Gå til innhold

[Løst] Nikon 24-120/4 eller 16-85mm på D7K?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Blir interessant å lese hva du ender opp med da jeg selv har 16-85, 35/1.8 og 60/2 og vurderer 11-16.

16-85 er en bra start. 16mm på normalzoom er mye mer "nyttig" enn jeg trodde. Det jeg savner med 16-85 er mulighet for smal DOF som bringer meg videre til 60/2.

Tamron 60/2 har fått varierende kritikker. AF motoren er faktisk stillegående, ble positivt overrasket. Har heller ingen problemer med undereksponering som det er endel å lese om, funker også bra med blitz (antagelig fikset på nye utgaver). Eneste jeg fortsatt er litt usikker på er nøyaktigheten til autofokusen, har fått noen fokusbom på stor blender (men det har jeg også fått på 35/1.8). På tilbud synes jeg dette er mye for pengene og et bra kjøp.

Det er få alternativ til 35/1.8. Et enkelt valg prisen tatt i betraktning.

Det du kanskje vil savne på sikt er brennvidder over 85mm?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Jøss, vi to kommer til å ha den samme optikken i baggen :)

Så du fornøyd med Tamron 60/2? Jeg kommer til å teste den på lørdag, må en tur innom JP for å hente ferdigfremkalt 120 film og da blir det litt testing i samme slengen.

Jeg er fortsatt usikker om det blir Tokina 12-24/4, 11-16/2.8 eller noe annet. 11 og 12mm er ikke store forskjellen, men den brennvidden mellom 16-24mm er utrolig hendig å ha.

Har tenkt på teleoptikk. Tokina 50-135/2.8 er på listen, det samme gjelder kommende Sigma 50-150/2.8 OS. FX optikk på 70-200mm synes jeg blir for stort og dyrt.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Så du fornøyd med Tamron 60/2?

Har som sagt har fått enkelte fokusbom, tenkte typisk først på dette da jeg leste en test om temaet. Kan like gjerne være meg som fomler. I sollys må jeg sette negativ eksponeringskompensasjon for ikke å få utbrente partier på min D90, gjelder forsåvidt for 35/1.8 også.

Har brukt Tamron'en i hovedsak til makro og portrett.

Med 10cm fokuseringsavstand til front'en på 1:1 funker den til insekter også.

På 1:1 blir største blender f/4. I portrettavstand blir største blender f/2.2. Mulighet for overstyring av autofokus er også kjekt.

Autofokushastigheten er middels. En sjelden gang tar autofokus ekstra lang tid, autofokus leter da først i makroområdet når man sikter på noe langt bort. Typisk for makroer som mangler fokusbegrenser.

Bokeh er bra. Høylys får imidlertid "katteøyne" på største blender, runde på f/4.

Motlysblenderen er litt trang å få på og slitter litt slarkete, en bagatell.

Alt i alt er jeg fornøyd, det korte svaret er altså ja.

Lenke til kommentar

Blir interessant å lese hva du ender opp med da jeg selv har 16-85, 35/1.8 og 60/2 og vurderer 11-16

Tamronen var feilpriset av JP. Den koster ikke 2499kr, bare noen få heldige fikk den billig. Så jeg dropper den :)

Istedet for Tamron 60/2 vurderer jeg Nikon 85/1.8

Vurderer både Tokina 50-135/2.8 og Sigma 50-150/2.8 istedet for 85/1.8 :hmm:

16-85mm er jeg kjempe fornøyd med. Er meget glad for det valget.

11-16mm fikk jeg tak i brukt. Annonsen ble bare 5min. gammel på foto.no før jeg tok kontakt med selger. 4K + 160 i porto. Selger har ennå ikke fått den fra Japanphoto etter en service i Japan. Nå er den nesten bedre enn ny :)

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

16-85 er genial til hverdagsfotografering og som ferieobjektiv. Den er godt bygd, grei AF hastighet og rimelig skarp. Det er kun f/3.5-5.6, men har du en 35mm itillegg så er du berget.

Test: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1177/cat/13

Skarphet: http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/nikon16-85f35-56vr/tloader.htm

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Blir interessant å lese hva du ender opp med da jeg selv har 16-85, 35/1.8 og 60/2 og vurderer 11-16

Tamronen var feilpriset av JP. Den koster ikke 2499kr, bare noen få heldige fikk den billig. Så jeg dropper den :)

Istedet for Tamron 60/2 vurderer jeg Nikon 85/1.8

Vurderer både Tokina 50-135/2.8 og Sigma 50-150/2.8 istedet for 85/1.8 :hmm:

16-85mm er jeg kjempe fornøyd med. Er meget glad for det valget.

11-16mm fikk jeg tak i brukt. Annonsen ble bare 5min. gammel på foto.no før jeg tok kontakt med selger. 4K + 160 i porto. Selger har ennå ikke fått den fra Japanphoto etter en service i Japan. Nå er den nesten bedre enn ny :)

Jeg ville brukt tiden litt til hjelp for å se hva du trenger av tele-optikk. Skal du ta bilder inne ville jeg gått for en ekstern blitz og evt 35/1.8 først.

Gratulerer med 11-16! Tror jeg også skal ha 11-16mm etterhvert, men uaktuelt å betale ~6k, så blir enten brukt eller fra utlandet.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

3K!! Det var utrolig billig. Jeg syns 4K var en god pris.

Jeg ville brukt tiden litt til hjelp for å se hva du trenger av tele-optikk. Skal du ta bilder inne ville jeg gått for en ekstern blitz og evt 35/1.8 først.

Usikker på om jeg trenger teleoptikk, det er noe jeg ikke bruker så ofte.

Ekstern blits har jeg. En helmanuell Yongnuo til litt over 300kr.

35/1.8 står på innkjøpslisten, akkurat nå har jeg en 50/1.8D på lån.

Nikon 10-24mm til 4200kr. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=159081

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Kan du si litt om hvordan 16-85 er å bruke? Solgte selv 17-55/2.8en min siden den var diger og tung, så den ble igjen hjemme til den fordel for 35/1.8en min. Derimot har 16-85 et mye større zoomområde, som kanskje er mere brukanes enn 17-55?

Har tilsvarende til Canon, grunnet forholdsvis stort brennviddeområde gjøre at det omtrent står på hele tiden grunnet allsidigheten, man må vurdere dette opp mot lysstyrken personlig så synes jeg ikke f/2.8 er lyssterkt nok til og forsvare brennviddeforskjellene.

Lenke til kommentar

Har tilsvarende til Canon, grunnet forholdsvis stort brennviddeområde gjøre at det omtrent står på hele tiden grunnet allsidigheten, man må vurdere dette opp mot lysstyrken personlig så synes jeg ikke f/2.8 er lyssterkt nok til og forsvare brennviddeforskjellene.

Takk for svar.. Ja, 2.8 er ikke SÅÅÅ lyssterkt at det gjør noe. Jeg har jo både 35/1.8 og Sigma 50/1.4, så har noe brukanes i dårlig lys. Sitter igjen med 4 i overskudd etter salg av 17-55 og kjøp av 50. :) Vurderer dermed å investere i en fin og allsidig normalzoom, som kan brukes når jeg bare ønsker 1-2 objektiver med på tur. :)

Forresten ja; 3 lapper er veldig billig, slå til på 4000. :) jeg var bare ekstremt heldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Takk for svar.. Ja, 2.8 er ikke SÅÅÅ lyssterkt at det gjør noe. Jeg har jo både 35/1.8 og Sigma 50/1.4, så har noe brukanes i dårlig lys. Sitter igjen med 4 i overskudd etter salg av 17-55 og kjøp av 50. :) Vurderer dermed å investere i en fin og allsidig normalzoom, som kan brukes når jeg bare ønsker 1-2 objektiver med på tur. :)

Enig i at i dårlig lys er det best med fastoptikk. Har selv 16-85, bra som et allround objektiv, og veldig bra som landskapsobjektiv, men kan slite litt på halvmørke høst/vinterdager (som i dag f.eks). Ville derfor også vurdert Sigma 17-50 /2.8 OS, er endel lettere og mindre enn Nikon 17-55.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...