekter. De er allerede hensyntatt. Hvis man selger noe for 100.000 og resultat før skatt er 200.000 blir ikke resultat før skatt 300.000. Det er fortsatt 200.000 ettersom salgsinntektene allerede ligger inne i de 200.000. Hvis du øker resultatet med 100.000 vil du ta med salget to ganger.

Klar over at jeg ikke må ta ed salget 2 ganger. Eneste jeg prøver å få frem er at resultatet er høyere dersom du selger enn hvis du ikke gjør det, siden det ligger inne i overskuddet. Eneste jeg sliter med nå er forskjellen på skattemessig gevinst og tap. Hvordan kan man må en gevinst

Lenke til kommentar

Klar over at jeg ikke må ta ed salget 2 ganger. Eneste jeg prøver å få frem er at resultatet er høyere dersom du selger enn hvis du ikke gjør det, siden det ligger inne i overskuddet. Eneste jeg sliter med nå er forskjellen på skattemessig gevinst og tap. Hvordan kan man må en gevinst

Hvis du får en skattemessig gevinst blir det vel egentlig bare omvendt. Man får en negativ saldo som man må avskrive.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Hvis du får en skattemessig gevinst blir det vel egentlig bare omvendt. Man får en negativ saldo som man må avskrive.

En negativ saldo går da som inntekt ikke utgift? Noe som fører til høyere skatter det også. Ser ikke hvordan man kan kalle det en skattemessig gevinst, men det er greit. Jo mer penger jo mer skatt, ser jo den.

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder gevinst er jeg litt usikker, men tror bare alt blir omvendt. Gevinsten vil redusere resultatet. Må huske at inntekten i seg selv allerede øker resultatet så det som skjer er bare at det blir en mindre økning i resultat en hvis man for eksempel solgte varer.

La oss si vi selger for 150.000. Saldoen på eiendelen var 100.000. Resultat før skatt var 200.000. Saldoen på kontoen etter salget blir (50.000). Avskrivningen av (50.000) er (10.000). Dermed får vi

Resultat før skatt=200.000

Avskrivning negativ tom saldo=(10.000)

Resultat etter avskrivning=190.000

Men husk at salget allerede har økt resultatet med 150.000. Det som skjer når vi tar hensyn til endring avskrivning er at det kun økes med 140.000.

Skjønner? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...