Gå til innhold

Trenger innspill til dette oppsettet..

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bygget min egen pc før, men ønsker å prøve nå. Den skal brukes en del til spill og jeg har tenkt å prøve litt overklokking. Jeg ønsker også et oppsett som holder en del år og som kan oppgraderes litt etterhvert..

Etter litt research har jeg kommet frem til et utgangspunkt som koster rundt 13.000 uten lydkort og høytalere.

Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D, 1.990,-

Kjøling: Alt 1: Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte, 990,- Alt 2: Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler, 999,- Alt 3: Cooler Master V10 200+W, 970,-

Hovedkort: Alt 1: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI , 1.395,-

Alt 2: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366, 1.279,-

Alt 3: MSI P67A-GD80 B3, Socket-1155, 1.690,-

Prosessorer

Intel® Core™ i5-2500k Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan, 1.499,-

Hvilken kjøling må jeg ha for å overklokke dette?

Minne

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin, 414,-

Skjermkort: Alt 1: MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX, 2.690,-

Alt 2: MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX, 3.750,-

Må jeg ha mer kjøling en det som ligger i den innebygde vifta dersom det skal overklokkes?

CD-ROM: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK, 249,-

SSD: Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB, 1.245,-

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA, 49,-

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB, 429,-

Strøm: Corsair HX 1050W PSU, 1.698,-

Skjerm: BenQ 27" LCD M2700HD, 2.150,-

Jeg ønsker innspill på om dette vil fungere sammen, om det er noen steder jeg åpenbart kan spare penger på tilsvarende gode komponenter. Og på hvilke av de alternativene jeg har satt opp jeg bør ta..

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt 1 på kjøler er en strømforsyning. du kan i stedet ta Noctua NH-D14 745,- som alt 1, og du trenger ikke bracket til den ssd'en, det med følger. ellers bra cpu, du kan vel også velge Asus p8z68-v pro som hk.

Ok!

Hva er forskjellen på Asus p8z68-v pro og de jeg har listet? Ser at ditt forslag har hdmi-utgang som jo er lurt til skjermen jeg har valgt.

Lenke til kommentar

Alt 1 på kjøler er en strømforsyning. du kan i stedet ta Noctua NH-D14 745,- som alt 1, og du trenger ikke bracket til den ssd'en, det med følger. ellers bra cpu, du kan vel også velge Asus p8z68-v pro som hk.

Ok!

Hva er forskjellen på Asus p8z68-v pro og de jeg har listet? Ser at ditt forslag har hdmi-utgang som jo er lurt til skjermen jeg har valgt.

du bruker jo ikke hdmi-utgangen på hovedkortet uansett. du bruker den på skjermkortet. p8z68-v pro er nyere, billigere og en smule bedre og skal være kompatibel med neste gen intel cpu.

Lenke til kommentar

du bruker jo ikke hdmi-utgangen på hovedkortet uansett. du bruker den på skjermkortet. p8z68-v pro er nyere, billigere og en smule bedre og skal være kompatibel med neste gen intel cpu.

Aha, selvsagt :blush:

Da bytter jeg inn denne..

Bør jeg få komplett til å bygge dette for meg eller er det best å gjøre det selv?

Lenke til kommentar

Aha, selvsagt :blush:

Da bytter jeg inn denne..

Bør jeg få komplett til å bygge dette for meg eller er det best å gjøre det selv?

Kommer vel anpå om du tror du klarer det selv :) jeg skulle også skrive noe annet men glemte det -.- Skriver det etterpå :)

Lenke til kommentar

Kommer vel anpå om du tror du klarer det selv :) jeg skulle også skrive noe annet men glemte det -.- Skriver det etterpå :)

Jeg tror jeg klarer det selv, men det gjør nok de noobsa som ikke klarer det også :roll:

Har ikke gjort det før, men er ikke noen utpreget klums så jeg tror det skal gå...

Lenke til kommentar

du kan kanskje spare litt på PSU, feks denne istedet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601840#reviews

uansett så kan du også droppe windows, og laste det ned. hvis du føler du sparer nok penger på dette så kan du bruke de pengene til å oppgradere til gtx 570.

Føler jeg begynner å nærme meg nå, takk til alle som kommer med innspill!

Hva tror dere om disse to GPU-alternativene:

http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-570-directcu-ii-1280mb-pci-e-dvi-hdmi-batman-game/product/5010550662

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638785

Og hvor laster jeg ned windows? Og hvilken versjon bør jeg ha?

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte den PSUen der pga 7års garanti og at det er ren kvalitet du får.

Å det er jo PSU og Kabinett som varer lengst i et pc-bygg. Du tar det kanskje med deg videre i neste bygg osv osv.

Men synes TS at det blir litt for dyrt, så klart gå ned et hakk og 2 å kanskje over til et annet merke. Blir ikke skuffet uansett :)

Chieftec er ikke den beste PSUen du får tak i. Da anbefaler jeg heller en fra fractal.

Ja, jeg selv har Chieftec PSU, men den fikk jeg for 200kr ubrukt. Derfor jeg bruker den selv.

Skjermkortet. Kommer helt ann på hvor mye penger man vil legge i det :)

GTX560, 570 eller AMD 6950 :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det lov å foreslå piratkopiering på forumet?

Linker og detaljerte fremgangsmåter er ikke tillatt. Å reagere på «windows 7 fra piratebay» blir det samme som å reagere på «kjør for fort». Og strenge er vi ikke.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...