Gå til innhold

Tynne klienter

Anbefalte innlegg

Har hørt mye om nettverk som bruker prisippet om en kraftig server og tynne klienter som henter ressurser derfra. Eier selv en XP pro verisjon og lurer på om jeg med denne kan sette opp en server og koble en tynn klient opp til serveren.

Tenker på å kjøpe meg en liten bærbar som kan hente av ressurser fra en server. Dvs at programmer kjøres via serveren når de startes fra laptoppen.

Noen som kan gi meg en pekepinn om hvor og hva jeg bør begynne å lese på og ev. hvilken tilleggsprogramvare som trenges?

Kan XP lisensen brukes på 2 maskiner så lenge jeg eier begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan gi meg en pekepinn om hvor og hva jeg bør begynne å lese på og ev. hvilken tilleggsprogramvare som trenges?

Nå er jeg ikke helt sikker, men tror du må ha 2000 server eller 2003 server for å kunne kjøre XP terminalklient.

Du kan jo eventuelt besøke microsoft.com og sjekke.

Kan XP lisensen brukes på 2 maskiner så lenge jeg eier begge?

Det kommer litt an på hvilke type lisens du har. Det mest vanlige er å ha lisens per maskin. Det betyr at i ditt tilfelle, nei, da kan du ikke det.

Her jeg jobber har vi lisens per person, som vil si at alle som jobber her kan bruke programmet på hvilke pc, og så mange pc-er de vil.

Det finnes også server-lisens med antall klienter, men det er nok uvesentlig.

Lenke til kommentar

Du kan bruke tredjeparts programvare til å "jobbe på den andre maskinen".

Personlig bruker jeg radmin til å jobbe på serveren. Den er bare en dum boks uten mus/taster og skjerm, og alt jeg gjør på den gjør jeg via en av de andre maskinene mine (eller en annen maskin via internett).

Forstod jeg spørsmålet ditt riktig? Syntes alt pratet om terminalklient ble for langt unna

Lenke til kommentar
Du kan bruke tredjeparts programvare til å "jobbe på den andre maskinen".

Personlig bruker jeg radmin til å jobbe på serveren. Den er bare en dum boks uten mus/taster og skjerm, og alt jeg gjør på den gjør jeg via en av de andre maskinene mine (eller en annen maskin via internett).

Forstod jeg spørsmålet ditt riktig? Syntes alt pratet om terminalklient ble for langt unna

Det er noe slikt jeg er ute etter. Er ikke helt med på pratet om en terminalklient jeg heller, men jeg prøvde meg :-? Hovedpoenget er å kunne sette opp et nettverk med en kraftig maskin og en eller flere svake som kjøres via serveren. (eller motsatt da som du skrev... blir vel det samme)

Finnes det lignende progamvare for å logge seg på som en bruker og kun bruke ressurser fra serveren eller må en da gå over på server-programvare? Ev. en løsning som er billigere en Windows Server?

Lenke til kommentar
Har bl.a hørt om citrix... Har de noe?

Citrix har noe som heter Citrix nfuse, dette bruker vil her jeg jobber, d fungerer på den måten at man logger seg på via en browser (eks. opera) og så kan man få opp en oversikt over programmer man kan kjøre på serveren. Kan dessverre ikke så mye om virkemåten til dette programmet, bare vet at d funker her :p

Lenke til kommentar

Hey!

Noen som var inn på at man ikke brydde seg om lisenser ?

Siden det er ett lovbrudd og ikke følge lisensen, så er man da

kriminell i følge loven! Så hvem vil gjøre seg kriminell pga. Micro$ux ?

Jeg kjører terminal-server på linux maskin, og det helt gratis :p

Og dessuten kan du ca kjøre dobelt så mange tynne klienter på en

linux park som en windows park :p

skolelinux er en bra start

Lenke til kommentar

Det er sant... Micosoft tar seg VELDIG fett betalt, men jeg har som sagt kjøpt en lovlig lisens siden jeg er veldig fornøyd med brukevennligheten til Windows XP. Er bekymret for at kona hadde blitt enda mer frustrert over tiden PCen stjeler fra henne :-) dersom jeg hadde begynt med Linux.

Men ettersom det er på banen... lar det seg gjøre å innstallere Linux server i kombinasjon med XP? Har hørt at en kan skifte mellom systemene ganske greit, og det til og med mens de fremdeles er i drift... går det ev. ann å starte opp begge systemene slik at dersom kona vil jobbe med pcen kan hun sitte på XP på serveren mens jeg er logget på med Linux fra laptopen?

Noen som har en idé om hvordan jeg best kan kjøre en lovlig tynn klient opp mot XP? Om så med Linux... Hvordan?

Er ikke serlig interressert i å bryte lover uansett hvor idiotiske lovene kan høres ut. Siden Microsoft nå har bestemt seg for å ta seg fett betalt fra de som gidder å kjøpe i stedet for å senke prisen og dermed få flere "lovlige" brukere, aksepterer jeg det. Hadde jeg ikke giddi å betale det Microsoft ønkser for produktet burde jeg heller se etter andre systemer som f.eks. Linux som en kan bruke lovlig.

Det er visst ikke anarki i dette landet :-? , hvilket betyr at enhver borger har plikt til å følge de lovene og reglene som til enhver tid gjelder. Og det mener jeg også omfatter lisenser.

Vel.. dette var off topic, men la gå :p , spørsmålet mitt kom da allikevel med litt lenger opp.

Lenke til kommentar

Du kan feks kjøre windows terminal server på serveren din,

og hvis du har feks linux på laptopen din, kan du logge deg på

terminalserveren gjennom rdesktop

(RDP client for Windows NT/2000 Terminal Server)

kjempe enkelt :)

vmware kan du og kikke på !

Da kan du feks kjøre linux og windows samtidig på samme maskin.

eddie

Lenke til kommentar

SKOLELINUX!

Skolelinux er jo debianbasert.. og baserer seg på tynnklienter.

Livet hadde vært 100x enklere for administratorer og nettverksansvarlige på skoler og slikt med skolelinux.. men men..

Skolelinux.no hører kanskje ikke innunder dette forumet.. men tenkte det måtte nevnes når det var snakk om tynnklienter. :)

Lenke til kommentar

Har gått igjennom hjelpfila i WindowsXP og funnet at det sannsynligvis ligger programvare integrert i systemet. Systemet heter "tilkobling til eksternt skrivebord" og må bare aktiveres (innstalleres som standard). Du kan lese mer om det her. :woot:

Dette skal en kunne koble seg til som klient via alle Windows verisjonene etter Win95... noen som vet om det også lar seg gjøre via f.eks. rdesktop eller lignende Linux programvare? Trenger en ekstra progamvare i utg. punktet hvis en innstallerer Red Hat eller Debian? Helst noe som er gratis/ rimelig.

Ser ut som om kona nok må tåle at jeg bruker litt tid på å lære meg Linux gitt :wink:

Derom jeg ønsker å kunne koble til en laptop til den stasjonære og samtidig ha muligheten til å jobbe på den stasjonære, kan jeg bruke VPN eller ActiveD eller vil remote desktop fungere på den måten?... Jeg er som dere etterhvert har skjønt VELDIG fersk i denne sammenhengen men håper dere har tålmodighet med meg. Vil bare ha så mye som mulig ut av det jeg allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...