Bendit Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Hei Hei! Sitter her og sliter med noe litt vanskelig. Jeg aner ikke hva skattemessig gevinst og skattemessig effekt er. Her er oppgaven: De kjøper en maskin for 500,000 ink mva. Etter 4 år regner de med å selge maskinen for 18000kr. Den skal saldoavskrives med 20%. Saldoavskriving: År 1: 400 000 * 0,2 = 80 000,- År 2: 320 000 * 0,2 = 64 000,- År 3: 256 000 * 0,2 = 51 200,- År 4: 204 800 * 0,2 = 40 960,- Restverdi etter 4 år 400 000 - 80 000 - 64 000 - 51 200 - 40 960 = 163 840,- Nå vil bedriften selge maskinen for 18000,- Hva blir den skattemessige gevnisten eller tapet dersom de selger maskinen? Hva blir den skattemessige effekten? Hvis noen kan hjelpe meg med dette blir jeg veldig, veldig glad. Dette er ord som ikke er brukt i læreboka og jeg finner ikke noe på nettet. Litt utdybende forklaring hadde vært supert! Hilsen meg Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Skattemessig tap her finn du ved å ta bokført restverdi på saltstidspunktet og trekkja frå salsverdet der og då, altså (163840-18000) kr. Tapet skattemessig tap skulle då verta 145840 kr. Hadde dette talet vorte negativt, hadde det vore snakk om skattemessig gevist, av di ein fekk då MEIR for tingen enn kva han stod med som "verdt" i skatterekneskapen. "Skattemessig effekt" er høgst upresis omgang med ord. Den "skattemessige effekten" her er at det er rekna for liten reell kostnad, reint verksemdøkonomisk, åra før, noko som ein får svi for på salspunktet. Eg undrast likevel på om læreboka di vil fram til den skattemessige KONSEKVENSEN; nemleg at du sit med eit skattemessig tap nett AV DI det er rekna feil (for låg) kostnad, samanlikna med kva ein BURDE rekna om ein la reell verdinedgong grunna slit og elde (som jo avskriving etter beste evne skal "spegla"). Difor fekk ein "for gode" resultat undervegs (og altså "for høg skatt"), medan ein i salsåret får eit skattemessig tap (og med det "for låg skatt"). Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Skattemessig tap her finn du ved å ta bokført restverdi på saltstidspunktet og trekkja frå salsverdet der og då, altså (163840-18000) kr. Tapet skattemessig tap skulle då verta 145840 kr. Hadde dette talet vorte negativt, hadde det vore snakk om skattemessig gevist, av di ein fekk då MEIR for tingen enn kva han stod med som "verdt" i skatterekneskapen. "Skattemessig effekt" er høgst upresis omgang med ord. Den "skattemessige effekten" her er at det er rekna for liten reell kostnad, reint verksemdøkonomisk, åra før, noko som ein får svi for på salspunktet. Eg undrast likevel på om læreboka di vil fram til den skattemessige KONSEKVENSEN; nemleg at du sit med eit skattemessig tap nett AV DI det er rekna feil (for låg) kostnad, samanlikna med kva ein BURDE rekna om ein la reell verdinedgong grunna slit og elde (som jo avskriving etter beste evne skal "spegla"). Difor fekk ein "for gode" resultat undervegs (og altså "for høg skatt"), medan ein i salsåret får eit skattemessig tap (og med det "for låg skatt"). Takk for svar! Dette er fortsatt litt uklart for meg. Skattemessig tap/gevinst har altså ingen ting med hvor mye skatt en må betale hvis en selger kontra ikke selger? Når det gjelder den valgte avskrivningssatsen er den basert på lovbestemt saldoavskrivning, som er på maks 20%/år på dette produktet. Bedriften kunne altså ikke velge satsen selv. Hva er den praktiske konsekvensen av skattemessig resultat og effekt? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Effekten blir vel at avskrivningene blir lavere, noe som igjen fører til at inntekten øker. Fører igjen til høyere skattemessig resultat. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Skriver litt mer. Lager mitt eget eksempel sånn at du kan få prøve å gjøre oppgaven selv. Har en maskin som koster 1.000.000. Man avskriver over 5 år slik at saldo på maskinen blir 327.680. Man selger dermed maskinen for 200.000. Dermed tar man å reduserer saldoen på maskinen med salgssummen. Differansen mellom saldoverdi på salgstidspunkt og salgssum er skattemessig gevinst/tap. Saldoen er er dermed redusert med 200.000. Dermed vil avskrivningene reduseres med Pga. denne reduksjonen i avskrivninger vil skattemessig inntekt øke med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere. Dette er skattemessig effekt. Mer du lurer på? Forstod ikke helt det siste spørsmålet ditt om "praktisk konsekvens av skattemessig resultat og effekt". Takk for svar! Dette er fortsatt litt uklart for meg. Skattemessig tap/gevinst har altså ingen ting med hvor mye skatt en må betale hvis en selger kontra ikke selger? Jo. Se over. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Det som er vanskelig er at jeg fått så mange forskjellige svar. Snakketemed en nhh student han mente det var slik: Du tar saldoverdi minus reelverdi x skatteprosent (0.28) = skatt du har tilgode. Altså en skattegevinst. Skattemessige effekten er da at du betaler mindre skatt. Klarer liksom ikke å se hele sammenhengen mellom alle tall. Også: skal man fortsette og avskrive maskinen etter den er solgt? Forstod det slik at du utgiftsfører skatteverdi og innteksfører salgsprisen. Og deretter er maskinen "glemt" Veldig takknemmelig for svar! Skal leveres i kveld Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Det som er vanskelig er at jeg fått så mange forskjellige svar. Snakketemed en nhh student han mente det var slik: Du tar saldoverdi minus reelverdi x skatteprosent (0.28) = skatt du har tilgode. Altså en skattegevinst. Skattemessige effekten er da at du betaler mindre skatt. Klarer liksom ikke å se hele sammenhengen mellom alle tall. Også: skal man fortsette og avskrive maskinen etter den er solgt? Forstod det slik at du utgiftsfører skatteverdi og innteksfører salgsprisen. Og deretter er maskinen "glemt" Veldig takknemmelig for svar! Skal leveres i kveld Jeg kan ikke si noe bak tankegangen for andre svar, men dette er på mange måter ett svært forvirrende temaer siden det er så "virkelighetsfjernt" og mye tall det er vanskelig å holde styr på. Du tar saldoverdi minus reelverdi x skatteprosent (0.28) = skatt du har tilgode. Altså en skattegevinst. Mangler vel å gange med avskrivningssats. Saldoverdi-salgsverdi*avskrivningssats*skatteprosent=endring betalbar skatt. Er bare en alternativ måte å gjøre det på. Også: skal man fortsette og avskrive maskinen etter den er solgt? Yes. Man får en tom saldo som skal avskrives hvert år på samme måte som om man har eiendelen. Denne saldoavskrives inntil verdien på saldoen er under 15.000. Når den er under 15.000 kan den skrives ned til 0. Bare å kjøre på med spørsmål. Jeg har godt av å få frisket opp dette selv. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Løsningsforslag: (sitter på iPad) Man ender opp etter 4 år med en restverdi på 163840. Så selger man maskinen for 18000 kroner. 163840-18000=145840kr som er det skattemessige tapet. Man solgte maskinen for 145840kr mindre enn det den "gitte" skattbareverdien var. Dette er Svar på hva det skattemessige tapet blir dersom de selger maskinen. Rett? Skattemessige effekten er hvordan skatten du må betale endrer seg. Man må nå betale 145840 x 0.2 x 0.28 i skatt, Fremfor 163840 x 0.2 x 0.28 som det ville vært om man ikke solgte. Lenger enn dette kommer jeg ikke. Føler at det er noe vesentlig som mangler som gir mening til tallene. Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Pga. denne reduksjonen i avskrivninger vil skattemessig inntekt øke med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere. Dette er skattemessig effekt klarer ikke helt å se hvordan 20% av salgsummen vil øke skattemessig inntekt med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere... Hva er skattemessig inntekt og betalbar skatt i dette tilfellet? Hvordan svarer dette til saldoverdi - reelverdi x saldosats x skatteprosent? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Løsningsforslag: (sitter på iPad) Man ender opp etter 4 år med en restverdi på 163840. Så selger man maskinen for 18000 kroner. 163840-18000=145840kr som er det skattemessige tapet. Man solgte maskinen for 145840kr mindre enn det den "gitte" skattbareverdien var. Dette er Svar på hva det skattemessige tapet blir dersom de selger maskinen. Rett? Skattemessige effekten er hvordan skatten du må betale endrer seg. Man må nå betale 145840 x 0.2 x 0.28 i skatt, Fremfor 163840 x 0.2 x 0.28 som det ville vært om man ikke solgte. Lenger enn dette kommer jeg ikke. Føler at det er noe vesentlig som mangler som gir mening til tallene. Nå sjekker ikke jeg etter slurvefeil, men dette ser rett ut for meg. Hva mener du med lengre? Du har jo svart på spørsmålene. Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jammen daså. Jeg har hele tiden følt at de ønsker noe ganske mye mer komplex og at det er noe jeg har gått glipp av. Dersom det er slik du ville løst oppgaven har jeg ikke noe problem med å levere det. (etter den er reformulert) Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Pga. denne reduksjonen i avskrivninger vil skattemessig inntekt øke med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere. Dette er skattemessig effekt klarer ikke helt å se hvordan 20% av salgsummen vil øke skattemessig inntekt med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere... Hva er skattemessig inntekt og betalbar skatt i dette tilfellet? Hvordan svarer dette til saldoverdi - reelverdi x saldosats x skatteprosent? Hvis vi har en maskin som har saldoverdi 100.000 vil vi avskrive denne med 20.000. Hvis vi selger denne for 50.000 blir saldoverdien 50.000 (100'-50'=50') Dermed vil vi avskrive for 10.000 i stedet for 20.000. La oss si at vi har ett resultat før skatt på 100.000 Hvis vi selger eiendelen: Hvis vi ikke selger eiendelen: Betalbar skatt blir 28 % av resultatet før skatt. Dermed får vi 10.000 høyere resultat hvis vi selger eiendelen. Dette vil føre til høyere betalbar skatt. Jammen daså. Jeg har hele tiden følt at de ønsker noe ganske mye mer komplex og at det er noe jeg har gått glipp av. Dersom det er slik du ville løst oppgaven har jeg ikke noe problem med å levere det. (etter den er reformulert) Hør med noen medelever hvordan de har gjort det. Hvis en eller annen streber har samme resultat som deg, vet du jo at det er rett. Edit: Herpet og derpet litt til å begynne med der. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Hvis man selger eiendommen burde man vel få 50 000 - 10 000 ikke 100 000 - 10.000? skrev jo tidligere at man skulle trekke fra salgsprisen fra saldoverdien. Da blir det 28% av 40 000 som er mindre enn 28% av 80 000? Kan ikke spørre noen medelev fordi jeg går skolen på Internett. Det gjør dette vanskelig da verken skattbarmessig gevinst eller effekt er nevnt en gang i boka... Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Hvis man selger eiendommen burde man vel få 50 000 - 10 000 ikke 100 000 - 10.000? skrev jo tidligere at man skulle trekke fra salgsprisen fra saldoverdien. Da blir det 28% av 40 000 som er mindre enn 28% av 80 000? Kan ikke spørre noen medelev fordi jeg går skolen på Internett. Det gjør dette vanskelig da verken skattbarmessig gevinst eller effekt er nevnt en gang i boka... 100.000 er hele resultatet. Saldoverdien blir 50.000 hvis vi selger. Når vi da avskriver for 1 år blir saldoverdien 40.000. Hvis vi selger har vi en saldoverdi på 50.000 som reduseres til 40.000 når vi avskriver. Hvis vi ikke selger har vi en saldoverdi på 100.000 som reduseres til 80.000 når vi avskriver. Dermed blir avskrivningen hhv. 10.000 og 20.000. Vi kan bytte resultat før skatt slik at det er 200.000 sånn at vi ikke forvirrer tallene. Vi selger ikke: Betalbar skatt=50.400 Vi selger: Betalbar skatt=53.200 Dermed får vi mindre avskrivning hvis vi selger. Mindre avskrivning betyr mindre kostnad. Mindre kostnad betyr høyere resultat. Høyere resultat betyr høyere betalbar skatt. Det kommer inn noe vas angående utsatt skatt og sånn, men det husker jeg ikke helt hvordan er for øyeblikket. Tror ikke det er relevant uansett. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Men når jeg regnet oppgaven tidligere kom jeg frem til at man skal betale mindre skatt dersom man selger fremfor at man ikke gjorde det. Saldoverdi-reelverdi x 0.2 x 0.28. Eller er det slik du mener: saldo (50-10)+salgsinntekter(50)=90 man skal skatte av. Altså året etter er ikke slagsinntektene en del av det du skal skatte. Veldig tusen takk forresten! Hjalp veldig! Er kun likheten mellom det jeg skrev og det du skrev jeg ikke ser. Jeg fant mindre skatt, du fant mer Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Regner ut oppgaven i førsteposten. De kjøper en maskin for 500,000 ink mva. Etter 4 år regner de med å selge maskinen for 18000kr. Den skal saldoavskrives med 20%. Saldoavskriving: År 1: 400 000 * 0,2 = 80 000,- År 2: 320 000 * 0,2 = 64 000,- År 3: 256 000 * 0,2 = 51 200,- År 4: 204 800 * 0,2 = 40 960,- Restverdi etter 4 år 400 000 - 80 000 - 64 000 - 51 200 - 40 960 = 163 840,- Nå vil bedriften selge maskinen for 18000,- Saldoverdi = 163.840 Salgsverdi = 18.000 Saldoverdi etter salg = 145.840 Vi avskriver dermed 145.840 i stedet for 163.840. Avskrivninger: Vi selger ikke: Vi selger: La oss da si at resultatet før skatt er 100.000. Da vil resultat etter avskrivning se slik ut. Vi selger ikke: Vi selger: Resultatet blir dermed 2.600 kroner høyere om vi selger. Pga. dette får vi høyere skatt hvis vi selger. Regn ut svaret selv nå og se hva du får så kan vi sammenlikne svar. Vis utregning! Hvis du regner ut på samme måte som jeg så er det litt enklere for meg å hjelpe deg. Vanskelig å se sammenhengen mellom 2 forskjellige utregningsmetoder. Bare hyggelig å kunne hjelpe! Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Løsningsforslag: (sitter på iPad) 163840-18000=145840kr som er det skattemessige tapet. Man solgte maskinen for 145840kr mindre enn det den "gitte" skattbareverdien var. Dette er Svar på hva det skattemessige tapet blir dersom de selger maskinen. Rett? Skattemessige effekten er hvordan skatten du må betale endrer seg. Man må nå betale 145840 x 0.2 x 0.28 i skatt, Fremfor 163840 x 0.2 x 0.28 som det ville vært om man ikke solgte. Lenger enn dette kommer jeg ikke. Føler at det er noe vesentlig som mangler som gir mening til tallene. Altså om man selger må man skatte 145840 x 0.2 x 0.28 som er 8167.04kr Om man ikke selger må man skatte 163840 x 0.2 x 0.28 som er 9175,04 kr Edit: Aha trur jeg forsto det nå! 100 000 (resultatet) er overskuddet til bedriften. Og da blir avskrivningene utgifter fra overskuddet. Altså resultat-utgift. Men dersom du selger for 200 000 burde ikke resultatet være 100 000+200 000 minus nye avskriving? Kanskje du bare forenklet det et hakk lenger kun for å finne endring i skatt uten å se på salgsinntektene og at jeg ikke forsto det! Edit 2: jeg trudde tidligere at man hvert år skatter verdien på maskinen. Men det gjør man kanskje ikke Alt under her skal komme før edit, men iPad nekter. Men ser nå at det er noe jeg ikke forstår... Hva er det egentlig man skatter? Ser jo det med resultat, men det vet jeg ikke hva er. Jeg ville tru man tok avskrivingen bort fra verdien og skattet gjenværende verdi. Altså bytte ut 0.2 med 0.8. Hva er det jeg ikke ser Endret 11. september 2011 av Bendit Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Avskrivninger gjør resultatet lavere. Hvis vi selger får vi lavere utgifter fordi avskrivningene reduseres. Hvis vi får lavere utgifter blir resultatet høyere. Hvis resultatet blir høyere blir skattekostnaden høyere. Jeg greier ikke helt å se hva du gjør som er annerledes enn det jeg gjør ettersom jeg ikke regner ut på samme måte som deg. Hvis du regner ut på samme måte som meg er det litt enklere for meg. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Man skatter jo av resultatet. Oppgaven du gjør har egentlig ikke noe med hvor mye du skatter å gjøre ettersom vi ikke har ett resultat å ta utgangspunkt. Poenget er at utgiftene blir lavere ettersom avskrivning er utgifter. Dermed får vi høyere resultat. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Avskrivninger gjør resultatet lavere. Hvis vi selger får vi lavere utgifter fordi avskrivningene reduseres. Hvis vi får lavere utgifter blir resultatet høyere. Hvis resultatet blir høyere blir skattekostnaden høyere. Jeg greier ikke helt å se hva du gjør som er annerledes enn det jeg gjør ettersom jeg ikke regner ut på samme måte som deg. Hvis du regner ut på samme måte som meg er det litt enklere for meg. Les min oppdaerte post så ser du at grunnen til at jeg ikke regnet som deg var fordi jeg ikke skjønte noe. Fikk et slags urekaøyeblikk. Må bare finne ut hva man skatter. For jeg ville skatte verdien på maskinen. Det er ikke riktig. Man skatter jo overskuddet til bedriften! Men det er riktig at overskuddet blir høyere hvis vi selger pga salgsinntektene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå