Gå til innhold

reise og studielån

es753

Anbefalte innlegg

hei forum :)

visste ikke helt om dette var riktig sted å legge innlegget med la gå.

jeg skal ut å reise i et halvt år, og det jeg lurer på er hva som vil skje dersom jeg søker meg opp til et nettstudie, deretter søker om studielån, men ikke gidder å fullføre nettstudiet. jeg har det rett og slett bare for å få studielånet.

jeg skjønner at det ikke blir noe stipend,og at jeg må betale tilbake lånet når de andre studiene mine er ferdige (de jeg skal begynne på til neste år). det jeg egentlig lurer på er om det får noen konsekvenser på vitnemålet mitt? kommer det til å stå at jeg ikke fullførte nettstudiet som jeg søkte meg opp til, eller blir det egentlig ingen konsekvenser?

hvis noen vet noe om dette setter jeg stor pris på om dere vil svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er noko uklår her på kva nettstudiet har å gjera med andre studium. Er nettstudiet eit sjølvstendig studium får du aldri noko vitnemål for dette, sidan du jo aldri har fullført. Då noterer lånekassa seg at du ikkje har fullført, og gjev deg konsekvensar deretter, slik du har nemt (+ at dette er ei sak som vil vera med i vurderinga om du seinare søkjer lån/stipend hjå lånekassa, nett som andre studieavbrot).

Er dette ein del av ein "pakke" for ei grad eller fagutdanning, får dette konsekvenser for vidare stønad til utdanning kva gjeld denne "pakken". Då "leverer du ikkje vara" ved å halda normal studieprogresjon for "pakken", og får konskevenser etter det, som alle andre som ikkje held normal studieprogresjon. Derimot får det ikkje noko å seia for vitnemålet ditt, med mindre studiestaden krev "pakken" fullført på ei avgrensa tid. Her skifter reglane litt etter kva eg har skjøna.

Lenke til kommentar

Blir du for mye forsinket i studiene ifht hva du har fått støtte til får du ikke utbetalt støtte fra Lånekassen inntil det tapte er tatt igjen. Du risikerer med din taktikk å sette deg i en kinkig situasjon dersom du skulle stryke på noen eksamener senere, da du vil nærme deg maksgrensen for forsinkelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...