TheNarsissist Skrevet 11. september 2011 Rapporter Del Skrevet 11. september 2011 Hei, jeg går første året på elektro. Har fått i lekse å lage en brukerveiledning på hvordan man måler batteri og sikring med multimeter. Hva er viktig å passe på når man måler spenningen på et batteri og måler om en sikring er i orden? Har hvertfall fått med meg at jeg alltid må stille inn volten på multimeter på et tall som er høyere enn det jeg skal måle. Hvorfor det? Noe annet? Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 11. september 2011 Rapporter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Du må sette voltmeteret til likespenning =20v om det er et bilbatteri du skal måle på, og den pipesaken om du vil på sikringen. Om det piper er den hel. Du kan også Ohme sikringen, da tilnærmet 0 ohm viser at den er hel. Edit: Leif Endret 11. september 2011 av Henning- Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. september 2011 Rapporter Del Skrevet 11. september 2011 Hei, jeg går første året på elektro. Har fått i lekse å lage en brukerveiledning på hvordan man måler batteri og sikring med multimeter. Hva er viktig å passe på når man måler spenningen på et batteri og måler om en sikring er i orden? Har hvertfall fått med meg at jeg alltid må stille inn volten på multimeter på et tall som er høyere enn det jeg skal måle. Hvorfor det? Noe annet? Multimeteret er delt inn i forskjellige områder. Hugs at du har både AC (vekselspenning) og DC (likespenning). Eit batteri har likespenning, du må difor velge V... 5V, 10V, 20V, 50V, 250V, 500V. I teorien kan du velge kva som helst av innstillingene som er høgare enn spenningen du skal måle. Fordelen med ein lågare innstilling er at du kan få ein meir nøyaktig avlesning. Du vil kunne måle spenningen med alle nivåer som er over spenningen på batteriet. Kvart nivå har ein maksspenning. Spenning over den vil du ikkje kunne måle på det nivået, difor må du har riktig innstilling. Eg trur ikkje instrumentet vil ta skade, det vil kanskje eventuelt stå advarsel om det i bruksanvisningen. Viktige ting å passa på er at måleledningane er plugga riktig og at instrumentet står riktig innstilt. Om du har måleledningar på feil plass og instrumentet på straum kan du laga kortslutning. Sikringen er ganske rett fram. Igjen må sjølvsagt ledningane på rett plass og instrumentet på riktig innstilling. Det lettaste er innstillingen som har ein akustisk alarm når motstanden er låg nok til at instrumentet måler kontakt. Du kan og setje instrumentet på den lågaste innstillingen for ohm. Ein sikring skal ha ein ganske låg verdi. Med eit godt instrument kan du kanskje ha nivå som er under motstanden, då må du kanskje opp eit nivå. Nivået med akustisk alarm er den mest brukte til dette formålet. Fordelen er at du slepp sjå på displayet. Du høyrer det med ein gong du får kontakt dersom sikringen er heil. Du kan testa instrumentet ved å legga målepinnane på kvarandre når det er stilt inn på ohm. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2011 Tusen takk! Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 11. september 2011 Rapporter Del Skrevet 11. september 2011 Husk på at batteri er alltid likespenning. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. september 2011 Rapporter Del Skrevet 15. september 2011 Man bør ha en belastning tilkoblet batteriet samtidig som man måler spenningen. En ren spenningsmåling på batteripoler er nesten totalt bortkastet hvis du måler på et blybatteri som ikke er tilkoblet noe. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. september 2011 Rapporter Del Skrevet 15. september 2011 Om ein skal sjekke kapasitet er det ein fordel med belastning ja. Om det er for å bli kjent med instrumentet og finne pluss og minus så går det greit. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 15. september 2011 Rapporter Del Skrevet 15. september 2011 .. Husk at man måler spenning i parallell, og strøm via kortslutning/serie.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå